Connect with us

Infrastruktur

Öresundståg AB och SJ Öresund i konflikt om Öresundstågens skick

Publicerad

den

Öresundståg AB har tecknat ett reservavtal med den tidigare operatören för Öresundstågen, Transdev, ifall avtalet med SJ Öresund inte skulle fortlöpa efter december 2020. Foto: News Øresund

Det råder oenigheter mellan SJ Öresund, som tog över som tågoperatör av Öresundstågen i december 2020, och upphandlande bolaget Öresundståg AB kring kvaliteten på Öresundstågen. Öresundstågen är i bristande skick och underhållsbehovet är större än vad som framkom av anbudsunderlaget, enligt SJ Öresund. Parterna för nu diskussioner för att komma överens.

 SJ Öresund menar att underhållsbehovet på Öresundstågen är större än väntat och att reparationerna tar tid vilket gör det svårare att upprätthålla trafiken och att inte behöva låna in andra tågset. Konflikten mellan parterna var Järnvägar.nu först att berätta om.

”Det är så att fordonsflottan har ett större underhållsbehov än vad som framkom i anbudsunderlaget från beställaren. I avtalet har vi ett underhållsansvar, men när vi ser att behovet är större än vad som kunnat beräknas från början vill vi ha en dialog, eftersom vi inte på egen hand kan ta en större del av underhållskostnaden, detta för fordon som vi inte själva heller äger”, skriver SJ:s presschef Tobbe Lundell i ett mejl till News Øresund.

Öresundstågen trafikerar sträckorna Köpenhamn-Malmö-Göteborg, Köpenhamn-Malmö-Växjö-Kalmar och Köpenhamn-Hässleholm-Karlskrona.

Öresundståg AB oenig om kritiken
Öresundståg AB, ett bolag som ägs av Skånetrafiken och flera andra sydsvenska kollektivtrafikbolag och som upphandlade driften av Öresundstågen, håller däremot inte med att anbudsunderlaget inte var korrekt. Eftersom Öresundstågsflottan är 15 år gammal så är tågen inte i nytt skick, men det har också beskrivits väl i avtalet, enligt Jarl Samuelsson, ägarrepresentant på Öresundståg AB. Han tillägger att det var längre dröjsmål än väntat innan underhållsdepån i Hässleholm var fullt fungerande, men att den nu fungerar bra.

SJ Öresund vann upphandlingen av Öresundstågtrafiken tack vare att man utlovade hög kvalitet när det gäller sådant som punktlighet, kapacitet på tågen och turtäthet, menar Jarl Samuelsson, men han är kritisk mot vad SJ Öresund levererat.

– SJ vann upphandlingen eftersom de utlovade hög kvalitet vilket jag inte tycker att de lever upp till. Vi har ansvar för att avtalet fungerar på ett bra sätt. SJ kräver mer ersättning för att driva trafiken vidare, men det finns det inte fog för, säger han till News Øresund.

Tecknat ett reservavtal med Transdev
Dialogen mellan parterna kommer nu att fortsatta. SJ Öresund meddelar att de vill ha en ”dialog om en långsiktigt strategisk lösning med en rimlig ansvarsfördelning”. Jarl Samuelsson tror att parterna kommer att enas om att kunna köra vidare enligt avtalet. För att säkerställa att Öresundstågen även fortsätter att köra har Öresundståg AB tecknat ett ”reservavtal” med den tidigare operatören Transdev som skulle träda ikraft ifall avtalet med SJ Öresund inte skulle löpa vidare efter december 2022.

– Vi måste säkra för kunderna att trafiken ska kunna fortsätta och därför har vi ett reservavtal, om så inte skulle ske, säger Jarl Samuelsson.

(Erik Ottosson – News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Näringsliv23 september, 2022

Inflationen får danska Lego och Linak att höja lönerna

Danska storföretag har börjat att kompenserar sina anställda för den höga inflationen rapporterar Fagbladet3F.  Från och med den 1 oktober...

Näringsliv23 september, 2022

Vart sjätte danskt små- och medelstort företag minskar produktionen på grund av höga elpriser

De höga elpriserna får allt fler danska företag att minska produktionen av kostnadsskäl. Vart sjätte små- och medelstort företag har...

Forskning22 september, 2022

Nytt centrum för hållbar näringslivsutveckling invigt i Lund

Under torsdagen invigdes Sparbanken Skånes Centrum för Hållbar Näringslivsutveckling vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Satsningen finansieras med en donation på...

Hållbarhet22 september, 2022

Danska regeringen vill införa en flygavgift på 13 kronor

Från år 2025 ska danska flygpassagerare betala 13 kronor i avgift oavsett vart flygresan går. Det föreslår den danska regeringen....

Samhälle22 september, 2022

Riksbanken rekordhöjer styrräntan till 1,75 procent samtidigt som inflationen fortsätter uppåt

Sveriges Riksbank höjde på tisdagen styrräntan från 0,75 procent till 1,75 procent. Höjningen med en procentenhet är den största på...

Danmark22 september, 2022

Nationalbanken förutspår negativ tillväxt i Danmark nästa år

Danmarks centralbank, Nationalbanken, räknar med negativ tillväxt i Danmark på 0,1 procent nästa år i ny prognos. Den negativa tillväxten...

Energi22 september, 2022

Öresundsbron släcker pylonbelysningen under energikrisen

Under hösten och vintern kommer Öresundsbrons pylonbelysning vara nästan helt nedsläckt för att spara på energi. – Vi vill manifestera...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.