Connect with us

Danmark

Politisk majoritet återupplivar planerna på en bro över Kattegatt – men bara för bilar

Publicerad

den

En politisk majoritet återupplivar planerna på en Kattegattbro - men nu bara för bilar. Bron skulle korta restiden mellan Köpenhamn och Aarhus samt hela norra Jylland. Illustration: News Öresund

 

Den borgerliga danska regeringen och Dansk Folkeparti enades på onsdagen om att återuppliva planerna på en bro över Kattegatt och som skulle skapa en snabb väg mellan Köpenhamn och Aarhus. Vid ett möte på Transportminsteriet beslutades om att påbörja en utredning av en renodlad bilbro som beräknas kosta 58 miljarder danska kronor att bygga och som enligt Dansk Folkepartis transportordförande Kim Christiansen skulle kunna stå klar inom tolv år. Priset för en resa skulle bli detsamma som över Stora Bältbron, 240 danska kronor utan Brobizz. Det rapporterar Danmarks Radio.

Danmarks transportminister Ole Birk Olsen startar en utredning av en bilbro över Kattegatt och som skulle kunna stå klar redan inom tolv år. Foto: News Øresund – Sofie Paisley

– Vi har enats om att inleda ytterligare undersökningar av en vägförbindelse över Kattegatt, eftersom nya beräkningar visar att den vägförbindelsen troligen skulle vara självfinansierad. Den skulle kosta knappt 60 miljarder kronor, säger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) till Danmarks Radio.
– Jag är en stor anhängare av att Danmark hänger samman bättre och att många danskar skulle kunna spara mellan en och en och en halv timme på deras resor mellan Själland och den östliga och nordliga delen av Jylland.

Enligt Ole Birk Olesen är realismen i en renodlad vägbro stor medan det blir för dyrt att bygga en kombinerad bil- och järnvägsbro över Kattegatt. Enligt en ny rapport som Transport- Bolig- og Bygningsministeriet presenterat skulle en kombinerad bil och tågförbindelse över Kattegatt ge en byggkostnad på 124 miljarder danska kronor och då skulle inte brukaravgifterna räcka till för att finansiera brobygget. Istället skulle det krävas 42 miljarder ur danska statens infrastrukturbudget.

Vid onsdagens möte presenterades nya uppgifter som pekar på att en renodlad bilbro över Kattegatt skulle kosta 58 miljarder danska kronor att bygga. Det skulle göra det möjligt att betala av bron på 32 år genom trafikavgifter och utan statliga investeringspengar.

Med en bro över Kattegatt skulle restiden med bil mellan Köpenhamn och Aarhus minska med 1 timme och 23 minuter till 58 minuter. Rapporten fick en majoritet av partierna i Folketinget att vid onsdagens möte enas om att gå vidare med ytterligare undersökningar som ska vara klara under 2018.

Dansk Folkepartis trafikordförande Kim Christiansen säger till Danmarks Radio att när det gäller Kattegattförbindelsen så vill partiet prioritera bilisterna och hänvisar till att Danmark just nu rustar  upp järnvägsnätet och skapar snabbare förbindelser till Jylland via Stora Bältbron. Han ser det som mycket realistiskt att bygga en bilbro över Kattegatt och att den skulle kunna stå klar redan innan 2030.

Även regeringspartiet Venstres trafikordförande Kristian Pihl Lorentzen menar att en bro över Kattegatt är realistisk och inom räckhåll. (News Øresund)

Fakta: Ny dansk rapport och uppgifter om fast förbindelse över Kattegatt

Den tänkta fast förbindelsen över Kattegatt skulle bestå av två broar på 19 respektive 20 kilometer och som möts på idylliska Samsø och med målsättningen att förbindelsen kan stå klar år 2030.

Väg- och järnvägsbro över Kattegatt
Investeringskostnad: 124 miljarder DKK
Behov av statlig tillskottsfinansiering utöver brukaravgifter: 42 miljarder DKK
Återbetalningstid: 40 år

Vägbro över Kattegatt
Investering: 
58 miljarder danska kronor
Behov av statlig tillskottsfinansiering utöver brukaravgifter: 0 DKK
Återbetalningstid: 32 år

Ny restid (tidsbesparing) med bil från Köpenhamn med Kattegattbro
Aarhus: 58 minuter (1 timme 23 minuter)
Aalborg: 2 timmar och 9 minuter (1 timme och 20 minuter)
Herning: 2 timmar och 26 minuter (21 minuter)

Källor: Trafi- Bygge og Boligstyrelsen, Vejdirektoratet samt Transport- Bygnings- og Boligministeriet

Idylliska Samsø skulle bli landfästet där de två Kattegattbroarna från Jylland och Själland möts. Istället för att vara hänvisad till färjeförbindelser skulle öns invånare snabbt kunna röra sig till såväl Aarhus som Köpenhamn. Foto: News Øresund

 

Läs mer:

Regionala förhoppningar på dansk-svensk utredning om HH-förbindelse

Danska transportministern vill ha fast HH-förbindelse – men bara för bilar

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle30 juni, 2021

Försiktig optimism om resandet och turismen över Öresund under sommaren – men långt kvar till nivåerna från 2019

Fortsatt stor osäkerhet men samtidigt en försiktig optimism präglar aktörerna inom trafik och turism i Öresundsregionen. Den senaste tiden har...

Samhälle30 juni, 2021

Svenska och danska coronarestriktioner fasas ut den 1 juli

Från den 1 juli får 50 personer, istället för åtta, samlas inomhus för privata tillställningar i Sverige. Begränsningarna när det...

Okategoriserade2 juli, 2021

News Øresund önskar en glad sommar

News Øresund tar sommaruppehåll och är tillbaka igen i början av augusti med bevakningen av vår dansk-svenska region. Redaktionen önskar...

Samhälle29 juni, 2021

Enklare att resa över Öresund i sommar

Svenskar som vill resa till Danmark i sommar har goda möjligheter till det. Alla som är färdigvaccinerade, och två veckor...

Life Science24 juni, 2021

Danska företag och Dansk Erhverv i kontakt med Mette Frederiksen om dansk-svenskt skatteavtal

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Infrastruktur28 juni, 2021

Danska infrastrukturplanen till år 2035 är beslutad

I början av april presenterade den danska regeringen sitt förslag till ny infrastrukturplan. Nu har regeringen och flera andra folketingspartier...

Innovation20 juni, 2021

Axis medgrundare Martin Gren: “”Om jag skulle starta ett företag idag skulle det vara i Malmö”

Nätverksvideoföretaget Axis Communications, som sedan 2015 ägs av japanska Canon, har inga planer på att lämna Lund. Tvärtom storsatsar Axis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.