Connect with us

Infrastruktur

Snabbare resor väntar tågpendlarna över Öresund

Publicerad

den

Flera förändringar är på väg som ska ge resenärer från Köpenhamns Huvudbangård till Malmö C snabbare resa. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Inom kort kan de flesta tågresenärer som åker från Danmark till Sverige se fram emot snabbare resor. Från den 24 april förkortas restiden med tolv minuter för dem som hoppar på tåget i centrala Köpenhamn, i och med att DSB inför tiominuterstrafik mellan Köpenhamns Huvudbangård och Kastrup. Dessutom förväntas Sverige och Danmark i nästa vecka skriva under avtalet om gränskontroll ombord på tågen, vilket kan förkorta resan till Malmö C med ytterligare sju minuter.

Sedan gräns- och id-kontrollerna infördes har restiden mellan Köpenhamn H och Malmö C förlängts från 35 till 57 minuter. Nu väntar flera större förändringar för tågtrafiken över sundet, som tillsammans kan förkorta resan så att den kommer ner på 38 minuter, även om tågbytet i samband med id-kontrollen på Kastrup kommer att finnas kvar. Detaljerna är ännu inte på plats, men News Øresund listar vad som är på gång:

– I nästa vecka väntas Sverige och Danmark officiellt skriva under avtalet som ger svensk polis möjlighet att utföra gränskontroll ombord på tågen över Öresund.

– Därefter kommer gränssektionen inom polisens nationella operativa avdelning (Noa) att gå igenom avtalet och tolka vad det innebär, innan förändringen kan genomföras i praktiken. Hur lång tid det kommer att ta är ännu oklart.

– När gränskontrollerna genomförs ombord på tågen behövs troligen inte de längre uppehållen vid Hyllie station och Malmö C. Men för att genomföra den förändringen krävs en ny trafikplan. Än har dock Trafikverket inte fått någon sådan begäran från Skånetrafiken. Om de extra stoppen slopas kommer det att innebära en tidsvinst på sju minuter från Kastrup till Triangeln och Malmö C och på 18 minuter till Lund.

– Den 24 april inför DSB tågavgångar var tionde minut i rusningstid mellan Köpenhamns H och Kastrup, vilket förkortar den totala resan mellan Köpenhamn och Malmö med tolv minuter. Men det kommer bara resenärer som åker från Köpenhamns Huvudbangård till godo, eftersom de nyinsatta tågen som gör väntetiden i Kastrup kortare inte stannar vid Ørestad och Tårnby stationer.

– Det finns önskemål från Skånetrafiken och DSB om att återinföra tiominuterstrafiken i rusningstid på hela sträckan Köpenhamns Huvudbangård-Malmö C. Det skulle minska trängseln genom att antalet sittplatser över bron fördubblades i rusningstid. Skånetrafiken trycker på, men DSB vill fastställa att tiominuterstrafiken mellan Huvudbangården och Kastrup fungerar innan de tar nästa steg. Därför finns ingen prognos för om och när det kan införas.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle26 februari, 2021

Störst befolkningstillväxt på den svenska sidan Öresund under 2020

Öresundsregionens befolkning ökade förra året med 22 000 till 4 083 260 invånare vid årsskiftet 2020/2021. Det motsvarar en ökning med...

Näringsliv26 februari, 2021

“En påminnelse om vad Öresund som gränsregion egentligen handlar om; att samla krafterna för att öka vår internationella synlighet och konkurrenskraft”

Tre frågor till Petter Hartman, vd för nätverksorganisationen Medicon Valley Alliance (MVA), som jobbar för att stärka det danska-svenska life...

Samhälle26 februari, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten – om coronahantering, sammanhängande arbetsmarknad och framtida fasta förbindelser

News Øresund samlar aktuella debattinlägg om utvecklingen i Öresundsregionen.  ”Smittar man mer om man passerar en nationsgräns?” Det spørger Magnus...

Danmark26 februari, 2021

Återstartsplan för turismen i Köpenhamn under 2021 har lanserats

Den danska besöksnäringen har en plan för återstart när turisterna börjar komma tillbaka till Köpenhamn igen efter coronapandemin. Tolv initiativ...

Turism/kultur26 februari, 2021

Stort fall i omsättningen för kultur- och turistbranschen i Sverige och Danmark under pandemiåret 2020

Kultur och turism-branscherna hör till de stora förlorarna under coronakrisen. Nöjesparker, teatrar, konserthus och hotell tappade alla rejält i omsättning...

Samhälle26 februari, 2021

Konsultrapport: Sydsvenska kommuner dåligt förberedda på ökad elektrifiering

Kapacitetsbristen i det svenska elnätet är allvarlig och då främst i Skåne och Stockholmsområdet. För skånska företag som Ecolean, Lindab,...

Samhälle25 februari, 2021

Länsstyrelsen i Skåne motsätter sig bygget av Lynetteholmen: Fördelarna överväger inte nackdelarna

Länsstyrelsen motsätter sig bygget av Lynetteholmen, en 280 hektar stor konstgjord ö i Köpenhamns hamninlopp som ska ge plats åt...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.