Connect with us

Infrastruktur

SJ slutar köra Öresundstågen i förtid efter konflikt

Publicerad

den

SJ Öresund kommer att ansvara för driften av Öresundstågen fram till den 10 december i år. Foto: News Øresund

Statliga tågbolaget SJ har sedan i december 2020 ansvarat för driften av Öresundstågen, men avtalet sades i förra veckan upp i förtid efter stora förluster för dotterbolaget SJ Öresund. SJ och Öresundståg AB, som upphandlar Öresundstågtrafiken och delägs av flera regionala trafikbolag, har inte kunnat enas om en fortsättning.
– Vi har inte lyckats hitta en lösning som vi är överens kring och ser på det på olika sätt. Så i samsyn har vi kommit fram till att det är bäst att vi lämnar i förtid, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell till News Øresund.

I december 2020 tog SJ över driften av Öresundstågstrafiken via dotterbolaget SJ Öresund, men avtalet har efter en konflikt sagts upp. Från den 10 december kommer driften istället att tas över av Transdev under en tvåårs-period. Transdev och Öresundståg har sedan tidigare tecknat ett reservavtal med som nu träder ikraft. Underhållet av Öresundstågen kommer fortsättningsvis att skötas av Mantena, som tidigare har varit underleverantör åt SJ, men nu sker det via ett direktavtal med Öresundståg AB.

SJ uppger att grundorsaken till att bolaget inte fortsatte som operatör är att det blev för kostsamt att underhålla Öresundstågen, som de ansåg var i för dåligt skick. SJ ville ha en annan fördelning när det gäller ansvaret för kostnaderna. Men för Öresundståg handlar istället det uppsagda avtalet om att SJ inte vill återgå till det grundavtal de hade enats om, efter att ett tilläggsavtal har gällt under de första två åren.
– Det är orsaken till att vi valde att bryta avtalet. De kunde inte tänka sig att gå in i grundavtalet som skulle gälla från december 2022. Vi har ett bra avtal i grunden sett till kvalitet och ekonomi, medan ett tilläggsavtal bara kan gälla temporärt, säger Jarl Samuelsson, ägarrepresentant på Öresundståg AB, till News Øresund och menar att tilläggsavtalet innebar att Öresundståg stod för den största risken.

SJ uppger att det var fordonens skick som låg till grund för att driften av Öresundstågtrafiken blivit en förlustaffär.
– Vi har tvingats ha en högre andel tåg på verkstad än planerat. Det medförde högre kostnader för oss som vi inte ansåg att vi var ansvariga för fullt ut, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell till News Øresund.

Hur mycket SJ rent ekonomiskt har förlorat på driften av Öresundstågen vill Tobbe Lundell inte gå in på, men menar att det även handlar om förluster i form av förberedelser man lagt på att bygga upp en helt ny organisation. Dotterbolaget SJ Öresund redovisade under 2020 en förlust på 16,5 miljoner kronor och en omsättning på 54 miljoner kronor. Nu kommer dotterbolaget efter december att göras vilande.
– Vi kan bara konstatera att det är jättetråkigt att lämna i förtid. Under året som vi har kört har vi haft en hög kundnöjdhet och våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb, både tågpersonalen och på företaget, säger Tobbe Lundell.

– Det är ledsamt. Vi tycker att vi har haft ett bra samarbete och kvaliteten varit god. För vår del vill vi fortsätta med det avtal som vi har upphandlat. Men samtidigt kan kan vi inte fortsätta med tilläggsavtalet och får nu starta en upphandlingsrunda igen, säger Jarl Samuelsson på Öresundståg AB.

Det temporära avtalet med Transdev kring driften av Öresundstågen kommer att gälla under två år, med option på ett plus ett år ifall en ny upphandling inte har hunnit genomföras under perioden 2022-2024.

(News Øresund – Erik Ottosson)

 

Läs mer: SJ slutar köra Öresundstågen efter konflikt – Transdev tar över inför ny upphandling

Läs mer: Öresundståg AB och SJ Öresund i konflikt om Öresundstågens skick

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Näringsliv23 september, 2022

Inflationen får danska Lego och Linak att höja lönerna

Danska storföretag har börjat att kompenserar sina anställda för den höga inflationen rapporterar Fagbladet3F.  Från och med den 1 oktober...

Näringsliv23 september, 2022

Vart sjätte danskt små- och medelstort företag minskar produktionen på grund av höga elpriser

De höga elpriserna får allt fler danska företag att minska produktionen av kostnadsskäl. Vart sjätte små- och medelstort företag har...

Forskning22 september, 2022

Nytt centrum för hållbar näringslivsutveckling invigt i Lund

Under torsdagen invigdes Sparbanken Skånes Centrum för Hållbar Näringslivsutveckling vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Satsningen finansieras med en donation på...

Hållbarhet22 september, 2022

Danska regeringen vill införa en flygavgift på 13 kronor

Från år 2025 ska danska flygpassagerare betala 13 kronor i avgift oavsett vart flygresan går. Det föreslår den danska regeringen....

Samhälle22 september, 2022

Riksbanken rekordhöjer styrräntan till 1,75 procent samtidigt som inflationen fortsätter uppåt

Sveriges Riksbank höjde på tisdagen styrräntan från 0,75 procent till 1,75 procent. Höjningen med en procentenhet är den största på...

Danmark22 september, 2022

Nationalbanken förutspår negativ tillväxt i Danmark nästa år

Danmarks centralbank, Nationalbanken, räknar med negativ tillväxt i Danmark på 0,1 procent nästa år i ny prognos. Den negativa tillväxten...

Energi22 september, 2022

Öresundsbron släcker pylonbelysningen under energikrisen

Under hösten och vintern kommer Öresundsbrons pylonbelysning vara nästan helt nedsläckt för att spara på energi. – Vi vill manifestera...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.