Connect with us

Infrastruktur

Regionala förhoppningar på dansk-svensk utredning om HH-förbindelse

Publicerad

den

Ett gemensamt biljettsystem för kollektivtrafiken på båda sidor Öresund, en snabb byggstart för dansk-tyska Fehmarn Bält-tunneln och ett positivt beslut när den treåriga dansk-svenska strategiska analysen av en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg är klar. Det var tre mål som regionpolitikerna Henrik Fritzon, (Region Skånes regionstyrelses ordförande) och Heino Knudsen (Region Sjællands regionrådsordförande och ordförande i dansk-svenska samarbetet Greater Copenhagen & Skåne Committee) tog upp när de talade vid den nordiska infrastrukturkonferensen i Helsingborg under torsdagen. Foto: News Øresund – Sofi Eriksson)

Om tre år ska den dansk-svenska strategiska analysen om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör vara avslutad. Då hoppas Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande i Skåne, på ett positivt beslut om byggande. Högt på den regionala agendan finns också en snar byggstart av Fehmarn Bält-förbindelsen och ett gemensamt biljettsystem i regionen. Det framgick på en infrastrukturkonferens i Helsingborg idag.

En fast HH-förbindelse är prioriterad i Greater Copenhagen and Skåne Committees gemensamma infrastrukturprogram Trafikcharter som de 79 kommunerna enats om. I somras kom Danmark och Sverige överens om att påbörja en strategisk analys av en brukarfinansierad tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Den danske transportministern Ole Birk Olesen (LA) uttalade sig förra året positivt om en HH-förbindelse, men vill bara ha en biltunnel.
– Jag håller naturligtvis inte med honom om att man behöver bygga en biltunnel bara, men jag noterar också, trots att han sa så, att den utredning som nu har startats som ett samarbete mellan svenska Trafikverket och danska Transportministeriet utreder både bil och tåg. Det känns bra, sa Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande Region Skåne, på konferensen Nordisk Infrastruktur som ägde rum i Helsingborg idag.

Den pågående dansk-svenska analysen är en fortsättning på ländernas gemensamma trafikutredning som presenterades i juni förra året. Den visade att det kapacitetsmässigt inte finns behov av ytterligare en fast förbindelse över Öresund ”inom överskådlig framtid”, men att det kan finnas andra motiv som robusthet, restidsförkortningar eller önskemål om att främja integrationen.

Henrik Fritzon ser en stor potential i att en HH-förbindelse kan knyta ihop regionen inte minst när det gäller arbetsmarknaden. Han hoppas att ett beslut om byggande kommer inom de närmaste åren.
– Ambitionen är att få till stånd ett beslut inom några år. Nu pågår utredningen i tre år, låt säga att beslutet kommer då, och sedan tar det cirka åtta år att bygga förbindelsen. Om 15 år ska den vara invigd – senast, sa Henrik Fritzon.

Heino Knudsen (S) är nytillträdd regionrådsordförande i Region Sjælland och ordförande för Greater Copenhagen & Skåne Committee och framhöll på konferensen att ett gemensamt biljettsystem för regionen är prioriterat i Greater Copenhagen-samarbetet. Heino Knudsen är förhoppningsfull om att det kommer att lösas inom den närmaste framtiden.
– Där ska vi verkligen sätta in krafter och min uppfattning är att vi är tätt på några lösningar. Det handlar om den dagliga mobiliteten mellan länderna som är avgörande för vår region och för att kunna utnyttja den turismpotential som vi har, sa han.

Heino Knudsen beskrev även Fehmarn Bält-förbindelsen som en ”game changer” för regionen. Han ser gärna att byggandet kommer igång så snart som möjligt.
– En del är den enorma tillväxtpotential som är under byggperioden, det kommer att vara ett lyft, det andra är möjligheten efterföljande att bevara tillväxt. Vi får ett nytt sätt att tänka region på. Varje gång vi skjuter projektet framåt påverkar det tillväxtmöjligheten, säger han.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Danmark och Sverige överens om att inleda en strategisk analys av en fast HH-förbindelse

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark7 timmar sedan

Dansk skrällseger i hockey-VM – kan bli annorlunda nordisk final

Danmark skrev hockeyhistoria när landet inför hemmapublik i Boxen i Herning slog ut guldfavoriten Kanada med i kvartsfinalen i hockey-VM...

Intervjuer8 timmar sedan

Pendlarserie: Pendlar mot strömmen: ”Köpenhamn har något Malmö saknar”

KÖPENHAMN. Den stora majoriteten av pendlare bor i Sverige och arbetar i Östdanmark. En av de drygt 1 000 personer...

Arbetsmarknad22 timmar sedan

Danmark höjer pensionsåldern till 70 år

På torsdagen beslutade en majoritet i Folketinget att höja pensionsåldern i Danmark till 70 år från och med 2040, skriver...

Infrastruktur1 dag sedan

Arlanda Express köper nya tåg för fyra miljarder kronor

Bolaget A-Train, som driver och äger Arlanda Express, köper sju nya snabbtåg som ska ersätta de nuvarande sju tågen 2029,...

Infrastruktur1 dag sedan

Timbros vd i Dagens Industri: ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad”

Under rubriken ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad” har den svenska tankesmedjan Timbros vd PM Nilsson skrivit en krönika i Dagens...

Samhälle1 dag sedan

Norden, pensionsfrågor och e-legitimation i fokus vid Öresundsregionalt gränshinderforum

När informationstjänsten Øresunddirekt på torsdagen arrangerade Öresundsregionalt gränshinderforum i Köpenhamn var Föreningarna Nordens Förbund, FNF, värd för mötet. Morten Fabricius...

Samhälle2 dagar sedan

Jens Kramer Mikkelsen ny ordförande i dansk-svenska kunskapscentrat Øresundsinstituttet

Øresundsinstituttets medlemmar valde vid tisdagens årsmöte i Malmö Jens Kramer Mikkelsen till ny ordförande. Som överborgmästare i Köpenhamn 1989-2004 var...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.