Connect with us

Infrastruktur

Öresundbron målas om – 200 000 liter målarfärg ska täcka 300 000 kvadratmeter stål fram till 2032

Publicerad

den

Två av bromålarna från företaget Muehlhan som står för målandet de första åren. Foto: News Øresund - Sofie Paisley

Öresundsbron är ständigt utsatt för påverkan från väder och vind. Arbetet med att hålla stålytan i bra skick står därför högst upp på listan över nödvändiga och tidskrävande underhållsarbeten. Sedan målarsäsongen drog igång i april har fem procent av bron nu målats och arbetet väntas hålla på fram till år 2032. Uppdraget att måla bron involverar specialbyggda plattformar, massvis med specialfärg, ett nära samarbete mellan olika yrkesgrupper och inte minst en stor påverkan från väder och trafiken över Öresund.

Trots att alla säkerhetsföreskrifter har vidtagits dras axlarna ändå ett par centimeter närmare öronen när ett Öresundståg rullar förbi i hög fart på andra sidan av avspärrningen till spåren. Alla stannar upp i några sekunder när ljudet och lufttrycket från tåget står i skarp kontrast till ett höstdimmigt och stilla Öresund utanför målarplattformen.

– Man vänjer sig aldrig vid det där, säger en av ställningsteknikerna med ett skratt.

Det finns dock fortfarande tid att vänja sig, då målningsarbetet väntas vara klart först om 13 år. Tempot är högt och totalt tre specialbyggda plattformar och runt 20 målare är i full gång.

En av plattformarna som hängts ut från Öresundsbron och fungerar som arbetsplattform för måleriet. Företaget Kisab har specialutvecklat ställningarna. Foto: News Øresund – Sofie Paisley

Plattformarna är cirka 20 meter långa och flera våningar höga – som ett hus upphängt vid sidan av bron. Plattformarna flyttas av ställningsarbetare efterhand som målandet blir klart, det tar cirka fem dagar att måla 20 meter. Målarfärgen som används, 200 000 liter, är vattenbaserad och mer miljövänlig än den epoxyfärg som bron täcktes med när den uppfördes i slutet av 90-talet. Brons yta repareras och rensas innan färgen sprayas på och allt vatten som används samlas upp så det inte hamnar i havet.

Utsikt från måleriplattformen. Foto: News Øresund – Sofie Paisley

Totalt kommer det kosta runt 300 miljoner kronor, vilket är avsatt i budgeten. Det innebär att priserna för att ta sig över bron inte påverkas. Själva arbetet ska inte heller märkas av passagerarna, som till skillnad från målarna kan luta sig tillbaka i sätet och fundera över vad det var för vit avspärrning de just passerade. (News Øresund – Sofie Paisley)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Näringsliv20 juni, 2021

Danmarks tomatkung hämtar största delen av vinsten från sin svenska verksamhet

Danmarks största tomatproducent Alfred Pedersen & Søn är även Sveriges största tomatodlare med växthus i Dalköpinge utanför Trelleborg. Den svenska verksamheten...

Veckobrev21 juni, 2021

Läs News Øresunds veckobrev v. 24

Mer än 5 000 danska sjuksköterskor går ut i strejk från lördag i protest mot låga löner På lördag utlöstes...

Arbetsmarknad18 juni, 2021

Mer än 5 000 danska sjuksköterskor går i strejk från lördag i protest mot låga löner

På lördag utlöses en strejk i Danmark som omfattar var tionde sjuksköterska i Danmark i kommuner och regioner i hela...

Infrastruktur18 juni, 2021

Öresundsfrågor, gränser och gröna lösningar debatterades på Folkemødet

Folkemødet i Allinge på Bornholm genomförs i begränsad form med en del publik på plats. En hel del samtal och...

Samhälle17 juni, 2021

Region Själland räknar med miljardvinst till följd av Fehmarn Bält-förbindelsen

En större arbetsmarknadsregion i och med kortare restider, bättre möjlighet att locka till sig kvalificerad arbetskraft från utlandet, en utökad...

Arbetsmarknad17 juni, 2021

Omställning krävs på den svenska arbetsmarknaden

Trots vissa positiva tendenser på den svenska arbetsmarknaden varnar Arbetsförmedlingen för att den ovanligt höga långtidsarbetslösheten kommer att bita sig...

Infrastruktur17 juni, 2021

Fehmarn Bält-projektets danska tunnelfabrik kan göras permanent

En politisk majoritet i Folketinget föreslår att tunnelfabriken som ska uppföras vid Rödbyhamn på Lolland, där betongelementen till Fehmarn Bält-förbindelsen...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.