Energi
Svenskt natointräde kan få konsekvenser för både energiförsörjning och infrastruktur

Det kan bli svårare med ny havsvindkraft i Östersjön och den svenska tåginfrastrukturen måste rustas upp rejält, speciellt i öst-västlig riktning. Det kan bli några av konsekvenserna ett svenskt natointräde för med sig, enligt Dagens Industri respektive Svenska Dagbladet.
Med ett svenskt natointräde växer försvarsintressena i Östersjön, något som kan göra det svårare med ny havsvindkraft. Det menar energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), enligt Dagens Industri:
”Med den havsbaserade vindkraften så kommer naturligt mycket större försvarsintressen och därmed också mycket större risk att Försvaret säger nej”, säger hon till tidningen.
Järnvägen måste rustas upp
Samtidigt behöver viktiga vägar och järnvägar i Sverige rustas upp, skriver Svenska Dagbladet. De håller i dag inte måttet för ”snabba militära rörelser som blir nödvändiga i händelse av en konflikt”, något Försvarsberedningen larmat om i flera rapporter. Försvarsberedningen består av representanter från riksdagens alla åtta partier.
Exakt vilka sträckor det rör sig om är inte klarlagt, men ett antal områden pekas ut som strategiskt viktiga av Försvarsberedningen. Det är framför allt järnvägarna i öst-västlig riktning, mellan Norge, Sverige och Finland.
Sveriges södra hamnar kan bli militärt viktiga
SvD har pratat med Per Skoglund, som är universitetslektor och expert på logistik vid Försvarshögskolan. Han pekar ut åtta områden som behöver rustas upp, främst i norra Sverige, men även sträckan Halmstad-Kalmar och E22:an från Malmö till Norrköping.
Även Göteborgs hamn pekas ut som viktig för att kunna försörja civilsamhället, något som gör att ”hamnarna i andra orter söderut blir viktigare ur ett militärt perspektiv”, enligt Per Skoglund. (News Øresund)
Viktiga sträckor som kan behöva rustas upp:
Malmbanan och sträckan Narvik – Luleå
Trondheim – Sundsvall
Halmstad – Kalmar
Göteborgs hamn (och hamnar söderut)
Malmö – Norrköping
Inlandsbanan
Oslo – Stockholm
Haparanda – Kemi
Källa: SvD, Per Skoglund
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden12 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv10 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark8 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Politik8 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Danmark9 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag