Danmark
Ny snabbjärnväg mellan Malmö och Köpenhamn föreslås av tidigare Skånetrafiken-chef
Ytterligare ett bud på en fast Öresundsförbindelse kastas in i diskussionerna, när Mats Améen, senior trafikkonsult på Trivector och före detta chefsstrateg på Skånetrafiken, föreslår en ny järnvägsförbindelse för snabbtåg mellan Malmö och Köpenhamn. Det skulle fjärrtågsresenärerna vinna på, argumenterar han i en debattartikel i Sydsvenskan.
De existerande förslagen på en andra fast förbindelse mellan Sverige och Danmark – efter Öresundsbron – utgår från kommunernas behov, menar Mats Améen på konsultföretaget Trivector, som bland annat fokuserar på transport. Det gäller såväl tankarna på en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör, som på en metro mellan Malmö och Köpenhamn, och en förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn, anser han.
Mats Améen vill i stället att man ska vidga perspektivet och satsa på en snabbare förbindelse, där resenärerna utan byte kan nå fler orter både i och utanför regionen. En sådan förbindelse måste dock gå via de största stationerna i regionen, argumenterar han i debattartikeln:
”För fjärrtågstrafiken är de fyra viktigaste stationerna i Öresundsregionen Köpenhamn, Kastrup, Malmö och Lund. På god femteplats kommer Helsingborg. Denna hierarki torde gälla även på mycket lång sikt. Att stationerna ligger centralt i städerna är viktigt för att framtida höghastighetståg ska kunna konkurrera med flyget även på lite längre sträckor.”
Därför föreslår Mats Améen alltså ytterligare en fast järnvägsförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn, som utöver att knyta samman mer avlägsna orter skulle halvera restiden mellan de båda städerna.
”Köpenhamns hovedbanegård angörs då norrifrån, något som gör det möjligt att köra rakt igenom stationen mot Hamburg utan att byta riktning. Samtidigt nås de fyra viktigaste stationerna i Öresundsregionen. Tåg från Oslo och Göteborg når samma stationer plus Helsingborg.”
Exakt hur sträckningen skulle se ut i Köpenhamn går Mats Améen dock inte in på i debattartikeln. Han menar också att frågan om den exakta utformningen av en förbindelse – om det exempelvis ska bli en tunnel eller bro – kan vänta tills man valt den bästa sträckningen.
Debattartikeln kommer veckan efter konferensen Fehmarn Belt Days i Malmö, som bidragit till att lyfta infrastrukturfrågor högt på agendan i regionen. (News Øresund)
Fakta: Förslag på fasta förbindelser över Öresund
De tre konkreta förslag på fasta förbindelser över Öresund som har någon form av politisk uppbackning och som det arbetas på är:
- HH-förbindelse
En statlig svensk-dansk utredning undersöker just nu förutsättningarna för en fast förbindelse för bil- och persontågstrafik mellan Helsingborg och Helsingör.
Läs mer: Ett 70-tal tidigare rapporter lägger grunden för svensk-dansk HH-utredning
- Öresundsmetro
Malmö och Köpenhamn är just nu i fjärde utredningsetappen med finansiering från EU:s Interregprogram för att utreda möjligheten att bygga en tunnelbana mellan städerna.
Läs mer: Öresundmetro gör 500 000 fler arbetsplatser tillgängliga inom en timmes restid
- Landskronaförbindelse/Europaspåret
Landskrona förespråkar en tågtunnel mellan Landskrona och Nordhamnen i Köpenhamn.
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen