Connect with us

Infrastruktur

Nya svenska regeringen stoppar höghastighetsågsplaner, men vill utreda åtgärder för att kunna köra tåg i 250 km/h Hässleholm-Lund

Publicerad

den

Arbetet med en ny stambana för höghastighetståg på sträckan Hässleholm-Lund avbryts av regeringen, istället utreds andra åtgärder för att kunna öka hastigheten på sträckan. Foto: News Øresund

Den 22 december meddelade regeringen att planeringen av nya stambanor för höghastighetståg avbryts. När det gäller sträckan Hässleholm-Lund avslutas det pågående arbetet helt. Istället vill regeringen ”utreda nya åtgärder i järnvägssystemet för hastigheter upp till som mest 250 km/tim”. Fokus är främst på att underlätta arbetspendling och godstransporter.

Den svenska regeringen vill inte fullfölja utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg med hastigheten 320 km/h. Därmed fick Trafikverket i december uppdrag att avbryta den pågående planeringen. I regeringsbeslutet framgår följande: ”Regeringen anser att det finns skäl att avbryta planeringen av nya stambanor för höghastighetståg. Den höga kostnaden för utbyggnaden gör att satsningen riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar”.

Beslutet innebär att de första utbyggnadsetapperna som påbörjats i projektet förändras. Arbetet med sträckan Hässleholm-Lund avslutas, projektet Göteborg-Borås pausas fram till den 30 september 2023 och för Ostlänken (Järna-Linköping), det arbetet som kommit längst, ska kostnadsreducerande åtgärder samt lämpliga åtgärder genomföras med utgångspunkt i att Ostlänken inte längre väntas bli en del av ett ihoplänkat system av nya stambanor.

För Skånes del har Trafikverket istället fått i uppdrag att utreda kapacitetshöjande åtgärder i järnvägssystemet för hastigheter upp till som mest 250 km/h. Utredningen ska redovisas senast den 30 september 2023. Åtgärderna gäller främst sträckan Hässleholm-Lund, uppger regeringen, men även på andra bandelar ”för att det därigenom ska kunna tas ett helhetsgrepp över kapaciteten i Skåne”. Det framgår också att effekterna av Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland, som ska stå klar 2029, ska beaktas. Utredningen om nya förbindelser över Öresund, som initierades i den senaste infrastrukturplanen, genomförs separat och ingår inte i det nya uppdraget. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad16 timmar sedan

Nordfokus avslutades med konferens på Christiansborg

Köpenhamn. Fler än tusen ungdomar har fått jobb i annat nordiskt land – men mer arbete återstår. Det var slutsatserna...

Fastighet21 timmar sedan

Danskt utbud av bostäder når fleraårslägsta – Sverige ser minskning från toppnivå

Utbudet av bostäder till salu minskar i både Danmark och Sverige, men från olika nivåer. I Danmark har antalet hus...

Danmark1 dag sedan

Det blir inget EM i Sverige och Danmark – men banden över Öresund har stärkts

Europamästerskapen i fotboll för damer 2029 kommer inte att spelas i Sverige och Danmark. Men Dansk Boldspil-Unions ordförande ser ändå...

Samhälle2 dagar sedan

Experter vill att EU och Norden fyller mer i dansk försvarspolitik

När Center for Militære Studier frågar 200 danska politiker, tjänstemän, officerare, forskare och journalister svarar 94 procent att de instämmer...

Danmark2 dagar sedan

FCK satsar 70 miljoner i FC Rosengård

På tisdagen röstade fyrtio medlemmar i fotbollsföreningen FC Rosengård 1917 igenom bolagiseringen som öppnar för att storklubben FC Köpenhamn går...

Arbetsmarknad2 dagar sedan

Sverige sänker skatten för danska Öresundspendlare

Från nästa år kan danska Öresundspendlare tjäna mer om de jobbar i Sverige. Anledningen är att Sveriges riksdag har sagt...

Samhälle2 dagar sedan

Kraftig ökning av inrikesflyget på Kastrup och Arlanda

November blev en stark flygmånad, inte minst för inrikesflyget i Danmark och Sverige. På Stockholms flygplats Arlanda ökade antalet inrikespassagerare...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.