Connect with us

Danmark

Tysk miljöprövning av Fehmarn Bält-tunneln väntas bli klar nästa sommar

Publicerad

den

De tyska myndigheternas miljöprövning av Fehmarn Bält-tunneln ska vara klar sommaren 2018 uppgav Schleswig Holsteins transportminister Reinhard Meyer på tisdagen vid ett möte med Danmarks transportminister Ole Birk Olesen i Köpenhamn. Karta: Femern A/S

Det blir inga fler förseningar. Nästa sommar ska de tyska myndigheternas miljöprövning av den kommande dansk-tyska tunneln under Fehmarn Bält vara klar. Det var budskapet när Schleswig Holsteins transportminister Reinhard Meyer på tisdagen mötte Danmarks transportminister Ole Birk Olesen i Köpenhamn.

Vid mötet i Köpenhamn träffade Schleswig Holsteins transportminister Reinhard Meyer såväl Danmarks transportminister Ole Birk Olesen som representanter från de sju danska partier som står bakom avtalet om den fasta förbindelsen under Fehmarn Bält. Reinhard Meyer upplyste vid mötet att det inte förväntas några ytterligare förseningar av den tyska myndighetsprocessen och att ett tyskt myndighetsgodkännande kan förväntas till sommaren 2018. Det uppger Transport- Bygnings- och Boligministeriet i ett pressmeddelande.

– Vi har förlorat ett halvår på projektet. Det finns det flera orsaker till. Några av dem finns hos Femern A/S och andra hos de tyska myndigheterna. Men nu räknar vi med att kunna ha ett plangodkännande klart till sommaren 2018, sade Reinhard Meyer vid ett efterföljande pressmöte enligt ing.dk.

Miljögodkännandes är dock inte tillräckligt för att bygget av Fehmarn Bält-tunneln ska kunna påbörjas. De tyska myndigheterna behöver också invänta eventuella överklaganden av byggprojektet. Enligt ing.dk är det mer eller mindre givet att projektets motståndare kommer att överklaga till Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Enligt Reinhard Meyer tar en sådan prövning omkring två år och om domstolen därefter ger klartecken kan tunnelbygget inledas tidigast sommaren 2020.

Danmarks transportminister Ole Birk Olesen trodde dock inte att hela bygget behöver invänta Forbundsforvaltningsdomstolens eventuella beslut utan att det kan bli möjligt att till exempel påbörja arbetet med anläggningarna på landsidan. Med tanke på att Danmark beviljats 4,4 miljarder i EU-stöd till Fehmarn Bält-tunneln för perioden 2016-2019 och som nyss förlängts till 2020 gäller det att motsvarande byggarbeten genomförs under perioden. Transport- Bygnings- och Boligministeriet har dock fått signaler från EU om att stödet kan komma att förlängas till både 2021 och 2022. Det statliga danska projektbolaget Femern A/S räknar med att tio procent av budgeten för anläggningsfasen bekostas med EU-medel vilket förutsätter att EU även under nästa budgetperiod 2020-2027 prioriterar Fehmarn Bält-tunneln.

Fehmarn Bält-projektet har haft det motigt under de senaste åren med oväntade fördyringar och en oväntat tuff tysk miljöprövning där det inkom 12 600 invändningar från personer och organisationer. Rederiet Scandlines, som idag har ett lönsamt monopol på sträckan Rödby – Puttgarden, har protesterat såväl hos EU-Kommissionen och EU-Domstolen mot som de hävdar otillåtet statligt stöd till den blivande tunnelförbindelsen. Dessutom har Scandlines enligt bland andra finans.dk  anlitat konsulter och lobbyister och köpt tjänster av den tyska miljöorganisationen Nabu i kampen för att hindra eller försena tunnelbygget.

Den 18 kilometer långa Fehmarn Bält-tunneln har en budgeterad byggkostnad på 52,6 miljarder danska kronor inklusive en reserv på sju miljarder. Byggtiden är beräknad till 8,5 år. Tunneln byggs av det statliga danska företaget Femern A/S och som redan förra året tecknade fyra stora kontrakt med byggkonsortier om tunnelbygget. På dansk sida pågår redan omfattande förberedelser av tunnelprojektet med pågående bygge av höghastighetsjärnväg (250 km/h)  Köpenhamn-Ringsted som invigs den 9 december 2018 och beslut om uppgradering av järnväg och broar ända fram till Rödby. Den nya och förbättrade järnvägen gör det till exempel möjligt att resa mellan Nykøbing Falster och Köpenhamn på mindre än en timme jämfört med 1,5 timmar idag. (News Øresund)

 

 

 

 

 

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Infrastruktur19 januari, 2022

Tidigare minister blir ny chef för DI Transport

Det blir Karsten Lauritzen (V), Folketingspolitiker och tidigare skatteminister, som efterträder Michael Svane som branschdirektör för DI Transport. Den 1...

Forskning19 januari, 2022

Forskarseminarium om Öresundsregionen under 200 år – mer information över gränsen i slutet av 1800-talet

Tre frågor till Hanne Sanders, professor i historia vid Lunds universitet, som tillsammans med Henning Bro, PhD och stadsarkivarie i...

Samhälle18 januari, 2022

Sverige slopar återigen kravet på covidtest för inresa

Från och med den 21 januari krävs det inte längre ett negativt covidtest för att resa in i Sverige. Det...

Hållbarhet18 januari, 2022

Första spadtaget taget till Lynetteholmen – med politiker och aktivister på plats

Första spadtaget till anläggandet av Lynetteholmen, som ska anläggas mellan Refshaleøen och Nordhavn i Köpenhamns hamninlopp, togs den 17 januari...

Life Science18 januari, 2022

Startup-bolagen på danska Bio Innovation Institute har tagit in över en miljard danska kronor i externt kapital

En milstolpe har nåtts för life science-inkubatorn Bio Innovation Institute (BII) i Köpenhamn då de nära 80 startup-företagen tillsammans har...

Hållbarhet17 januari, 2022

A.P Møller bygger EU:s största anläggning för geotermisk energi i Aarhus

Danska bolaget Innargi, som grundats av A.P. Møller Fonden, kommer att bygga en anläggning för geotermisk energi i Aarhus som...

Life Science17 januari, 2022

Svensk export av life science har växt förbi personbilsindustrin

Under 2021 steg exportvärdet av svensk life science till 115 miljarder kronor och passerade därmed exporten för hela den svensk...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.