Connect with us

Fastighet

Strandkant och skog kan avgränsa Köpenhamns kommande ö mot Öresund

Publicerad

den

Illustration: By & Havn

Fram till 2070 kan Köpenhamn stadsilhuett byta skepnad i riktning österut mot Malmö och Öresundsbron. Planerna på den nya konstgjorda ön Lynetteholmen som ska byggas i hamninloppet och ge plats till 35 000 nya invånare har ändrats. I den miljökonsekvensutredning som presenterades i veckan framgår att öns östra sida mot Öresund ska få stensättning, strand och ett skogsparti som ska skydda den danska huvudstaden mot framtida stormfloder.

Med uppemot 700 förväntade dagliga lastbilstransporter för att transportera fyllnadsmassor från andra anläggningsarbeten genom delar av huvudstaden hamnade fokus främst på buller, avgaser och att småbåtshamnen i Margrethe Havn stängs av dagtid när miljökonsekvensbeskrivningen för bygget av den konstgjorda ön Lynetteholmen redovisades i veckan. Men i den nya rapporten framgår att den östliga delen av ön planeras bli en kustremsa med sten- och sandstrand och en skog som ska skydda mot bland annat väderförhållanden som stormflod och stigande havsnivåer.

För att fylla ut ön, som planeras mellan Nordhavn och Refshaleøen, ska jord hämtas från andra större anläggningsprojekt i huvudstadsområdet, bland annat från metroutbyggnaden. Arbetet med att avgränsa ön förväntas sätta igång redan nästa år och pågå till 2024. Utfyllnaden av jord väntas starta 2023 och pågår i 33 år, men det kan svänga mellan 26 och 50 år enligt rapporten. Mängden jord som ska transporteras till området uppskattas till i genomsnitt 2,6 miljoner ton per år. Det är bland annat omfattningen av lastbilstrafik som krävs för att transportera jordmassorna till området som har väckt debatt i danska tidningar under veckan. Överborgmästare Lars Weiss (S) har kommenterat till TV2 Lorry:
– Det är viktigt att tänka på att de lastbilarna redan kör idag. Idag kör ungefär samma antal lastbilar ut till Nordhavn där det finns en jorddeponi. Nu ska det köras ut till Öresund istället.

Utvecklingsbolaget By & Havn planerar att anlägga en ny väg över ön Prøvestenen på Amager för att trafiken till området.
– Transporten av jord till Lynetteholm har varit en högt prioriterad sak, där vi har vänt på varje sten. Grannarnas bekymring för lastbilstrafiken har vägt tungt i att vi istället vill etablera en helt ny transportväg bort från bebyggelse, och samtidigt är det också den mest klimatvänliga lösningen, säger Anne Skovbro, vd på By & Havn, bland annat i en kommentar.

Karta: By & Havn

Remisstiden för rapporten sträcker sig till den 25 januari 2021. Alla köpenhamnare bjuds in till informationsmöte kommer att hållas vid tre tillfällen under januari och som, på grund av coronapandemin, livestreamas. Den så kallade ”anlægsloven” väntas behandlas i Folketinget under våren och antas i juni 2021.

I förbindelse med den aktuella remissrundan som nu startas har Länsstyrelsen i Skåne visat intresse för de visuella förhållandena som projektet kan ge från Sverige och potentiell gränsöverskridande miljöpåverkan.

Det var i oktober 2018 som den danska regeringen och Köpenhamns kommun kom överens om ett principavtal för att bygga den konstgjorda ön Lynetteholmen. Ön ska ge plats för Köpenhamn att växa med fler bostäder och arbetsplatser, bidra till att klimatsäkra huvudstaden mot bland annat stigande havsnivåer, ge användning av överskottsjord och bidra till att finansiera infrastruktursatsningar till området som metro och en östlig ringväg.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.