Connect with us

Samhälle

Öresundsdebatten vecka 25: Wallenberg kräver ökade väg- och järnvägsinvesteringar och Svenskt Näringsliv vill planera för gränsöverskridande infrastruktur

Publicerad

den

Foto och bildmontage: News Øresund

Sverige behöver investera i nya järnvägar och vägar menar Investors ordförande Jacob Wallenberg och Svenskt Näringsliv pekar på företagens behov av gränsöverskridande infrastruktur. Samtidigt varnar Region Hovedstadens regionrådsformand Lars Gaardhøj och Greater Copenhagen för att den kommande Fehmarn Bält-tunneln kommer att leda till ökad lastbilstrafik om det inte görs nya järnvägsinvesteringar på båda sidor Öresundsbron. Det är några rubriker från den senaste tidens Öresundsdebatt. News Øresund följer och sammanställer regelbundet aktuella debattartiklar och krönikor samt fördjupande reportage och intervjuer med fokus på Öresundsregionen, Danmark och Sverige.

Altinget 20230621: Dubbelt så många lastbilar mellan Danmark och Sverige utan järnvägsinvesteringar
” Sverige och Danmark måste ta tillvara Fehmarn Bält-förbindelsens stora potential för gröna transporter. Allt annat vore direkt oansvarigt mot oss själva och kommande generationer”. Det skriver fyra danska och svenska regionpolitiker i en debattartikel i svenska Altinget. De hänvisar till en rapport från det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen som visar att utan järnvägsinvesteringar kommer invigningen av Fehmarn Bält-tunneln 2029 resultera i ökade godsflöden som hamnar på lastbil istället för järnväg.

De fyra regionpolitikerna uppmanar därför de svenska och danska regeringarna att snarast ta beslut om:

  • Investeringar i Öresundsbrons landanslutningar för järnväg på svenska sidan, till exempel fler spår där det enbart är enkelspår idag, i enlighet med Trafikverkets förslag (2022).
  • Fyrspår Lund-Hässleholm, där det idag enbart är dubbelspår.
  • Fler kombiterminaler, där gods lastas om mellan lastbil och tåg, längs järnvägen mellan Rödby och Köpenhamn, till exempel i Köge eller Ringsted.
  • Stärkta kapaciteter så att det går att köra längre godståg än idag mellan Tyskland och Malmö godsbangård.

Debattartikeln är undertecknad av Carl-Johan Sonesson (ordförande i Greater Copenhagen och Region Skåne), Mikaela Waltersson (vice ordförande i Greater Copenhagen och ordförande i Region Halland), Lars Gaardhøj (vice ordförande i Greater Copenhagen och regionrådsformand i Region Hovedstaden) samt Mikael Smed (vice ordförande i Greater Copenhagen och ordförande i KKR Sjælland).

Expressen 20 juni 2023: Polisen kan få rätt verktyg – 20 år för sent
Sveriges justitieminister har fått ett sällsynt effektivt vapen i sin hand skriver Expressen på sin ledarsida. Utredningen ”Biometri – för en effektivare brottsbekämpning” föreslår att polisen ska få rätt att topsa och registrera fingeravtryck, ansiktsbilder, röstupptagningar och handstilsprov från personer som misstänks för brott och då även för mindre allvarliga brott. Även släktdatabaser föreslås få användas av polisen. Ledaren lyfter fram Danmark som en förebild som visar att det inte bara fällde fler brottslingar utan att återfallsrisken minskat kraftigt sedan möjligheten att utnyttja biometriska data utökades år 2005.

Skånska Dagbladet 20 juni 2023: Planera en gränsöverskridande infrastruktur
”Efter nästan 30 år i EU och 25 år med Öresundsbron tål det att upprepas – Sverige behöver ta hänsyn till och integreras med infrastruktur som byggs i vårt närområde”, skriver Johan Dalén, Svenskt Näringslivs regionschef i Skåne och Blekinge, samt Nils Paul, Svenskt Näringslivs expert på infrastruktur, i en debattartikel i Skånska Dagbladet.
De pekar på att växande företag behöver tillgång till nya marknader och kompetens – som ibland finns på andra sidan gränsen – och kräver en förändring för att skapa sömlösa transporter mellan Sverige och övriga Europas stora transportstråk.

Sydsvenskan 17 juni 2023: Vägen till Europa går via Skåne
”Kapacitetsförstärkningar för långväga trafik längre norrut är inte fullt ut meningsfulla om Öresundsregionen förblir en flaskhals – som kan smalna till ett sugrör när Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark öppnar 2029. Det gör Skånes infrastruktur till en nationell angelägenhet”. Det skriver Sydsvenskan på sin ledarsida och hänvisar till en rapport från Sydsvenska handelskammaren som visar Stockholm mellan 2010 och 2033 får mer än femton gånger så stora nationella investeringar i infrastruktur som Skåne.

Sjællandske Nyheder 12 juni 2023: 120 procent flere lastbiler med Femern-forbindelsen – hvis vi ikke investerer i jernbanen
”Danmark och Sverige måste investera i järnvägen för att få bort flaskhalsar och kapacitetsproblem. Annars kommer Fehmarn Bält-förbindelsen innebära att antalet lastbilar ökar dramatiskt på danska och svenska vägar”. Det skriver Lars Gaardhøj (S), regiorådsformand i Region Hovedstaden och vice ordförande i Greater Copenhagen i en debattartikel i Sjællandske Nyheder. Han hänvisar till en rapport från Greater Copenhagen som visar hur Fehmarn Bält-tunneln väntas öka godstrafiken när den invigs 2029 men att det krävs investeringar på land på båda sidor Öresundsbron för att få ökningen att hamna på järnvägsvagnar och inte lastbilar.

Dagens Industri 6 juni 2023: Sverige måste hitta andra lösningar – Wallenbergs krav på politiker och Sveriges utmaningar
I en intervju med Dagens Industri berättar Jacob Wallenberg, en av Sveriges mäktigaste företagsledare och ordförande för familjens maktbolag Investor, att Sverige just nu lever på gamla meriter och behöver göra nya storsatsningar inför framtiden. Han lyfter bland annat fram behovet av att bygga järnväg för höghastighetståg mellan Stockholm och södra Sverige, tåg till Oslo, fyrfilig motorväg mellan Stockholm och Göteborg samt en ringled runt Stockholm. Även stamnätet och elförsörjningen behöver byggas ut. Räcker inte samhällets pengar uppmanar han regeringen att ta hjälp av privata investerare.

(News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark13 timmar sedan

Helsingör klimatanpassas med start i vår

Byrådet i Helsingör satsar närmare en halv miljard danska kronor på en renovering och klimatanpassning av kommunens el-, vatten och...

Näringsliv13 timmar sedan

Skånsk färjetrafik krymper – förutom i Malmö

Antalet fartyg som lade till vid svenska hamnar (anlöp) minskade med fyra procent förra året jämfört med 2023, visar årsstatistiken...

Infrastruktur17 timmar sedan

Gotlandsbolaget tar över DFDS-rutten – Färjorna får nya namn och färger

I slutet av fjolåret övertog Gotlandsbolaget färjetrafikfiken mellan Oslo, Fredrikshamn och Köpenhamn. Nu har de två färjorna fått nya namn...

Danmark17 timmar sedan

Finansieringen av tunnelbanelinjen M5 kan snart vara på plats – samtidigt kämpar Köpenhamnarna med trängsel på tunnelbanan

Förhandlingarna om utbyggnaden av Metrons nya linje M5 pågår mellan partierna på Köpenhamns rådhus och med danska staten. Köpenhamns överborgmästare...

Danmark1 dag sedan

Nina Kovsted Helk blir ny vd för den filantropiska föreningen Realdania

När Jesper Nygård efter tolv år som vd för den filantropiska föreningen Realdania lämnar sitt uppdrag efterträds han som vd...

Danmark1 dag sedan

42 danska organisationer arbetar för att bilda en ny fond för hållbart byggande

Den filantropiska föreningen Realdania har beviljat medel till att utveckla ramarna för en ny Acceleratorfond med målet att skapa en...

Life Science2 dagar sedan

Sveriges utrikesråd varnade för konsekvenserna av ett handelskrig när Trump tar över

Sveriges utrikesråd för handelsfrågor, Camilla Mellander, uttryckte vid ett möte med life Science-branschen oro för vad som händer när Donald...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.