Danmark
Politisk majoritet återupplivar planerna på en bro över Kattegatt – men bara för bilar

Den borgerliga danska regeringen och Dansk Folkeparti enades på onsdagen om att återuppliva planerna på en bro över Kattegatt och som skulle skapa en snabb väg mellan Köpenhamn och Aarhus. Vid ett möte på Transportminsteriet beslutades om att påbörja en utredning av en renodlad bilbro som beräknas kosta 58 miljarder danska kronor att bygga och som enligt Dansk Folkepartis transportordförande Kim Christiansen skulle kunna stå klar inom tolv år. Priset för en resa skulle bli detsamma som över Stora Bältbron, 240 danska kronor utan Brobizz. Det rapporterar Danmarks Radio.

Danmarks transportminister Ole Birk Olsen startar en utredning av en bilbro över Kattegatt och som skulle kunna stå klar redan inom tolv år. Foto: News Øresund – Sofie Paisley
– Vi har enats om att inleda ytterligare undersökningar av en vägförbindelse över Kattegatt, eftersom nya beräkningar visar att den vägförbindelsen troligen skulle vara självfinansierad. Den skulle kosta knappt 60 miljarder kronor, säger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) till Danmarks Radio.
– Jag är en stor anhängare av att Danmark hänger samman bättre och att många danskar skulle kunna spara mellan en och en och en halv timme på deras resor mellan Själland och den östliga och nordliga delen av Jylland.
Enligt Ole Birk Olesen är realismen i en renodlad vägbro stor medan det blir för dyrt att bygga en kombinerad bil- och järnvägsbro över Kattegatt. Enligt en ny rapport som Transport- Bolig- og Bygningsministeriet presenterat skulle en kombinerad bil och tågförbindelse över Kattegatt ge en byggkostnad på 124 miljarder danska kronor och då skulle inte brukaravgifterna räcka till för att finansiera brobygget. Istället skulle det krävas 42 miljarder ur danska statens infrastrukturbudget.
Vid onsdagens möte presenterades nya uppgifter som pekar på att en renodlad bilbro över Kattegatt skulle kosta 58 miljarder danska kronor att bygga. Det skulle göra det möjligt att betala av bron på 32 år genom trafikavgifter och utan statliga investeringspengar.
Med en bro över Kattegatt skulle restiden med bil mellan Köpenhamn och Aarhus minska med 1 timme och 23 minuter till 58 minuter. Rapporten fick en majoritet av partierna i Folketinget att vid onsdagens möte enas om att gå vidare med ytterligare undersökningar som ska vara klara under 2018.
Dansk Folkepartis trafikordförande Kim Christiansen säger till Danmarks Radio att när det gäller Kattegattförbindelsen så vill partiet prioritera bilisterna och hänvisar till att Danmark just nu rustar upp järnvägsnätet och skapar snabbare förbindelser till Jylland via Stora Bältbron. Han ser det som mycket realistiskt att bygga en bilbro över Kattegatt och att den skulle kunna stå klar redan innan 2030.
Även regeringspartiet Venstres trafikordförande Kristian Pihl Lorentzen menar att en bro över Kattegatt är realistisk och inom räckhåll. (News Øresund)
Fakta: Ny dansk rapport och uppgifter om fast förbindelse över Kattegatt
Den tänkta fast förbindelsen över Kattegatt skulle bestå av två broar på 19 respektive 20 kilometer och som möts på idylliska Samsø och med målsättningen att förbindelsen kan stå klar år 2030.
Väg- och järnvägsbro över Kattegatt
Investeringskostnad: 124 miljarder DKK
Behov av statlig tillskottsfinansiering utöver brukaravgifter: 42 miljarder DKK
Återbetalningstid: 40 år
Vägbro över Kattegatt
Investering: 58 miljarder danska kronor
Behov av statlig tillskottsfinansiering utöver brukaravgifter: 0 DKK
Återbetalningstid: 32 år
Ny restid (tidsbesparing) med bil från Köpenhamn med Kattegattbro
Aarhus: 58 minuter (1 timme 23 minuter)
Aalborg: 2 timmar och 9 minuter (1 timme och 20 minuter)
Herning: 2 timmar och 26 minuter (21 minuter)
Källor: Trafi- Bygge og Boligstyrelsen, Vejdirektoratet samt Transport- Bygnings- og Boligministeriet

Idylliska Samsø skulle bli landfästet där de två Kattegattbroarna från Jylland och Själland möts. Istället för att vara hänvisad till färjeförbindelser skulle öns invånare snabbt kunna röra sig till såväl Aarhus som Köpenhamn. Foto: News Øresund
Läs mer:
Regionala förhoppningar på dansk-svensk utredning om HH-förbindelse
Danska transportministern vill ha fast HH-förbindelse – men bara för bilar
-
Danmark4 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur10 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Näringsliv7 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv7 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet