Connect with us

Danmark

Skrotning av danska skandaltåget IC4 kan leda till konkurs för DSB

Publicerad

den

IC4 webb foto Flickr Hugh Llevelyn

Skandaltåget IC4 har blivit en ekonomisk belastning för statsägda danska järnvägsföretaget DSB. Foto: Flickr – Hugh Llevelyn (CC BY-SA 2.0)

Det statliga danska järnvägsföretaget DSB är konkursmässigt om det visar sig att de problemfyllda italienska IC4-tågen måste skrotas. Det meddelade Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) vid ett samråd i Folketingets trafikutskott uppger nyhetsbyrån Ritzau.

Skandalen kring de dieseldrivna italienska IC4-tågen växer. Innan nyår ska en extern utredning ge besked om tågen och dess lillebror IC2 helt måste skrotas eller om de kan byggas om till regionaltåg som körs med lägre hastighet.

Vid torsdagens samråd i Folketingets trafikutskott varnade Magnus Heunicke för att DSB riskerar att bli konkursmässigt om tågen måste skrotas. De är bokförda till ett värde av 4,5 miljarder danska kronor och en skrotning skulle leda till miljardförluster.
– Därför kan inte bara säga att vi ska skrota IC4, för det kostar 4,5 miljarder. Och om ett statsägt företag går i konkurs så ansvarar samhället för skulden. Så pengarna måste finnas. Man kan ju stänga ögonen och hoppas att tågen försvinner. Men när man öppnar ögonen igen så är de fortfarande kvar, sade Magnus Heunicke enligt Ritzaus utsände.

När IC4-tågen beställdes 2000 från italienska Ansaldobreda var tanken att de skulle bli ett lyft för DSB:s intercitytrafik tvärs över Danmark. Men slutleveransen försenades från 2006 till 2013 och tågen har aldrig fungerat ordentligt. IC4 har drabbats av krånglande datorer, fästen till hjulaxlar som spricker och fel på bromsarna. Tidvis har de fått körförbud eller sänkt hastighet. Och nu utreds det om tågen kan byggas om till regionaltåg eller om de måste skrotas. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.