Connect with us

Infrastruktur

Nya svenska regeringen stoppar höghastighetsågsplaner, men vill utreda åtgärder för att kunna köra tåg i 250 km/h Hässleholm-Lund

Publicerad

den

Arbetet med en ny stambana för höghastighetståg på sträckan Hässleholm-Lund avbryts av regeringen, istället utreds andra åtgärder för att kunna öka hastigheten på sträckan. Foto: News Øresund

Den 22 december meddelade regeringen att planeringen av nya stambanor för höghastighetståg avbryts. När det gäller sträckan Hässleholm-Lund avslutas det pågående arbetet helt. Istället vill regeringen ”utreda nya åtgärder i järnvägssystemet för hastigheter upp till som mest 250 km/tim”. Fokus är främst på att underlätta arbetspendling och godstransporter.

Den svenska regeringen vill inte fullfölja utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg med hastigheten 320 km/h. Därmed fick Trafikverket i december uppdrag att avbryta den pågående planeringen. I regeringsbeslutet framgår följande: ”Regeringen anser att det finns skäl att avbryta planeringen av nya stambanor för höghastighetståg. Den höga kostnaden för utbyggnaden gör att satsningen riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar”.

Beslutet innebär att de första utbyggnadsetapperna som påbörjats i projektet förändras. Arbetet med sträckan Hässleholm-Lund avslutas, projektet Göteborg-Borås pausas fram till den 30 september 2023 och för Ostlänken (Järna-Linköping), det arbetet som kommit längst, ska kostnadsreducerande åtgärder samt lämpliga åtgärder genomföras med utgångspunkt i att Ostlänken inte längre väntas bli en del av ett ihoplänkat system av nya stambanor.

För Skånes del har Trafikverket istället fått i uppdrag att utreda kapacitetshöjande åtgärder i järnvägssystemet för hastigheter upp till som mest 250 km/h. Utredningen ska redovisas senast den 30 september 2023. Åtgärderna gäller främst sträckan Hässleholm-Lund, uppger regeringen, men även på andra bandelar ”för att det därigenom ska kunna tas ett helhetsgrepp över kapaciteten i Skåne”. Det framgår också att effekterna av Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland, som ska stå klar 2029, ska beaktas. Utredningen om nya förbindelser över Öresund, som initierades i den senaste infrastrukturplanen, genomförs separat och ingår inte i det nya uppdraget. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark1 vecka sedan

Öresundsbrons livslängd kan fördubblas

Öresundsbrons livslängd kan fördubblas – från 100 till 200 år. Det visar ny forskning från Lunds universitet. 2021 tog Øresundsbro...

Samhälle7 dagar sedan

Skifte på Stockholms bostadsmarknad – från brist till tomma hyreslägenheter utanför innerstaden

Ett dramatiskt skifte. Så skildrar När Dagens Nyheter utvecklingen på Stockholms bostadsmarknad. Tidigare var det mycket svårt att hitta en...

Danmark1 vecka sedan

Danmark tar över EU-ordförandeskapet

Ett stärkt europeiskt försvar och ett mer konkurrenskraftigt Europa står i centrum när Danmark från och med den 1 juli...

Danmark1 vecka sedan

Kunglig glans över Brofirandet

Lernacken/Amager. De svenska och danska kungaparen var på plats under tisdagens 25-årsfirande av Öresundsbron. Både på Lernacken och på Amager...

Danmark1 vecka sedan

Öresundsdeklaration när Bron firade 25 – fokus på försvar, säkerhet och ökad rörlighet

Limhamn. Mobiliteten i Öresundsregionen ska stärkas och ländernas samarbete inom försvar, säkerhet, resiliens och beredskap stärkas. Det underströk statsministrarna från...

Danmark1 vecka sedan

Danmarks ambassadör i Sverige får ny tjänst i London

Vid tisdagens firande av Öresundsbron 25-årsjubileum på Luftkastellet i Limhamn var även den avgående ambassadören för Danmark i Sverige, Kristina...

Samhälle1 vecka sedan

Tårtkalas när Øresunddirekt fyller 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjälpt människor på båda sidor av Öresund att hitta rätt i frågor om jobb och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.