Connect with us

Infrastruktur

SJ slutar köra Öresundstågen i förtid efter konflikt

Publicerad

den

SJ Öresund kommer att ansvara för driften av Öresundstågen fram till den 10 december i år. Foto: News Øresund

Statliga tågbolaget SJ har sedan i december 2020 ansvarat för driften av Öresundstågen, men avtalet sades i förra veckan upp i förtid efter stora förluster för dotterbolaget SJ Öresund. SJ och Öresundståg AB, som upphandlar Öresundstågtrafiken och delägs av flera regionala trafikbolag, har inte kunnat enas om en fortsättning.
– Vi har inte lyckats hitta en lösning som vi är överens kring och ser på det på olika sätt. Så i samsyn har vi kommit fram till att det är bäst att vi lämnar i förtid, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell till News Øresund.

I december 2020 tog SJ över driften av Öresundstågstrafiken via dotterbolaget SJ Öresund, men avtalet har efter en konflikt sagts upp. Från den 10 december kommer driften istället att tas över av Transdev under en tvåårs-period. Transdev och Öresundståg har sedan tidigare tecknat ett reservavtal med som nu träder ikraft. Underhållet av Öresundstågen kommer fortsättningsvis att skötas av Mantena, som tidigare har varit underleverantör åt SJ, men nu sker det via ett direktavtal med Öresundståg AB.

SJ uppger att grundorsaken till att bolaget inte fortsatte som operatör är att det blev för kostsamt att underhålla Öresundstågen, som de ansåg var i för dåligt skick. SJ ville ha en annan fördelning när det gäller ansvaret för kostnaderna. Men för Öresundståg handlar istället det uppsagda avtalet om att SJ inte vill återgå till det grundavtal de hade enats om, efter att ett tilläggsavtal har gällt under de första två åren.
– Det är orsaken till att vi valde att bryta avtalet. De kunde inte tänka sig att gå in i grundavtalet som skulle gälla från december 2022. Vi har ett bra avtal i grunden sett till kvalitet och ekonomi, medan ett tilläggsavtal bara kan gälla temporärt, säger Jarl Samuelsson, ägarrepresentant på Öresundståg AB, till News Øresund och menar att tilläggsavtalet innebar att Öresundståg stod för den största risken.

SJ uppger att det var fordonens skick som låg till grund för att driften av Öresundstågtrafiken blivit en förlustaffär.
– Vi har tvingats ha en högre andel tåg på verkstad än planerat. Det medförde högre kostnader för oss som vi inte ansåg att vi var ansvariga för fullt ut, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell till News Øresund.

Hur mycket SJ rent ekonomiskt har förlorat på driften av Öresundstågen vill Tobbe Lundell inte gå in på, men menar att det även handlar om förluster i form av förberedelser man lagt på att bygga upp en helt ny organisation. Dotterbolaget SJ Öresund redovisade under 2020 en förlust på 16,5 miljoner kronor och en omsättning på 54 miljoner kronor. Nu kommer dotterbolaget efter december att göras vilande.
– Vi kan bara konstatera att det är jättetråkigt att lämna i förtid. Under året som vi har kört har vi haft en hög kundnöjdhet och våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb, både tågpersonalen och på företaget, säger Tobbe Lundell.

– Det är ledsamt. Vi tycker att vi har haft ett bra samarbete och kvaliteten varit god. För vår del vill vi fortsätta med det avtal som vi har upphandlat. Men samtidigt kan kan vi inte fortsätta med tilläggsavtalet och får nu starta en upphandlingsrunda igen, säger Jarl Samuelsson på Öresundståg AB.

Det temporära avtalet med Transdev kring driften av Öresundstågen kommer att gälla under två år, med option på ett plus ett år ifall en ny upphandling inte har hunnit genomföras under perioden 2022-2024.

(News Øresund – Erik Ottosson)

 

Läs mer: SJ slutar köra Öresundstågen efter konflikt – Transdev tar över inför ny upphandling

Läs mer: Öresundståg AB och SJ Öresund i konflikt om Öresundstågens skick

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur17 april, 2024

Naturvårdsverket: Sverige kommer inte att nå varken nationella klimatmål eller EU-målen med nuvarande politiska beslut

Naturvårdsverket analyserar varje år Sveriges förutsättningar för att nå de uppställda klimatmålen. Årets genomgång visar att avståndet till de nationella...

Infrastruktur17 april, 2024

Behov av ökat nordiskt samarbete inom transport och infrastruktur enligt ny rapport

Det behövs radikala förbättringar inom transportsektorn för att nå visionen om att göra Norden till världens mest hållbara och integrerade...

Norden17 april, 2024

Nära och enigt nordiskt försvarssamarbete lyftes i panelsamtal på svenska ambassaden

Det är naturligt och positivt att de nordiska länderna och även Baltikum samarbetar närmare i försvarsfrågor inom Nato, menade nordiska...

Danmark11 april, 2024

Pendlare längs Kystbanen upprörda över längre restid: ”Varför var det så viktigt att klippa bort Sverige?”

Pendlare längs Kystbanen, som utgörs av de fem kommunerna Helsingör, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm och Gentofte, har de senaste åren fått...

Samhälle11 april, 2024

Fler än på tio år flyttade från Östdanmark till Skåne i fjol

För andra året i rad ökade antalet flyttar från Östdanmark till Skåne under 2023 och med 1 642 flyttar ligger nu...

Danmark11 april, 2024

Danske Regioner hämtar inspiration från Skåne när det gäller biljettpriser och zonindelning i kollektivtrafiken

Skånes biljettaxor och zonindelning är förebilden när Danske Regioner ska övergå till digitala biljettsystem och samtidigt vill öka resandet med...

Arbetsmarknad11 april, 2024

Rapport från Google: 300 000 svenska jobb kan helt eller delvis ersättas av AI

Under de kommande tio åren kan sex procent av jobben i Sverige bli helt eller delvis ersatta av artificiell intelligens,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.