Danmark
Tillfälligt avtal ger fortsatt stöd till danska delen av Postnord medan analyser om privatisering och uppdelning av koncernen tas fram

Ett tillfälligt statligt stöd på över 100 miljoner danska kronor fram till sommaren 2020 ska ge tid att ta fram analyser som ska ta upp frågor som om Danmark ska privatisera sin ägarandel i Postnord eller splittra den statliga dansk-svenska postkoncernen i två delar. Det framgår av ett pressmeddelande från Transport- og Boligministeriet. Samtidigt uppger Børsen att ett anonymt brev från en insider i Postnord hävdar att statsstöd används för att konkurrera med privata företag genom dotterbolaget Postnord Logistics.
På torsdagen fick den danska regeringen befogenhet att teckna ett tillfälligt 6-månadersavtal med Postnord om att företaget under första halvåret 2020 fortsätter arbetet med utdelningspliktiga brev och paket i Danmark mot ett statligt stöd på över 100 miljoner danska kronor. Det beslutades med en knapp majoritet av Folketingets finansutskott.
Avtalet om den tillfälliga 6-månaderslösningen för danska delen av Postnord börjar med att transportminister Benny Engelbrecht (S) erkänner att förhandlingarna med Postnord om utdelningspliktig post inte startat i tillräckligt god tid för att ha ett nytt permanent avtal klart innan årsskiftet då det gamla avtalet från maj 2016 löper ut. De borgerliga partierna har riktat hård kritik mot sättet att hantera postavtalet och för att förslaget om en tillfällig lösning, som på torsdagen röstades igenom med knapp majoritet, presenterades först den 27 november.
Diskussionerna om ett förlängt avtal med Postnord Danmark försvårades av ett anonymt brev som enligt Børsen sänts av en insider i Postnord. Brevet ska innehålla uppgifter om att Postnord använder statsstöd till att konkurrera med privata företag genom dotterföretaget Postnord Logistics. Flera källor uppger till Börsen att transportminister Benny Engelbrecht (S) vid ett slutet möte uttryckt ett misttroende mot Postnords ledning.
Det tillfälligt beviljade stödet på över 100 miljoner danska kronor är till för att Postnord Danmark ska upprätthålla den utdelningspliktiga brev- och paketutdelningen samtidigt som en rad analyser ska genomföras som rör frågor som om danska statens 40-procentiga ägande i Postnord (svenska staten äger 60 procent) ska säljas ut till privata aktörer, om Postnord ska splittras så att den danska verksamheten blir helägd av danska staten och om det går att reducera CO2 utsläppen genom att ta fram en ny modell för brev- och paketutbärningen i Danmark. Avsikten är att senast i mars 2020 ha ett nytt permanent avtal klart med Postnord och som ska gälla från 1 juli 2020.
Debatten om danska delen av Postnords framtid är inte ny. Efter stora förluster i främst den danska verksamheten räddades statliga dansk-svenska Postnords ekonomi genom att en räddningsaktion i oktober 2017 som innebar att danska staten bidrog med motsvarande 1,8 miljarder SEK och den svenska staten med 0,4 miljarder. Samtidigt beslutades att omkring 4 000 av Postnords 10 000 dåvarande anställda i Danmark skulle sägas upp. (News Øresund)
Läs mer: Danmark och Sverige räddar Postnord
-
Danmark7 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv11 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark9 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Danmark10 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag
-
Politik9 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Norden10 månader sedan
Digitalt gränshinder löst – nu kan svenskar ”Vippsa” pengar till övriga Norden med sina mobiltelefoner
-
Norden7 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder