Infrastruktur
Mobilitetsprojekt i Malmö kan bli dansk-svenskt på sikt

Malmö stad arbetar för att skapa mobilitetshubbar där bilparkeringar i staden kombineras med tillgång till delningsbara fordon. Parallellt med att titta på vilka konkreta platser som kan bli aktuella utreds även vilken digital lösning som kan användas. På sikt ser Andreas Schönström (S), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden i Malmö, att systemet gärna kan kopplas ihop motsvarande insatser på den danska sidan sundet.
Parkeringshus och parkeringsplatser i Malmö ska kopplas ihop med delade fordonstjänster som bilpooler, hyrcyklar och elsparkcyklar för att skapa så kallade mobilitetshubbar. Kombinerad mobilitet eller MaaS, Mobility as a Service, ska göra det enklare för resenärer att välja gröna alternativ för att transportera sig vidare i staden.
– Jag har tagit initiativ för att ta fram en lösning för Malmö. För att det ska fungera behöver vi ha med oss regionen och kollektivtrafiken. Vi har börjat med infrastrukturen, att inte bara erbjuda parkeringsplatser utan också reservera plats för delningsbara fordon i anslutning till dem för att skapa mobilitetshubbar. Sen kommer den digitala lösningen där vi tittar på olika lösningar, säger Andreas Schönström, (S) ordförande i tekniska nämnden i Malmö.
Stadens utredningsarbete om mobilitetshubbar är klar. Nu är fokus på vilka geografiska platser som kan vara aktuella och parallellt utreds vilken digital lösning som ska väljas. Bland annat tittar staden på erfarenheter från liknande projekt i Berlin och Schweiz. Om ett par år kan projektet vara verklighet i Malmö, tror Andreas Schönström.
– Det är komplicerat. Tekniken är egentligen ganska enkel. Svårigheten är att få alla aktörer att vilja vara med. Det gäller att alla aktörer vill interagera och dela data. Vill till exempel företag med elsparkcyklar att deras fordon ska kunna bokas i flera timmar i förväg och kan de garantera att det finns fordon på plats till den avtalade tiden? Malmö vill gärna gå i framkant för detta och det finns en stor efterfrågan i en stad som förtätas, säger Andreas Schönström.
Systemet är även tänkt att kunna användas i andra skånska städer och förhoppningen är att även att det ska finnas lösningar som går över sundet på sikt.
– Vi är väldigt intresserade av att få ihop det med Danmark, men har börjat i änden att få med regionen på den här sidan för att sedan koppla ihop det med danskarna. Mobilitetsaktörerna finns på båda sidor sundet idag och vi bedömer att det är ganska okomplicerat att koppla ihop dem. Problemet är snarare de offentliga aktörerna, säger Andreas Schönström, och fortsätter:
– Det som också ofta tappas bort i diskussionen är att storstäderna inte är problemet. Det är våra mindre grannkommuner som inte alls jobbar med dessa frågor. Ska vi få full genomslagskraft måste de vara med och se behovet och vilja ersätta bilarna med något annat, säger Andreas Schönström.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark3 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Infrastruktur9 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
IT / mobiltelefoni12 månader sedan
Mobilbetalningar blir möjliga före sommaren mellan Danmark, Norge och Finland
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Samhälle12 månader sedan
Tusentals tyskar flyttar till Sverige – ”Schwedenhaus” ny hashtag på sociala medier