Connect with us

Infrastruktur

Regionala förhoppningar på dansk-svensk utredning om HH-förbindelse

Publicerad

den

Ett gemensamt biljettsystem för kollektivtrafiken på båda sidor Öresund, en snabb byggstart för dansk-tyska Fehmarn Bält-tunneln och ett positivt beslut när den treåriga dansk-svenska strategiska analysen av en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg är klar. Det var tre mål som regionpolitikerna Henrik Fritzon, (Region Skånes regionstyrelses ordförande) och Heino Knudsen (Region Sjællands regionrådsordförande och ordförande i dansk-svenska samarbetet Greater Copenhagen & Skåne Committee) tog upp när de talade vid den nordiska infrastrukturkonferensen i Helsingborg under torsdagen. Foto: News Øresund – Sofi Eriksson)

Om tre år ska den dansk-svenska strategiska analysen om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör vara avslutad. Då hoppas Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande i Skåne, på ett positivt beslut om byggande. Högt på den regionala agendan finns också en snar byggstart av Fehmarn Bält-förbindelsen och ett gemensamt biljettsystem i regionen. Det framgick på en infrastrukturkonferens i Helsingborg idag.

En fast HH-förbindelse är prioriterad i Greater Copenhagen and Skåne Committees gemensamma infrastrukturprogram Trafikcharter som de 79 kommunerna enats om. I somras kom Danmark och Sverige överens om att påbörja en strategisk analys av en brukarfinansierad tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Den danske transportministern Ole Birk Olesen (LA) uttalade sig förra året positivt om en HH-förbindelse, men vill bara ha en biltunnel.
– Jag håller naturligtvis inte med honom om att man behöver bygga en biltunnel bara, men jag noterar också, trots att han sa så, att den utredning som nu har startats som ett samarbete mellan svenska Trafikverket och danska Transportministeriet utreder både bil och tåg. Det känns bra, sa Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande Region Skåne, på konferensen Nordisk Infrastruktur som ägde rum i Helsingborg idag.

Den pågående dansk-svenska analysen är en fortsättning på ländernas gemensamma trafikutredning som presenterades i juni förra året. Den visade att det kapacitetsmässigt inte finns behov av ytterligare en fast förbindelse över Öresund ”inom överskådlig framtid”, men att det kan finnas andra motiv som robusthet, restidsförkortningar eller önskemål om att främja integrationen.

Henrik Fritzon ser en stor potential i att en HH-förbindelse kan knyta ihop regionen inte minst när det gäller arbetsmarknaden. Han hoppas att ett beslut om byggande kommer inom de närmaste åren.
– Ambitionen är att få till stånd ett beslut inom några år. Nu pågår utredningen i tre år, låt säga att beslutet kommer då, och sedan tar det cirka åtta år att bygga förbindelsen. Om 15 år ska den vara invigd – senast, sa Henrik Fritzon.

Heino Knudsen (S) är nytillträdd regionrådsordförande i Region Sjælland och ordförande för Greater Copenhagen & Skåne Committee och framhöll på konferensen att ett gemensamt biljettsystem för regionen är prioriterat i Greater Copenhagen-samarbetet. Heino Knudsen är förhoppningsfull om att det kommer att lösas inom den närmaste framtiden.
– Där ska vi verkligen sätta in krafter och min uppfattning är att vi är tätt på några lösningar. Det handlar om den dagliga mobiliteten mellan länderna som är avgörande för vår region och för att kunna utnyttja den turismpotential som vi har, sa han.

Heino Knudsen beskrev även Fehmarn Bält-förbindelsen som en ”game changer” för regionen. Han ser gärna att byggandet kommer igång så snart som möjligt.
– En del är den enorma tillväxtpotential som är under byggperioden, det kommer att vara ett lyft, det andra är möjligheten efterföljande att bevara tillväxt. Vi får ett nytt sätt att tänka region på. Varje gång vi skjuter projektet framåt påverkar det tillväxtmöjligheten, säger han.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Danmark och Sverige överens om att inleda en strategisk analys av en fast HH-förbindelse

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle22 januari, 2021

Lastbilstrafiken ökar både över Öresundsbron och på Forseas färjor

Medan trafiken med personbilar och antalet passagerare fortsätter att minska över såväl Öresundsbron ökar antalet lastbilar som passerar Öresund. Under...

Samhälle22 januari, 2021

Tågtrafiken minskade mer än fordonstrafiken över Öresundsbron under 2020

Medan fordonstrafiken över Öresundsbron under helåret 2020 minskade med 38 procent rasade antalet tågpassagerare över Öresund med 58 procent visar...

Samhälle22 januari, 2021

Forsea tappade varannan passagerare mellan Helsingborg och Helsingör under 2020

I likhet med Öresundsbron och Öresundstågen tappade rederiet Forsea mycket av sin trafik under covid-19 året 2020. Antalet passagerare som...

Fastighet22 januari, 2021

Tidsfristen för färdigställandet av Niels Bohr-byggnaden flyttas fram igen

Niels Bohr-byggnaden i Köpenhamn är ännu inte klar även om januari var satt som mål för inflyttning efter fyra års...

Life Science22 januari, 2021

Tillväxt i skånska life science-företag får konsultföretag att etablera Lundakontor

Konsultföretaget SDS Life Science öppnar ett nytt kontor i Lund. Framgången för små och mellanstora life science-företag i Skåne gör...

Näringsliv22 januari, 2021

Helsingborg vill flytta hamnen

Helsingborgs stad och Helsingborg Hamn har undersökt möjligheten för att flytta hamnen söderut. Detta för att kunna bygga ut hamnen...

Samhälle22 januari, 2021

Sverige stoppade transittransporter från Danmark till Norge och Finland – men öppnade sedan gränsen igen

Under några timmar på torsdagen stängdes den svenska gränsen mot Danmark för lastbilar på transitresa till Norge och Finland uppger...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.