Connect with us

Infrastruktur

Störst samhällsekonomisk nytta att köra höghastighetståg via Hässleholm till Malmö

Publicerad

den

Hoghastighetstag samhallskalkyl webbNyttan är 9 respektive 12 miljarder större om en framtida höghastighetsbana byggs rakt söderut från Jönköping till Malmö via Hässleholm än via Helsingborg eller Växjö. Det visar de nyttoberäkningar som Trafikverket offentliggjorde igår. Om några veckor kompletteras resultaten med beräkningar av vad de olika sträckningarna kostar att bygga.

Med 135 miljarder kronor i beräknad nytta ger ett scenario där en ny järnväg för höghastighetståg byggs från Stockholm via Jönköping till Hässleholm och sen vidare till Lund och Malmö störst ekonomiskt utbyte. De två andra alternativen som Trafikverket har med i sina beräkningar är via Helsingborg (nytta på ca 126 miljarder kronor) eller via Växjö (nytta på ca 123 miljarder kronor). Skillnaden mellan alternativen finns främst i biljettintäkter och restidsvinster vilket förklaras med att dragningen via Hässleholm är det scenario som ger flest passagerare.

– Det är den rakaste vägen för majoriteten av resenärerna, den stora massan som ska åka mellan ändpunkterna Stockholm och Malmö, säger Peo Nordlöf, chef samhällsekonomi och trafikprognoser på Trafikverket, till News Øresund.

Beräkningar kommer vid halvårsskiftet att kompletteras med en utökad samhällsekonomisk kalkyl som även tar hänsyn till kvalitativa nyttor samt beräknad kostnad för att bygga ny järnväg längs de tre olika dragningarna.
– Störst samhällsekonomisk beräknad nytta finns i sträckningen över Hässleholm. Nettonyttan ser vi först om ett par veckor när vi kan jämföra kostnaden, säger Peo Nordlöf.

Därutöver tillkommer andra överväganden som står utanför myndighetens beräkningar och som kan röra sig om politiska diskussioner och regional hänsyn. Trafikverkets beräkningar kommer att användas som underlag i den pågående Sverigeförhandlingen där kommuner och regioner till den 1 oktober i år ska komplettera med sina egna nyttoberäkningar.

Utgångspunkten i Sverigeförhandlingen är att det ska byggas höghastighetsjärnväg för tåg som kan köra i 320 km/h mellan Stockholm och Göteborg (två timmars restid) och mellan Stockholm och Malmö (två och en halv timmas restid). Inom ramen för Sverigeförhandlingen diskuteras finansiering mellan stat, kommuner, landsting och privata investerare. Regeringen som utsett förhandlarna hoppas även kunna koppla investeringarna i infrastruktur till ett ökat bostadsbyggande i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Under hösten 2017 beräknas förhandlingarna vara på plats. (News Øresund – Jenny Andersson)

Fakta: Samhällsekonomiska kalkylresultat – summa per sträckning

Tre alternativ som undersökts för höghastighetståg på sträckan Jönköping-Malmö

Via Helsingborg: +126 miljarder kr
– stopp i Jönköping, Värnamo, Helsingborg, Lund, Malmö (vissa linjer fortsätter till Kastrup/Köpenhamn)

Via Hässleholm:  +135 miljarder kr
– stopp i Jönköping, Värnamo, Hässleholm, Lund, Malmö (vissa linjer fortsätter till Kastrup/Köpenhamn)

Via Växjö: +123 miljarder kr
– stopp i Jönköping, Växjö, Hässleholm, Lund, Malmö (vissa linjer fortsätter till Kastrup/Köpenhamn)

Källa: Trafikverket, Höghastighetsbanor inom Sverigeförhandlingen – resultat av prognos, effekter samt regional fördelningsanalys med Sampers/Samkalk

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Arbetsmarknad26 november, 2020

Gränspendlare med jobb i Sverige riskerar tiotusentals kronor i extra skatt

Öresundspendlare som bor i Danmark riskerar att drabbas hårt av de dansk-svenska skattereglerna om de arbetar hemifrån under coronakrisen. Det...

Arbetsmarknad26 november, 2020

Öresundspendlare: ”Jag har lärt mig att man kan komma i kläm och att ingen bryr sig”

Fusk, bristande tillit till myndigheter och politiker och ett val mellan raserad privatekonomi och att utsätta sig själv och andra...

Samhälle26 november, 2020

Region Skåne drar tillbaka beslut om att danska livsmedel ska definieras som närproducerade

När regionstyrelsen i Region Skåne nyligen fastställde en definition av närproducerade livsmedel omfattades även livsmedel från hela Danmark. Nu backar...

Forskning26 november, 2020

Tvärregionalt diabetesprojekt genererar extra bidrag på 10 miljoner kronor

Aktörerna i det dansk-svenska diabetessamarbetet DiaUnion har sammanfört sina ekonomiska resurser och fått stöd från Novo Nordisk Fonden, så att...

Veckobrev27 november, 2020

Läs News Øresunds veckobrev 48

Gränspendlare med jobb i Sverige riskerar tiotusentals kronor i extra skatt Öresundspendlare som bor i Danmark riskerar att drabbas hårt...

Näringsliv26 november, 2020

Danska försäkringsbolaget Tryg i storaffär – kan innebära sammanslagning av verksamheter i Malmö

Det danska försäkringsbolaget Tryg, som äger svenska bolaget Moderna Försäkringar, väntas köpa upp konkurrenten RSA, som också äger försäkringsbolaget Trygg...

Danmark26 november, 2020

Hundratals traktorer i demonstration i Köpenhamn till stöd för minkuppfödare, grundlagen och emot Mette Frederiksen

News Øresund var på plats, lördagen den 21 november, då Langelinie i Köpenhamn var ombildat till en politisk kampplats och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.