Connect with us

Infrastruktur

Störst samhällsekonomisk nytta att köra höghastighetståg via Hässleholm till Malmö

Publicerad

den

Hoghastighetstag samhallskalkyl webbNyttan är 9 respektive 12 miljarder större om en framtida höghastighetsbana byggs rakt söderut från Jönköping till Malmö via Hässleholm än via Helsingborg eller Växjö. Det visar de nyttoberäkningar som Trafikverket offentliggjorde igår. Om några veckor kompletteras resultaten med beräkningar av vad de olika sträckningarna kostar att bygga.

Med 135 miljarder kronor i beräknad nytta ger ett scenario där en ny järnväg för höghastighetståg byggs från Stockholm via Jönköping till Hässleholm och sen vidare till Lund och Malmö störst ekonomiskt utbyte. De två andra alternativen som Trafikverket har med i sina beräkningar är via Helsingborg (nytta på ca 126 miljarder kronor) eller via Växjö (nytta på ca 123 miljarder kronor). Skillnaden mellan alternativen finns främst i biljettintäkter och restidsvinster vilket förklaras med att dragningen via Hässleholm är det scenario som ger flest passagerare.

– Det är den rakaste vägen för majoriteten av resenärerna, den stora massan som ska åka mellan ändpunkterna Stockholm och Malmö, säger Peo Nordlöf, chef samhällsekonomi och trafikprognoser på Trafikverket, till News Øresund.

Beräkningar kommer vid halvårsskiftet att kompletteras med en utökad samhällsekonomisk kalkyl som även tar hänsyn till kvalitativa nyttor samt beräknad kostnad för att bygga ny järnväg längs de tre olika dragningarna.
– Störst samhällsekonomisk beräknad nytta finns i sträckningen över Hässleholm. Nettonyttan ser vi först om ett par veckor när vi kan jämföra kostnaden, säger Peo Nordlöf.

Därutöver tillkommer andra överväganden som står utanför myndighetens beräkningar och som kan röra sig om politiska diskussioner och regional hänsyn. Trafikverkets beräkningar kommer att användas som underlag i den pågående Sverigeförhandlingen där kommuner och regioner till den 1 oktober i år ska komplettera med sina egna nyttoberäkningar.

Utgångspunkten i Sverigeförhandlingen är att det ska byggas höghastighetsjärnväg för tåg som kan köra i 320 km/h mellan Stockholm och Göteborg (två timmars restid) och mellan Stockholm och Malmö (två och en halv timmas restid). Inom ramen för Sverigeförhandlingen diskuteras finansiering mellan stat, kommuner, landsting och privata investerare. Regeringen som utsett förhandlarna hoppas även kunna koppla investeringarna i infrastruktur till ett ökat bostadsbyggande i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Under hösten 2017 beräknas förhandlingarna vara på plats. (News Øresund – Jenny Andersson)

Fakta: Samhällsekonomiska kalkylresultat – summa per sträckning

Tre alternativ som undersökts för höghastighetståg på sträckan Jönköping-Malmö

Via Helsingborg: +126 miljarder kr
– stopp i Jönköping, Värnamo, Helsingborg, Lund, Malmö (vissa linjer fortsätter till Kastrup/Köpenhamn)

Via Hässleholm:  +135 miljarder kr
– stopp i Jönköping, Värnamo, Hässleholm, Lund, Malmö (vissa linjer fortsätter till Kastrup/Köpenhamn)

Via Växjö: +123 miljarder kr
– stopp i Jönköping, Växjö, Hässleholm, Lund, Malmö (vissa linjer fortsätter till Kastrup/Köpenhamn)

Källa: Trafikverket, Höghastighetsbanor inom Sverigeförhandlingen – resultat av prognos, effekter samt regional fördelningsanalys med Sampers/Samkalk

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Hållbarhet21 september, 2021

Stena Line satsar på fossilfria färjor på dansk-svensk sträcka år 2030

Stena Line har, tillsammans med Frederikshavns kommun och Frederikshavns havn, tecknat ett avtal om att sätta två batteridrivna fartyg i...

Samhälle20 september, 2021

Städerna är fortsatt attraktiva trots pandemin visar ny studie

Distansarbete, tomma kontor, stängda krogar och inställda evenemang har varit konsekvenser under coronapandemin som har lett till farhågor kring städernas...

Politik20 september, 2021

74 miljarder kronor läggs på nya satsningar i den svenska budgeten

Under måndagen presenterade Sveriges finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budget för 2022. Budgeten innehåller satsningar på 74 miljarder kronor och...

Turism/kultur17 september, 2021

Efter pandemitider är det återigen kulturnätter i Malmö, Köpenhamn, Lund och Helsingör

Med släppta restriktioner på båda sidor sundet står en öppning av kulturlivet för dörren. I Malmö är det Gallerihelg den...

Veckobrev20 september, 2021

News Øresunds veckobrev v. 37

Klicka här för att läsa det svenska veckobrevet v. 37 Klicka här för att läsa det danska veckobrevet v. 37...

Turism/kultur17 september, 2021

Tivoli ordnar svensk kräftskiva på söndag

Som en del i en pågående Mat, öl och vinfestival på Tivoli i Köpenhamn utmanar nöjesparken nu svenskarnas kräftskivor genom...

Life Science17 september, 2021

Medtechbolag i Köpenhamn reste 22,3 miljoner DKK på svensk börs: Aktiebeskattningen i Danmark är för hög

I tisdags hade det Köpenhamnsbaserade medtechbolaget CS Medica A/S sin första handelsdag på den svenska börsen Spotlight Stock Market. Bolaget...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.