Connect with us

Samhälle

Mer än 500 medlemmar i två nya Facebook-grupper som ska hjälpa Öresundspendlare

Publicerad

den

 

Pendlar grupper webbPå lite drygt två dygn har mer än 500 personer anslutit sig till någon av de två Facebook-grupper som bildades i fredags för att hjälpa Öresundspendlare. Flera personer erbjuder här medresenärer att samåka med bil om det uppstår tågkaos i samband med de ID-kontroller som ska införas den 21 december vid Köpenhamns flygplats i Kastrup för alla tågpassagerare som ska åka vidare mot Sverige.

Kim Andersen berättar att den nya Facebook-gruppen Pendler Øresundsbroen bil/tog på lite drygt två dygn fått 285 medlemmar och har som mål att växa till 2 000 medlemmar.

Pendlarföreningen Kystbanens talesperson Michael Randropp tror att det blir kaos för pendlarna när de nya ID-kontrollerna av tågresenärer till Sverige införs på Kastrup den 21 december. Därför har han startat den nya Facebook-grupen BroenLive & Forum som hittills fått 249 medlemmar. Målet är att nå 1 000 medlemmar till den 21 december då ID-kontrollerna av tågpassagerare mot Sverige införs vid Köpenhamns flygplats i Kastrup.
– Tanken är att medlemmarna kan dela trafikinformation med varandra vid till exempel förseningar och inställda tåg, säger Michael Randdropp till News Øresund.

Genom att bilda den nya gruppen på Facebook hoppas han även att pendlarföreningen får fler medlemmar på den svenska sidan Örsund. Då kan de undersökningar som de gör om hur man upplever kollektivtrafiken även ge bättre svar om resandet med Öresundstågen till Sverige.
– Sådana undersökningar har vi tidigare med stor framgång presenterat för politikerna på Christiansborg, säger Michael Randdropp.

Aktiviteten i de två Facebook-grupperna är redan stor. Flera personer erbjuder medresenärer att åka med i deras bilar om det uppstår tågkaos. Många ställer frågor eller hjälper till med tips. Andra vill driva debatt mot den svenska regeringens beslut att införa ID-kontroll av  tågpassagerare från Danmark till Sverige.

Perrongen på Kastrup för tåg mot Sverige ska delas i två delar med staket. Alla passagerare som kommer med tåget från till exempel Örestad och Köpenhamn måste kliva av, gå upp i flygplatsbyggnaden för ID-kontroll och sedan ta rulltrappan ner till andra halvan av perrongen för att ta ett senare tåg vidare mot Sverige. Enligt Skånetrafiken kommer restiden mellan Köpenhamn och Malmö att öka från ordinarie 35 minuter till mellan 70 och 90 minuter. Dessutom blir det färre tågavgångar och kortare tåg vilket kommer att öka trängseln.

Michael Randropp har redan fått kommentarar från pendlare, främst de äldre, som liknar de kommande avspärrningen av perrongen och den nya ID-kontrollen vid det forna Öst- och Västberlin. Han tycker att hela tanken med Greater Copenhagen som en sammanhållen region går om intet när ID-kontrollen införs och tydligt markerar att man rör sig mellan två länder.
– Den gränskontroll som sker på Örsundstågen i Hyllie skapar redan stora problem för tusentals pendlare. Men när det här blir infört blir det katastrofalt.

Det kommer att bli kaos och trängsel på perrongen i Kastrup och inne i de kortare tågset som kommer att köras över bron tror Michael Randropp.
– Med den kunskap jag fått som talesman för pendlarföreningen under de senaste sju åren vet jag vad som står på spel och de massiva problem som uppstår när ID-kontrollen träder i kraft på allvar, säger Michael Randropp.

Michael Randropp är talesperson för pendlarföreningen Kystbanen (Helsingör-Malmö) och berättar att han lägger ner åtskilliga timmars arbete varje vecka på föreningen vid sidan av sitt ordinarie jobb på en bank. (News Øresund)

Fakta:

15 200 personer pendlade i genomsnitt över Öresund varje vardag under 2014.
Av dessa reste 8 600 med tåg över Öresundsbron.

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark18 april, 2024

Innovation blir kärnverksamhet på Rigshospitalet

Efter att det senaste decenniet arbetat med ”innovation” mer och mer ingår det sedan förra året i kärnverksamheten på det...

Hållbarhet17 april, 2024

Naturvårdsverket: Sverige kommer inte att nå varken nationella klimatmål eller EU-målen med nuvarande politiska beslut

Naturvårdsverket analyserar varje år Sveriges förutsättningar för att nå de uppställda klimatmålen. Årets genomgång visar att avståndet till de nationella...

Infrastruktur17 april, 2024

Behov av ökat nordiskt samarbete inom transport och infrastruktur enligt ny rapport

Det behövs radikala förbättringar inom transportsektorn för att nå visionen om att göra Norden till världens mest hållbara och integrerade...

Norden17 april, 2024

Nära och enigt nordiskt försvarssamarbete lyftes i panelsamtal på svenska ambassaden

Det är naturligt och positivt att de nordiska länderna och även Baltikum samarbetar närmare i försvarsfrågor inom Nato, menade nordiska...

Danmark11 april, 2024

Pendlare längs Kystbanen upprörda över längre restid: ”Varför var det så viktigt att klippa bort Sverige?”

Pendlare längs Kystbanen, som utgörs av de fem kommunerna Helsingör, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm och Gentofte, har de senaste åren fått...

Samhälle11 april, 2024

Fler än på tio år flyttade från Östdanmark till Skåne i fjol

För andra året i rad ökade antalet flyttar från Östdanmark till Skåne under 2023 och med 1 642 flyttar ligger nu...

Danmark11 april, 2024

Danske Regioner hämtar inspiration från Skåne när det gäller biljettpriser och zonindelning i kollektivtrafiken

Skånes biljettaxor och zonindelning är förebilden när Danske Regioner ska övergå till digitala biljettsystem och samtidigt vill öka resandet med...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.