Infrastruktur
Sverige satsar mindre på järnväg än många andra europeiska länder
Satsningarna på järnväg har inte hängt med befolkningsökningen i Sverige, åtminstone inte i jämförelse med övriga Europa. Det visar en rapport från Cowi, som placerar Sverige på tredje plats från botten i en jämförelse av hur antalet kilometer järnväg per invånare utvecklats under 2005-2021 i 22 europeiska länder. Det skriver Dagens Nyheter. Danmark hamnar precis före Sverige på listan.
Sverige och Finland är de två länder som har högst antal kilometer järnvägsspår per invånare i Europa, vilket enligt rapporten från Cowi speglar att det handlar om två glesbefolkade nationer. I rapporten ligger dock fokus på de järnvägssatsningar som gjorts sedan 2005i förhållande till befolkningstillväxten.
Den jämförelsen toppas av Litauen, där antalet kilometer järnväg per invånare ökat med 30 procent under perioden 2005-2021. I botten ligger Irland, där järnvägskilometrarna per invånare under samma period minskat med 24 procent. Sverige hamnar på minus 14 procent, och i Danmark är minskningen 13 procent. Minskningen beror bland annat på att befolkningen ökat.
Cowi har också undersökt utvecklingen på regionnivå i Europa och där visar rapporten att de svenska storstäderna hamnar särskilt långt ner på listan. Stockholms län ligger på plats 130 av totalt 134 regioner i jämförelsen, Västsverige på plats 124 och Sydsverige på plats 121. Av de svenska regionerna är det enbart Mellersta Norrland som hamnar på plus vad gäller utvecklingen av antalet kilometer järnväg per invånare under perioden, vilket till stor del beror på Botniabanan som invigdes år 2010. De danska regionernas placering redovisas inte i rapporten.
Ser man i stället till utvecklingen av antalet kilometer motorväg per invånare under samma tidsperiod har den ökat i nästan samtliga av de 22 europeiska länderna i jämförelsen. I Sverige var ökningen tolv procent, vilket ger plats 16 av 22 på listan. Danmark hamnar två placeringar över Sverige, med en ökning av motorvägskilometrarna per invånare med 17 procent under 2005-2021. (News Øresund)
Fakta: Utveckling av antalet kilometer järnväg per invånare 2005-2021, i procent
Litauen +30
Estland +24
Spanien +16
Rumänien +9
Bulgarien +8
Ungern +5
Kroatien +3
Nederländerna +1
Italien +1
Tyskland +/-0
Finland -2
Slovakien -2
Tjeckien -4
Polen -4
Slovenien -7
Portugal -9
Österrike -10
Norge -11
Danmark -13
Sverige -14
Frankrike -18
Irland -24
Källa: Cowi, ”Vart är vi på väg?”
-
Danmark1 månad sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Longreads12 månader sedan
Tema digitalisering del 3: EU och Norden satsar på ökad digital tillgång över gränserna – men trots det går få tjänster att nå med utländsk e-legitimation hos svenska myndigheter
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Arbetslösheten i Danmark ökade under 2023 – men inte så mycket som befarat
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda