Connect with us

Samhälle

Danmark och Sverige vill slå samman id- och gränskontrollen över Öresund

Publicerad

den

Anders Ygeman webb

Han vill slå samman id- och gränskontrollen för tågresenärer över Öresund till en kontroll på Kastrup. Men Sveriges inrikesminister Anders Ygeman vet ännu inte om det är juridiskt möjligt att låta svensk polis sköta gränskontrollen på dansk mark. Foto: News Øresund

Två kontroller kan bli en gemensam id- och gränskontroll vid tågstationen på Köpenhamns flygplats i Kastrup. Det är målet för Danmark och Sverige. Men juridiken kring svenska poliskontroller på dansk mark är svår att lösa. Det berättade Danmarks justitieminister Søren Pind och Sveriges inrikesminister Anders Ygeman när de besökte Kastrup på måndagen. Det uppger Sydsvenskan.

De båda ministrarna möttes en kort stund på tågstationen vid Kastrup innan de flög vidare till Sønderjylland för att studera den danska gränspolisens arbete med stickprovskontroller mot Tyskland.

Budskapet var tydligt. De vill skapa en kombinerad id- och gränskontroll vid tågstationen på Köpenhamns flygplats vid Kastrup för att underlätta för alla tågresenärer över Öresund rapporterar Sydsvenskan. Det skulle innebära att svensk gränspolis arbetar på dansk mark.
– Det vore en stor fördel, men är juridiskt komplicerat, sade Anders Ygeman.
– Det finns juridiska problem om svensk polis ska arbeta på dansk jord. Men vi tittar på saken, sade Søren Pind.

Det har varit känt en längre tid att danska och svenska myndigheter utreder möjligheten att samordna id- och gränskontrollen för Öresundstågen. Beskedet från de båda ministrarna är en signal om att utredningsarbetet löper vidare.

Kritiken mot att id- och gränskontrollerna förlänger restiden med tåg mellan Danmark och Sverige med mellan 10 och 60 minuter, beroende på kötider, avresestation och destination, är fortsatt stor. Resenärerna stoppas för närvarande tre gånger på resan från Danmark till Sverige: vid stationen i Kastrup får alla kliva av tåget för id-kontroll och ta ett annat tåg till Sverige. Det tar cirka 10 minuter om man hinner med nästa tåg och 30 minuter om man får vänta på nästa tåg. I Hyllie går svensk gränspolis ombord på tåget som inte får köra vidare förrän kontrollen är klar vilket i genomsnitt ska ta 7 minuter men i rusningstid med fulla tåg upp till 15 minuter. När tåget sedan kommer till Malmö Central stannar det i cirka 15 minuter för att invänta nästa ordinarie avgång i tidtabellen för att undvika att förseningarna fortplantar sig ut i det svenska järnvägsnätet. Om id- och gränskontrollerna slås samman till en gemensam kontroll på Kastrup upphör förseningarna vid Hyllie och då kan troligen även uppehållet på Malmö Central slopas och restiden från Köpenhamn till Malmö och övriga Skåne kortas rejält.

I förra veckan publicerade Sydsvenskan industri- och handelskammaren en analys som visade att kontrollerna orsakar en kostnad på 1,5 miljarder kronor per år – ett belopp som dock ifrågasätts av Anders Ygeman och Sveriges Nordenminister Kristina Persson. Enligt statistik från DSB minskade tågresandet över Öresund med 12 procent under årets två första månader.

Den senaste tiden har en rad förbättringar genomförts för resande över Öresund efter täta möten mellan olika dansk och svenska ministrar, möten med trafikaktörerna på Sveriges Ambassad i Köpenhamn och genom andra kontakter:

  • I natt slutade DSB att fotografera id-kort och pass vid id-kontrollen på Kastrup. Det väntas minska kötiden.
  • Trafiken med SJ X2000 från Köpenhamn till Stockholm har återupptagits men tåget stannar ännu inte i Kastrup. Likaså har DSB:s tågtrafik från Köpenhamn till Ystad och Bornholmsfärjan återupptagits. De båda tåglinjerna har fått en egen perrong för id-kontroll på Köpenhamns huvudbangård.
  • Skolklasser och idrottsföreningar kan nu åka över Öresund utan att varje elev behöver ha med sig pass.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Okategoriserade14 augusti, 2020

BNP föll mer i Sverige än Danmark under årets andra kvartal

I både Sverige och Danmark har den ekonomiska utvecklingen fallit dramatiskt under coronakrisen. Danmarks ekonomi har dock klarat sig bättre...

Turism/kultur14 augusti, 2020

Copenhagen Pride inleds på måndag – i år med fokus på att kunna delta digitalt

Årets Pride-festival i Köpenhamn kommer att se annorlunda ut, med stort fokus på att kunna delta via nätet på grund...

Samhälle14 augusti, 2020

Återhämtningen fortsätter för trafiken över Öresundsbron

Återhämtningen för fordonstrafiken över Öresundsbron har fortsatt under sommaren sedan Danmark öppnat upp gränsen mot Sverige. Under vecka 31, sista...

Politik14 augusti, 2020

Länsstyrelsen i Skåne ska utreda om Öresund bör bli skyddat område

Efter planerna i våras på att släppa ut 290 000 kubikmeter bajsvatten i Öresund vill både danska och svenska politiker skydda...

Samhälle14 augusti, 2020

Vinst för Öresundsbron trots 40 procent mindre trafik under första halvåret

Trots att fordonstrafiken över 20-årsjubilerande Öresundsbron minskade med närmare 40 procent under första halvåret 2020 redovisar ägaren Øresundsbro Konsortiet ett...

Näringsliv14 augusti, 2020

Svenskar spenderar en halv miljard om året i Helsingör

När gränsen till Danmark återigen öppnade för skåningarna i mitten av juli välkomnades svenskarna varmt av näringslivet i Helsingör. Varje...

Näringsliv13 augusti, 2020

Flera miljardinvesteringar i skånska bolag under sommaren

Flera skånska företag har fått tillskott i miljardklassen under sommaren efter att en rad större investeringar offentliggjorts, skriver Sydsvenskan. Detta...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.