Infrastruktur
Öresundbron målas om – 200 000 liter målarfärg ska täcka 300 000 kvadratmeter stål fram till 2032

Öresundsbron är ständigt utsatt för påverkan från väder och vind. Arbetet med att hålla stålytan i bra skick står därför högst upp på listan över nödvändiga och tidskrävande underhållsarbeten. Sedan målarsäsongen drog igång i april har fem procent av bron nu målats och arbetet väntas hålla på fram till år 2032. Uppdraget att måla bron involverar specialbyggda plattformar, massvis med specialfärg, ett nära samarbete mellan olika yrkesgrupper och inte minst en stor påverkan från väder och trafiken över Öresund.
Trots att alla säkerhetsföreskrifter har vidtagits dras axlarna ändå ett par centimeter närmare öronen när ett Öresundståg rullar förbi i hög fart på andra sidan av avspärrningen till spåren. Alla stannar upp i några sekunder när ljudet och lufttrycket från tåget står i skarp kontrast till ett höstdimmigt och stilla Öresund utanför målarplattformen.
– Man vänjer sig aldrig vid det där, säger en av ställningsteknikerna med ett skratt.
Det finns dock fortfarande tid att vänja sig, då målningsarbetet väntas vara klart först om 13 år. Tempot är högt och totalt tre specialbyggda plattformar och runt 20 målare är i full gång.

En av plattformarna som hängts ut från Öresundsbron och fungerar som arbetsplattform för måleriet. Företaget Kisab har specialutvecklat ställningarna. Foto: News Øresund – Sofie Paisley
Plattformarna är cirka 20 meter långa och flera våningar höga – som ett hus upphängt vid sidan av bron. Plattformarna flyttas av ställningsarbetare efterhand som målandet blir klart, det tar cirka fem dagar att måla 20 meter. Målarfärgen som används, 200 000 liter, är vattenbaserad och mer miljövänlig än den epoxyfärg som bron täcktes med när den uppfördes i slutet av 90-talet. Brons yta repareras och rensas innan färgen sprayas på och allt vatten som används samlas upp så det inte hamnar i havet.
Totalt kommer det kosta runt 300 miljoner kronor, vilket är avsatt i budgeten. Det innebär att priserna för att ta sig över bron inte påverkas. Själva arbetet ska inte heller märkas av passagerarna, som till skillnad från målarna kan luta sig tillbaka i sätet och fundera över vad det var för vit avspärrning de just passerade. (News Øresund – Sofie Paisley)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne