Danmark
Oktober blev sämsta danska börsmånaden sedan augusti 2011
Utländska placerare storsålde danska aktier under oktober vilket gjorde att börskurserna för de största danska börsbolagen i C25-index föll med 8,5 procent. Det innebär att oktober blev den sämsta danska börsmånaden sedan augusti 2011.
– Utlandet har varit massiva nettosäljare i danska aktier, säger Mads Zink, chefhandlare på Danske Markets till Börsen.
Han noterar att det utländska nettoförsäljningarna bland annat berört danska börsbolag som Vestas, Novo Nordisk och Ambu. De utländska investerarna äger enligt statistik från Nationalbanken 50,4 procent av aktierna i de börsnoterade danska bolagen. (News Øresund)
De största kursfallen i C25-index under oktober
-25% Danske Bank
-23% Lundbeck
-17% Nordea
-14% Jyske Bank
-13% FLSmidth
Så här gick de olika börserna under oktober
-8,5% Köpenhamn Nasdaq C25 index
-7% Stockholm Nasdaq 30 index
-6% Tyska Dax-index
Källa: Børsen
-
Samhälle12 månader sedanSydsvenskan: ”Öresundsbron dyrast i världen att köra över”
-
Samhälle12 månader sedanDe nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad
-
Danmark10 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Infrastruktur12 månader sedanKris för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana – fyra miljarder saknas
-
Samhälle11 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Arbetsmarknad12 månader sedanNytt stort projekt om ungas Öresundspendling får stöd av EU-programmet Interreg ÖKS
-
Okategoriserade12 månader sedanEnhedslistens partiledare vill städa upp i det danska försvaret

