Infrastruktur
Inför Fehmarn bält-förbindelsen: Lyckat test av rekordlångt godståg från Tyskland via Danmark till Malmö
14 minuter försenat ankom på lördagsmorgonen ett rekordlångt godståg från Maschen utanför Hamburg till Malmö. Svenska Trafikverket testar längre (835 meter istället för den högsta tillåtna längden i Sverige på 730 meter) och snabbare godståg (120 km/h istället för 100 km/h) över Öresundsbron och in i Sverige för att skapa ett effektivare och mera klimatvänligt godsflöde på järnväg. Det är viktigt med tanke på att Fehmarn Bält-tunneln väntas bli klar 2029 och öka godsflödena från Tyskland till Skandinavien. Tåget från DB Cargo var enligt jarnvagar.nu 832 meter långt och hade en vagnvikt på 2 271 ton. Planen att köra godståget i 120 km/h fick dock skrinläggas då tre av av de 39 godsvagnarna bara var godkända för 100 km/h.
– Provet genomfördes för att demonstrera hur redan befintliga system kan användas effektivare”, säger Hans Boysen. Det är ett viktigt steg i arbetet för att införa längre, tyngre och snabbare godståg i reguljär trafik mellan Tyskland, Danmark och Sverige, sade Hans Boysen, provledare på Trafikverket, till järnvägar.nu.
Lördagens test ingår i det europeiska forskningsprogrammet Shift 2 Rail och Hans Boysen betecknar det som lyckat. Han berättar att Trafikverket i ett längre perspektiv siktar på att köra så långa tåg på fler sträckor i Sverige.
I Danmark får 835 meter långa godståg köra sedan 1960 och från 2012 tillåts så långa tåg mellan Maschen strax söder om Hamburg och den danska gränsen. Maschen är Europas största godsbangård och fungerar som knutpunkt för godståg till och från Skandinavien. Lördagens testkörning av det 832 meter långa godståget startade i Maschen på fredagskvällen och godståget färdades sedan via Hamburg och Padborg över Stora Bältbron och fortsatt till Köpenhamn och över Öresundsbron innan det nådde sin slutstation i Malmö 08.30 på lördagsmorgonen den 18 april 2021, 14 minuter senare än planerat. Då hade tåget bytt lokförare i danska Korsør, passerat två sträckor med nedsatt hastighet vid Slagelse och sedan gjort ett kort uppehåll strax utanför Köpenhamn. Från och med 2029 kommer det bli möjligt för godstågen från Maschen att ta den närmare vägen under Fehmarn Bält i samband med att tunnelförbindelsen mellan Tyskland och Danmark invigs det året. (News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen