Connect with us

Infrastruktur

Regionala förhoppningar på dansk-svensk utredning om HH-förbindelse

Publicerad

den

Ett gemensamt biljettsystem för kollektivtrafiken på båda sidor Öresund, en snabb byggstart för dansk-tyska Fehmarn Bält-tunneln och ett positivt beslut när den treåriga dansk-svenska strategiska analysen av en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg är klar. Det var tre mål som regionpolitikerna Henrik Fritzon, (Region Skånes regionstyrelses ordförande) och Heino Knudsen (Region Sjællands regionrådsordförande och ordförande i dansk-svenska samarbetet Greater Copenhagen & Skåne Committee) tog upp när de talade vid den nordiska infrastrukturkonferensen i Helsingborg under torsdagen. Foto: News Øresund – Sofi Eriksson)

Om tre år ska den dansk-svenska strategiska analysen om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör vara avslutad. Då hoppas Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande i Skåne, på ett positivt beslut om byggande. Högt på den regionala agendan finns också en snar byggstart av Fehmarn Bält-förbindelsen och ett gemensamt biljettsystem i regionen. Det framgick på en infrastrukturkonferens i Helsingborg idag.

En fast HH-förbindelse är prioriterad i Greater Copenhagen and Skåne Committees gemensamma infrastrukturprogram Trafikcharter som de 79 kommunerna enats om. I somras kom Danmark och Sverige överens om att påbörja en strategisk analys av en brukarfinansierad tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Den danske transportministern Ole Birk Olesen (LA) uttalade sig förra året positivt om en HH-förbindelse, men vill bara ha en biltunnel.
– Jag håller naturligtvis inte med honom om att man behöver bygga en biltunnel bara, men jag noterar också, trots att han sa så, att den utredning som nu har startats som ett samarbete mellan svenska Trafikverket och danska Transportministeriet utreder både bil och tåg. Det känns bra, sa Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande Region Skåne, på konferensen Nordisk Infrastruktur som ägde rum i Helsingborg idag.

Den pågående dansk-svenska analysen är en fortsättning på ländernas gemensamma trafikutredning som presenterades i juni förra året. Den visade att det kapacitetsmässigt inte finns behov av ytterligare en fast förbindelse över Öresund ”inom överskådlig framtid”, men att det kan finnas andra motiv som robusthet, restidsförkortningar eller önskemål om att främja integrationen.

Henrik Fritzon ser en stor potential i att en HH-förbindelse kan knyta ihop regionen inte minst när det gäller arbetsmarknaden. Han hoppas att ett beslut om byggande kommer inom de närmaste åren.
– Ambitionen är att få till stånd ett beslut inom några år. Nu pågår utredningen i tre år, låt säga att beslutet kommer då, och sedan tar det cirka åtta år att bygga förbindelsen. Om 15 år ska den vara invigd – senast, sa Henrik Fritzon.

Heino Knudsen (S) är nytillträdd regionrådsordförande i Region Sjælland och ordförande för Greater Copenhagen & Skåne Committee och framhöll på konferensen att ett gemensamt biljettsystem för regionen är prioriterat i Greater Copenhagen-samarbetet. Heino Knudsen är förhoppningsfull om att det kommer att lösas inom den närmaste framtiden.
– Där ska vi verkligen sätta in krafter och min uppfattning är att vi är tätt på några lösningar. Det handlar om den dagliga mobiliteten mellan länderna som är avgörande för vår region och för att kunna utnyttja den turismpotential som vi har, sa han.

Heino Knudsen beskrev även Fehmarn Bält-förbindelsen som en ”game changer” för regionen. Han ser gärna att byggandet kommer igång så snart som möjligt.
– En del är den enorma tillväxtpotential som är under byggperioden, det kommer att vara ett lyft, det andra är möjligheten efterföljande att bevara tillväxt. Vi får ett nytt sätt att tänka region på. Varje gång vi skjuter projektet framåt påverkar det tillväxtmöjligheten, säger han.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Danmark och Sverige överens om att inleda en strategisk analys av en fast HH-förbindelse

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad17 maj, 2024

Inkomstgränsen höjs för när Öresundspendlarnas skatt ska skickas tillbaka

Även offentliganställdas skattepengar ska skickas tillbaka till hemlandet när det nya Öresundsavtalet träder i kraft. Det innebär mer pengar från...

Danmark17 maj, 2024

Kommundirektörer från Stockholm besökte Köpenhamn och bygget av Fehmarn Bält-tunneln

Köpenhamns arbete med gängkriminalitet, planeringen av den konstgjorda halvön Lynetteholm i hamninloppet till den danska huvudstaden, kommunernas samarbete med de...

Samhälle16 maj, 2024

Flygtrafiken från Köpenhamn ökade med över tio procent under april – på Arlanda ökade passagerarantalet med fem procent

I april använde 2,4 miljoner passagerare Köpenhamns flygplats Kastrup. Det motsvarar en ökning på över tio procent jämfört med samma...

Forskning17 maj, 2024

Stockholms nya life science-center invigdes i samband med det danska kungabesöket i Stockholm

I förra veckan invigdes Stockholms nya life science-center Forskaren med dansk-svensk kunglig glans rapporterar fastighetsägaren Vectura. Det skedde i samband...

Danmark17 maj, 2024

Michael Bremerskov Jensen generalsekreterare för nybildade Dansk-Svenska Handelskammaren

Michael Bremerskov Jensen har utnämnts till generalsekreterare för Dansk-Svenska Handelskammaren som bildades av Dansk Erhverv och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren...

Arbetsmarknad16 maj, 2024

Positiva reaktioner från regionens organisationer på det nya Öresundsavtalet

Reaktionerna på att det nåtts en ny överenskommelse om ett nytt Öresundsavtal lät inte vänta på sig. Knappt hade den...

Forskning16 maj, 2024

Lundaprofessor ny rektor vid Malmö universitet

Mia Rönnmar blir Malmö universitets nya rektor. Det meddelade regeringen under torsdagen. Hon kommer att tillträda tjänsten den 1 augusti...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.