Connect with us

Energi

Svenskt natointräde kan få konsekvenser för både energiförsörjning och infrastruktur

Publicerad

den

Den svenska järnvägen håller inte måttet för ”snabba militära rörelser som blir nödvändiga i händelse av en konflikt”, enligt Försvarsberedningen. Foto: Johan Wessman/News Øresund

Det kan bli svårare med ny havsvindkraft i Östersjön och den svenska tåginfrastrukturen måste rustas upp rejält, speciellt i öst-västlig riktning. Det kan bli några av konsekvenserna ett svenskt natointräde för med sig, enligt Dagens Industri respektive Svenska Dagbladet.

Med ett svenskt natointräde växer försvarsintressena i Östersjön, något som kan göra det svårare med ny havsvindkraft. Det menar energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), enligt Dagens Industri:

”Med den havsbaserade vindkraften så kommer naturligt mycket större försvarsintressen och därmed också mycket större risk att Försvaret säger nej”, säger hon till tidningen.

Järnvägen måste rustas upp

Samtidigt behöver viktiga vägar och järnvägar i Sverige rustas upp, skriver Svenska Dagbladet. De håller i dag inte måttet för ”snabba militära rörelser som blir nödvändiga i händelse av en konflikt”, något Försvarsberedningen larmat om i flera rapporter. Försvarsberedningen består av representanter från riksdagens alla åtta partier.

Exakt vilka sträckor det rör sig om är inte klarlagt, men ett antal områden pekas ut som strategiskt viktiga av Försvarsberedningen. Det är framför allt järnvägarna i öst-västlig riktning, mellan Norge, Sverige och Finland.

Sveriges södra hamnar kan bli militärt viktiga

SvD har pratat med Per Skoglund, som är universitetslektor och expert på logistik vid Försvarshögskolan. Han pekar ut åtta områden som behöver rustas upp, främst i norra Sverige, men även sträckan Halmstad-Kalmar och E22:an från Malmö till Norrköping.

Även Göteborgs hamn pekas ut som viktig för att kunna försörja civilsamhället, något som gör att ”hamnarna i andra orter söderut blir viktigare ur ett militärt perspektiv”, enligt Per Skoglund. (News Øresund)

Viktiga sträckor som kan behöva rustas upp:

Malmbanan och sträckan Narvik – Luleå

Trondheim – Sundsvall

Halmstad – Kalmar

Göteborgs hamn (och hamnar söderut)

Malmö – Norrköping

Inlandsbanan

Oslo – Stockholm

Haparanda – Kemi

Källa: SvD, Per Skoglund

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark7 timmar sedan

Helsingör klimatanpassas med start i vår

Byrådet i Helsingör satsar närmare en halv miljard danska kronor på en renovering och klimatanpassning av kommunens el-, vatten och...

Näringsliv7 timmar sedan

Skånsk färjetrafik krymper – förutom i Malmö

Antalet fartyg som lade till vid svenska hamnar (anlöp) minskade med fyra procent förra året jämfört med 2023, visar årsstatistiken...

Infrastruktur10 timmar sedan

Gotlandsbolaget tar över DFDS-rutten – Färjorna får nya namn och färger

I slutet av fjolåret övertog Gotlandsbolaget färjetrafikfiken mellan Oslo, Fredrikshamn och Köpenhamn. Nu har de två färjorna fått nya namn...

Danmark10 timmar sedan

Finansieringen av tunnelbanelinjen M5 kan snart vara på plats – samtidigt kämpar Köpenhamnarna med trängsel på tunnelbanan

Förhandlingarna om utbyggnaden av Metrons nya linje M5 pågår mellan partierna på Köpenhamns rådhus och med danska staten. Köpenhamns överborgmästare...

Danmark17 timmar sedan

Nina Kovsted Helk blir ny vd för den filantropiska föreningen Realdania

När Jesper Nygård efter tolv år som vd för den filantropiska föreningen Realdania lämnar sitt uppdrag efterträds han som vd...

Danmark18 timmar sedan

42 danska organisationer arbetar för att bilda en ny fond för hållbart byggande

Den filantropiska föreningen Realdania har beviljat medel till att utveckla ramarna för en ny Acceleratorfond med målet att skapa en...

Life Science2 dagar sedan

Sveriges utrikesråd varnade för konsekvenserna av ett handelskrig när Trump tar över

Sveriges utrikesråd för handelsfrågor, Camilla Mellander, uttryckte vid ett möte med life Science-branschen oro för vad som händer när Donald...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.