Connect with us

Infrastruktur

Inför Fehmarn bält-förbindelsen: Lyckat test av rekordlångt godståg från Tyskland via Danmark till Malmö

Publicerad

den

News Øresund var på plats när det rekordlånga godståget från Tyskland passerade stationen vid Svågertorp efter färden över Öresundsbron. Moderna starka lok och godsvagnar gör det möjligt med längre och snabbare godståg vilket ökar kapaciteten på järnvägen. 2029 ökar järnvägskapaciteten mellan Tyskland och Danmark när tunneln under Fehmarn Bält invigs. Foto: News Øresund

14 minuter försenat ankom på lördagsmorgonen ett rekordlångt godståg från Maschen utanför Hamburg till Malmö. Svenska Trafikverket testar längre (835 meter istället för den högsta tillåtna längden i Sverige på 730 meter) och snabbare godståg (120 km/h istället för 100 km/h) över Öresundsbron och in i Sverige för att skapa ett effektivare och mera klimatvänligt godsflöde på järnväg. Det är viktigt med tanke på att Fehmarn Bält-tunneln väntas bli klar 2029 och öka godsflödena från Tyskland till Skandinavien. Tåget från DB Cargo  var enligt jarnvagar.nu 832 meter långt och hade en vagnvikt på 2 271 ton. Planen att köra godståget i 120 km/h fick dock skrinläggas då tre av av de 39 godsvagnarna bara var godkända för 100 km/h. 

– Provet genomfördes för att demonstrera hur redan befintliga system kan användas effektivare”, säger Hans Boysen. Det är ett viktigt steg i arbetet för att införa längre, tyngre och snabbare godståg i reguljär trafik mellan Tyskland, Danmark och Sverige, sade Hans Boysen, provledare på Trafikverket, till järnvägar.nu.
Lördagens test ingår i det europeiska forskningsprogrammet Shift 2 Rail och Hans Boysen betecknar det  som lyckat. Han berättar att Trafikverket i ett längre perspektiv siktar på att köra så långa tåg på fler sträckor i Sverige.

I Danmark får 835 meter långa godståg köra sedan 1960 och från 2012 tillåts så långa tåg mellan Maschen strax söder om Hamburg och den danska gränsen. Maschen är Europas största godsbangård och fungerar som knutpunkt för godståg till och från Skandinavien. Lördagens testkörning av det 832 meter långa godståget startade i Maschen på fredagskvällen och godståget färdades sedan via Hamburg och Padborg över Stora Bältbron och fortsatt till Köpenhamn och över Öresundsbron innan det nådde sin slutstation i Malmö 08.30 på lördagsmorgonen den 18 april 2021, 14 minuter senare än planerat. Då hade tåget bytt lokförare i danska Korsør, passerat två sträckor med nedsatt hastighet vid Slagelse och sedan gjort ett kort uppehåll strax utanför Köpenhamn. Från och med 2029 kommer det bli möjligt för godstågen från Maschen att ta den närmare vägen under Fehmarn Bält i samband med att tunnelförbindelsen mellan Tyskland och Danmark invigs det året. (News Øresund)

 

 

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle18 januari, 2022

Sverige slopar återigen kravet på covidtest för inresa

Från och med den 21 januari krävs det inte längre ett negativt covidtest för att resa in i Sverige. Det...

Hållbarhet18 januari, 2022

Första spadtaget taget till Lynetteholmen – med politiker och aktivister på plats

Första spadtaget till anläggandet av Lynetteholmen, som ska anläggas mellan Refshaleøen och Nordhavn i Köpenhamns hamninlopp, togs den 17 januari...

Life Science18 januari, 2022

Startup-bolagen på danska Bio Innovation Institute har tagit in över en miljard danska kronor i externt kapital

En milstolpe har nåtts för life science-inkubatorn Bio Innovation Institute (BII) i Köpenhamn då de nära 80 startup-företagen tillsammans har...

Hållbarhet17 januari, 2022

A.P Møller bygger EU:s största anläggning för geotermisk energi i Aarhus

Danska bolaget Innargi, som grundats av A.P. Møller Fonden, kommer att bygga en anläggning för geotermisk energi i Aarhus som...

Life Science17 januari, 2022

Svensk export av life science har växt förbi personbilsindustrin

Under 2021 steg exportvärdet av svensk life science till 115 miljarder kronor och passerade därmed exporten för hela den svensk...

Näringsliv18 januari, 2022

Volvo lanserar ny elektrisk lastbilsmodell med längre räckvidd – vill sälja 50 procent elektriska lastbilar 2030

Volvo Lastvagnar har målet att 50 procent av alla sålda lastbilar globalt ska vara elektriska senast 2030. Företaget lanserade nyligen...

Veckobrev18 januari, 2022

News Øresunds veckobrev v. 2

Klicka här för att läsa det svenska veckobrevet v. 2 Klicka här för att läsa det danska veckobrevet v. 2...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.