Infrastruktur
Mobilitetsprojekt i Malmö kan bli dansk-svenskt på sikt
Malmö stad arbetar för att skapa mobilitetshubbar där bilparkeringar i staden kombineras med tillgång till delningsbara fordon. Parallellt med att titta på vilka konkreta platser som kan bli aktuella utreds även vilken digital lösning som kan användas. På sikt ser Andreas Schönström (S), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden i Malmö, att systemet gärna kan kopplas ihop motsvarande insatser på den danska sidan sundet.
Parkeringshus och parkeringsplatser i Malmö ska kopplas ihop med delade fordonstjänster som bilpooler, hyrcyklar och elsparkcyklar för att skapa så kallade mobilitetshubbar. Kombinerad mobilitet eller MaaS, Mobility as a Service, ska göra det enklare för resenärer att välja gröna alternativ för att transportera sig vidare i staden.
– Jag har tagit initiativ för att ta fram en lösning för Malmö. För att det ska fungera behöver vi ha med oss regionen och kollektivtrafiken. Vi har börjat med infrastrukturen, att inte bara erbjuda parkeringsplatser utan också reservera plats för delningsbara fordon i anslutning till dem för att skapa mobilitetshubbar. Sen kommer den digitala lösningen där vi tittar på olika lösningar, säger Andreas Schönström, (S) ordförande i tekniska nämnden i Malmö.
Stadens utredningsarbete om mobilitetshubbar är klar. Nu är fokus på vilka geografiska platser som kan vara aktuella och parallellt utreds vilken digital lösning som ska väljas. Bland annat tittar staden på erfarenheter från liknande projekt i Berlin och Schweiz. Om ett par år kan projektet vara verklighet i Malmö, tror Andreas Schönström.
– Det är komplicerat. Tekniken är egentligen ganska enkel. Svårigheten är att få alla aktörer att vilja vara med. Det gäller att alla aktörer vill interagera och dela data. Vill till exempel företag med elsparkcyklar att deras fordon ska kunna bokas i flera timmar i förväg och kan de garantera att det finns fordon på plats till den avtalade tiden? Malmö vill gärna gå i framkant för detta och det finns en stor efterfrågan i en stad som förtätas, säger Andreas Schönström.
Systemet är även tänkt att kunna användas i andra skånska städer och förhoppningen är att även att det ska finnas lösningar som går över sundet på sikt.
– Vi är väldigt intresserade av att få ihop det med Danmark, men har börjat i änden att få med regionen på den här sidan för att sedan koppla ihop det med danskarna. Mobilitetsaktörerna finns på båda sidor sundet idag och vi bedömer att det är ganska okomplicerat att koppla ihop dem. Problemet är snarare de offentliga aktörerna, säger Andreas Schönström, och fortsätter:
– Det som också ofta tappas bort i diskussionen är att storstäderna inte är problemet. Det är våra mindre grannkommuner som inte alls jobbar med dessa frågor. Ska vi få full genomslagskraft måste de vara med och se behovet och vilja ersätta bilarna med något annat, säger Andreas Schönström.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen