Samhälle
Öresundsdebatten vecka 36: om danska kommuner som inte får skydda sig mot 100-årsregn och danska ministrar som läxar upp sina svenska kolleger
Folketingsbeslut hindrar danska kommuner från att skydda sig mot skyfall. Köpenhamn missar klimatmålet 2025. Varför är det så skönt för danska politiker att få läxa upp sina svenska kolleger? Kommer läkemedelsbolaget Novo Nordisk att stå för halva den ekonomiska tillväxten i Danmark och ett Sverige som inte bygger ut järnvägen inför invigningen av Fehmarn Bält-tunneln 2029. Det är innehållet i några rubriker från den senaste tidens Öresundsdebatt. News Øresund följer och sammanställer regelbundet aktuella debattartiklar och krönikor samt fördjupande reportage och intervjuer med fokus på Öresundsregionen, Danmark och Sverige.
Altinget Danmark 4 september 2024: Trods historisk meget regn skruer kommuner ned for sikring mod skybrud
Det regnar mer i Danmark samtidigt som kommunerna minskar på ambitionerna att skydda samhället mot effekterna från skyfall. Altinget Danmark rapporterar att de minskade ambitionerna sker mot kommunernas vilja och beror på de regler som en majoritet i Folketinget beslutade om 2020 men som nu visat sig få motsatt effekt. De nya reglerna omfattar nämligen också en samhällsekonomisk räknemodell som enligt kommunerna tvingar fram en lägre servicenivå. Köpenhamn uppges nu t.ex. endast få genomföra skydd mot så kallade 10-årshändelser med undantag för ”indre by” som får säkras mot en 30-årshändelse.
”Det är helt absurt. År 2011 upplevde Köpenhamn ett mycket kraftigt skyfall som orsakade stora skador. Därefter gjorde vi stora planer och beslutade att investera miljarder i skyfallsskydd, vilket kommunen och vårt energibolag, Hofor, har lagt ner mycket arbete på. Nu har Folketinget beslutat att vi inte får förverkliga detta. Jag kan helt enkelt inte få in i mitt huvud att det inte är bättre att förebygga än att reparera vattenskador”, säger Köpenhamns teknik- och miljöborgmästare Line Barfod till Altinget.
Danmarks Meteorologiske Institut rapporterade i juli om ett nytt danskt rekord. De senaste tolv månaderna i rad hade då varit de våtaste sedan DMI började föra statistik 1874.
En tioårshändelse defineras av DMI som att det regnar mer än 24,69 mm per timme och en hundraårshändelse 44,48 mm per timme.
Dagens Nyheter 4 september 2024: Är det payback time för danskjävlarna?
De svenska beslutsfattarna blev under sommaren uppläxade av sina danska kollegor – hur kan ni tillåta att barnsoldater kommer hit och begår brott? I veckans Älskade politik gräver vi ner oss i den eviga hatkärleken kring Öresund. Varför är det så skönt för danskarna att nu få läxa upp Sverige? Så beskriver Dagens Nyheter veckans avsnitt i podden ”Älskade politik”.
TT 3 september 2024: Halva Danmarks tillväxt från Novo Nordisk
”Danska Novo Nordisk – som med sina framgångar med bantningspreparat på några år har blivit en världsledande läkemedelsbjässe – kommer troligen att stå för hälften av Danmarks tillväxt i år, enligt storbanken Danske Banks ekonomer”. Det skriver den svenska nyhetsbyrån TT.
Sydsvenskan 2 september 2024: Köpenhamn övergav sitt berömda klimatmål – så gick det till
”Köpenhamn skulle bli en koldioxidneutral stad senast 2025. Klimatmålet lovordades över världen. Men övergavs. Ändå hamnade nyutnämnda social- och bostadsminister Sophie Hæstorp Andersen på en prestigefylld klimatledarlista. Vad hände?”, skriver Sydsvenskan. Tidningens slutsats är att den danska huvudstaden bland annat misslyckats med att minska bilismen samtidigt som regler för statligt stöd gjorde det för dyrt för Köpenhamns kommun att investera i koldioxidfångst vid Amager Bakke. Det nya målet är att Köpenhamn ska vara klimatneutralt till 2035.
Dagens Nyheter 31 augusti 2024: Sverige är på väg att bli förlorare – tunneln till Tyskland är en chans vi missar
”Med tunneln under Fehmarn Bält kommer enorma möjligheter för både människor och företag i hela norra Europa. Sveriges usla infrastruktur gör att alltihop riskerar att gå oss förbi”. Det skriver Dagens Nyheter i en ledarartikel. Tidningen noterar hur den nya fasta förbindelsen under Fehmarn Bält kommer att minska restiden mellan Hamburg och Köpenhamn till 2,5 timmar och skapa en region bestående av norra Tyskland, Danmark och södra Sverige. Möjligheterna för personresor och företag förbättras, liksom förutsättningarna för den gröna omställningen. Tyskland och framför allt Danmark investerar i järnvägsförbindelser på båda sidor Fehmarn Bält medan Dagens Nyheter slår fast att Sverige så här långt inte gjort någonting. Utbyggnaden till fyrspårig järnväg mellan Lund och Hässleholm väntas t.ex. stå klar först under 2040-talet.
(News Øresund)
-
Danmark1 månad sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna