Connect with us

Samhälle

Tågkaos väntar över Öresund när ID-krav införs 21-22 december – resan mellan Köpenhamn och Malmö kan ta upp till 90 minuter

Publicerad

den

Stationen Kastrup webb

DSB kommer med hjälp av ett inhyrt vaktbolag sköta ID-kontrollen av passagerare med Öresundståg på väg mot Sverige även om det juridiskt sett är Skånetrafiken som är ansvarig. Södra perrongen vid Københavns lufthavn kommer att delas av i två delar och samtliga passagerare från Köpenhamn på väg till Sverige måste kliva av tåget, ta rulltrappan upp till avgångshallen och köa vid en ID-kontroll innan de tar rulltrappan ner igen och kan kliva på ett senare tåg på väg mot Sverige. Foto: News Øresund

Räkna med överfulla och kraftigt försenade Öresundståg, färre turer i rusningstrafik och tågbyte vid Köpenhamns flygplats i Kastrup. Det varnar Skånetrafiken för i samband med att en ny lag väntas träda i kraft den 21-22 december och som kräver att transportföretagen gör ID-kontroller av samtliga passagerare som reser från Danmark till Sverige. Anledningen är att regeringen vill stoppa inflödet av passlösa flyktingar till Sverige. Det uppger Sydsvenskan.

Förseningarna från ID-kontrollerna kommer att slå hårt mot:

  • Pendlare som bor i Skåne och arbetar i Köpenhamn
  • Danska arbetsgivare med svensk personal
  • Handel och turism i främst Köpenhamn och Malmö
  • Köpenhamns flygplats i Kastrup – södra Sveriges internationella flygplats med många passagerare som kommer med Öresundståg och med många svenskar i personalen

– Vi får svårt att ha långa tåg. Därför får vi väldigt fulla tåg. Det blir halverad kapacitet. Därför kan vi bara köra var tjugonde minut. Det blir tågbyte för alla resenärer på Kastrup. Därför blir det långa köer, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, till Sydsvenskan.

Han varnar för att en resa mellan Köpenhamn och Malmö, som idag tar 35 minuter, kan ta upp emot en och en halv timme när ID-kontrollerna genomförs. För Öresundståg från Malmö mot Köpenhamn väntas inte samma problem eftersom det inte kommer att ske någon ID-kontroll i den färdriktningen.

Skånetrafiken har förgäves bett regeringen att istället samordna ID-kontrollen med den gränskontroll som redan införts med poliser vid stationen i Hyllie. Nu har de istället tvingats ta fram en nödplan tillsammans med danska DSB.

Idag fredag ska regeringen klubba en lagrådsremiss som bland annat inför ett krav på att transportföretagen gör en ID-kontroll av samtliga passagerare innan färden går vidare från Danmark mot Sverige. Nästa vecka ska riksdagen besluta om lagen och om det går som planerat kommer ID-kontrollerna att införas den 21-22 december.

Eftersom DSB anser att det inte är möjligt att göra ID-kontrollen ombord på Öresundstågen tvingas alla passagerare på väg från Danmark mot Sverige byta tåg vid stationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup. Där kommer södra perrongen att delas av i två delar, en för avstigande och en för påstigande som ska åka mot Sverige. Alla passagerare som stigit på i Ørestad, Köpenhamn eller andra danska stationer måste då gå av vid Kastrup, ta rulltrappan upp till flygplatsterminalen och köa för att passera en ID-kontroll innan de kan åka ner till den andra delen av perrongen för den fortsatta färden mot Sverige. Enligt Skånetrafiken väntas ID-kontrollen ta minst 20 minuter vilket gör att resenärerna får åka vidare mot Sverige ett eller två tåg senare. Är tågen försenade riskerar passagerare som ska mot Lund ytterligare en försening när tågen vid Malmö Central måste vänta in nästa avgång i tidtabellen. (News Øresund)

Fakta: trafiken över Öresund

För att ge en rättvisande och säsongskorrigerad bild av den genomsnittliga dagliga trafiken över Öresund används här nedan helårstal för 2014. Sedan dess och fram till och med oktober 2015 har antalet fordon över Öresundsbron ökat med 1,9 procent och med 0,6 procent på färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. Antalet resande med Öresundståg över Öresundsbron har under årets tio första månader ökat med 4 procent medan antalet sålda tågbiljetter på HH-leden minskat med 0,5 procent.

97 800 personer reste över Öresund en genomsnittlig dag 2014
varav
… 
74 800 över Öresundsbron
… 23 000 med färja Helsingborg-Helsingør

15 200 pendlade dagligen över Öresund under 2014
15 200 personer pendlade till ett arbete på andra sidan Öresund under 2014 enligt Øresundsinstituttets beräkningar som baseras på statistik från Örestat. Huvuddelen (93%) pendlar från Skåne till Själland.

18 955 fordon åkte över Øresundsbron en genomsnittlig dag 2014
varav
…
 17 132 personbilar
… 1 155 lastbilar
… 138 bussar
33 procent av personbilarna är bilpendlare
Av resenärerna som dagligen åker över Øresundsbron färdas:
 41 500 med bil
 och 33 300 med tåg

4 888 fordon åkte med färjorna Helsingör-Helsingborg en genomsnittlig dag 2014
varav
…
 3 751 personbilar
… 1 013 lastbilar
… 
53 bussar

Källor: Øresundsbro Konsortiet, Trafikstyrelsen och Danmarks Statistik

 

Fakta: Avstånd och restider mellan Malmö och Köpenhamn

Bilresa över Öresundsbron
Avstånd: 46 km
Restid: 50 minuter

Bilresa via Helsingborg-Helsingör
Avstånd: 108 km
Restid: 120 minuter

Tågresa över Öresundsbron
Restid: 35 minuter (exkl effekter från gräns/id-kontroller)

Tåg/färjeresa via Helsingborg-Helsingör
Restid: 2 timmar och 20 minuter

Källa: Øresundsinstituttets beräkningar

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.