Connect with us

Samhälle

Danmark och Sverige vill slå samman id- och gränskontrollen över Öresund

Publicerad

den

Anders Ygeman webb

Han vill slå samman id- och gränskontrollen för tågresenärer över Öresund till en kontroll på Kastrup. Men Sveriges inrikesminister Anders Ygeman vet ännu inte om det är juridiskt möjligt att låta svensk polis sköta gränskontrollen på dansk mark. Foto: News Øresund

Två kontroller kan bli en gemensam id- och gränskontroll vid tågstationen på Köpenhamns flygplats i Kastrup. Det är målet för Danmark och Sverige. Men juridiken kring svenska poliskontroller på dansk mark är svår att lösa. Det berättade Danmarks justitieminister Søren Pind och Sveriges inrikesminister Anders Ygeman när de besökte Kastrup på måndagen. Det uppger Sydsvenskan.

De båda ministrarna möttes en kort stund på tågstationen vid Kastrup innan de flög vidare till Sønderjylland för att studera den danska gränspolisens arbete med stickprovskontroller mot Tyskland.

Budskapet var tydligt. De vill skapa en kombinerad id- och gränskontroll vid tågstationen på Köpenhamns flygplats vid Kastrup för att underlätta för alla tågresenärer över Öresund rapporterar Sydsvenskan. Det skulle innebära att svensk gränspolis arbetar på dansk mark.
– Det vore en stor fördel, men är juridiskt komplicerat, sade Anders Ygeman.
– Det finns juridiska problem om svensk polis ska arbeta på dansk jord. Men vi tittar på saken, sade Søren Pind.

Det har varit känt en längre tid att danska och svenska myndigheter utreder möjligheten att samordna id- och gränskontrollen för Öresundstågen. Beskedet från de båda ministrarna är en signal om att utredningsarbetet löper vidare.

Kritiken mot att id- och gränskontrollerna förlänger restiden med tåg mellan Danmark och Sverige med mellan 10 och 60 minuter, beroende på kötider, avresestation och destination, är fortsatt stor. Resenärerna stoppas för närvarande tre gånger på resan från Danmark till Sverige: vid stationen i Kastrup får alla kliva av tåget för id-kontroll och ta ett annat tåg till Sverige. Det tar cirka 10 minuter om man hinner med nästa tåg och 30 minuter om man får vänta på nästa tåg. I Hyllie går svensk gränspolis ombord på tåget som inte får köra vidare förrän kontrollen är klar vilket i genomsnitt ska ta 7 minuter men i rusningstid med fulla tåg upp till 15 minuter. När tåget sedan kommer till Malmö Central stannar det i cirka 15 minuter för att invänta nästa ordinarie avgång i tidtabellen för att undvika att förseningarna fortplantar sig ut i det svenska järnvägsnätet. Om id- och gränskontrollerna slås samman till en gemensam kontroll på Kastrup upphör förseningarna vid Hyllie och då kan troligen även uppehållet på Malmö Central slopas och restiden från Köpenhamn till Malmö och övriga Skåne kortas rejält.

I förra veckan publicerade Sydsvenskan industri- och handelskammaren en analys som visade att kontrollerna orsakar en kostnad på 1,5 miljarder kronor per år – ett belopp som dock ifrågasätts av Anders Ygeman och Sveriges Nordenminister Kristina Persson. Enligt statistik från DSB minskade tågresandet över Öresund med 12 procent under årets två första månader.

Den senaste tiden har en rad förbättringar genomförts för resande över Öresund efter täta möten mellan olika dansk och svenska ministrar, möten med trafikaktörerna på Sveriges Ambassad i Köpenhamn och genom andra kontakter:

  • I natt slutade DSB att fotografera id-kort och pass vid id-kontrollen på Kastrup. Det väntas minska kötiden.
  • Trafiken med SJ X2000 från Köpenhamn till Stockholm har återupptagits men tåget stannar ännu inte i Kastrup. Likaså har DSB:s tågtrafik från Köpenhamn till Ystad och Bornholmsfärjan återupptagits. De båda tåglinjerna har fått en egen perrong för id-kontroll på Köpenhamns huvudbangård.
  • Skolklasser och idrottsföreningar kan nu åka över Öresund utan att varje elev behöver ha med sig pass.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark2 dagar sedan

Rädsla för högre elpriser när elkabel till Danmark ersätts med större

När två åldrande elkablar mellan Sverige och Danmark ska ersättas med en ny med större överföringskapacitet väcker det en debatt...

Arbetsmarknad2 dagar sedan

Nytt danskt industriavtal stärker arbetstagarnas rättigheter: Högre minimilön och större flexibilitet 

Högre minimilön, större flexibilitet och utökade rättigheter för arbetstagaren att vara ledig av familjeskäl. Det är några av punkterna som...

Arbetsmarknad2 dagar sedan

Svenska pendlare över Öresund bidrar med 20 miljarder DKK till Danmarks BNP visar ny rapport

Det växande antalet svenska Öresundspendlare är en god affär för Danmark. Dansk Erhverv visar i en ny rapport att Öresundspendlarna...

Samhälle2 dagar sedan

Trafik- och vinstrekord för Öresundsbron under 2024 – lägre räntekostnader bidrog till vinstlyftet

Øresundsbro Konsortiet rapporterar att resultatet före värdeförändring ökade med drygt tio procent under 2024 till rekordhöga 1,6 miljarder danska kronor....

Näringsliv2 dagar sedan

Gotlandsbolaget följer efter danska Molslinjen – satsar på rekordstor katamaran till Gotlandstrafiken

Katamaranen Gotland Horizon X kommer att bli 130 meter lång och med möjlighet att driva gasturbinerna med fossilfria bränslen när...

Infrastruktur2 dagar sedan

Regeringen ger klartecken till byggstart för flera järnvägsprojekt

Norrbotniabanan har varit planerad länge och beskrivits som det största byggprojektet i norra Sverige under de senaste 100 åren. Men...

Politik2 dagar sedan

Oenighet om skärpt vapenlag fick Richard Jomshof (SD) att avgå som ordförande för justitieutskottet

Förslaget om skärpt vapenlag splittrar regeringens stödparti, Sverigedemokraterna, och har lett till att Richard Jomshof (SD) avgår från sin post...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.