Connect with us

Infrastruktur

Inför Fehmarn bält-förbindelsen: Lyckat test av rekordlångt godståg från Tyskland via Danmark till Malmö

Publicerad

den

News Øresund var på plats när det rekordlånga godståget från Tyskland passerade stationen vid Svågertorp efter färden över Öresundsbron. Moderna starka lok och godsvagnar gör det möjligt med längre och snabbare godståg vilket ökar kapaciteten på järnvägen. 2029 ökar järnvägskapaciteten mellan Tyskland och Danmark när tunneln under Fehmarn Bält invigs. Foto: News Øresund

14 minuter försenat ankom på lördagsmorgonen ett rekordlångt godståg från Maschen utanför Hamburg till Malmö. Svenska Trafikverket testar längre (835 meter istället för den högsta tillåtna längden i Sverige på 730 meter) och snabbare godståg (120 km/h istället för 100 km/h) över Öresundsbron och in i Sverige för att skapa ett effektivare och mera klimatvänligt godsflöde på järnväg. Det är viktigt med tanke på att Fehmarn Bält-tunneln väntas bli klar 2029 och öka godsflödena från Tyskland till Skandinavien. Tåget från DB Cargo  var enligt jarnvagar.nu 832 meter långt och hade en vagnvikt på 2 271 ton. Planen att köra godståget i 120 km/h fick dock skrinläggas då tre av av de 39 godsvagnarna bara var godkända för 100 km/h. 

– Provet genomfördes för att demonstrera hur redan befintliga system kan användas effektivare”, säger Hans Boysen. Det är ett viktigt steg i arbetet för att införa längre, tyngre och snabbare godståg i reguljär trafik mellan Tyskland, Danmark och Sverige, sade Hans Boysen, provledare på Trafikverket, till järnvägar.nu.
Lördagens test ingår i det europeiska forskningsprogrammet Shift 2 Rail och Hans Boysen betecknar det  som lyckat. Han berättar att Trafikverket i ett längre perspektiv siktar på att köra så långa tåg på fler sträckor i Sverige.

I Danmark får 835 meter långa godståg köra sedan 1960 och från 2012 tillåts så långa tåg mellan Maschen strax söder om Hamburg och den danska gränsen. Maschen är Europas största godsbangård och fungerar som knutpunkt för godståg till och från Skandinavien. Lördagens testkörning av det 832 meter långa godståget startade i Maschen på fredagskvällen och godståget färdades sedan via Hamburg och Padborg över Stora Bältbron och fortsatt till Köpenhamn och över Öresundsbron innan det nådde sin slutstation i Malmö 08.30 på lördagsmorgonen den 18 april 2021, 14 minuter senare än planerat. Då hade tåget bytt lokförare i danska Korsør, passerat två sträckor med nedsatt hastighet vid Slagelse och sedan gjort ett kort uppehåll strax utanför Köpenhamn. Från och med 2029 kommer det bli möjligt för godstågen från Maschen att ta den närmare vägen under Fehmarn Bält i samband med att tunnelförbindelsen mellan Tyskland och Danmark invigs det året. (News Øresund)

 

 

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science12 maj, 2021

Pensionsbolaget ATP investerar i danskt life science-företag

Danmarks största pensionsbolag ATP, som förvaltar pensionsmedel för över över 900 miljarder danska kronor, har gjort en ny investering i...

Samhälle12 maj, 2021

Sverige: större publik och fler deltagare tillåts på arrangemang från 1 juni

Från och med 1 juni får kultur- och idrottsarrangemang ta emot en större publik, fler får mötas i trossamfunden, i...

Samhälle12 maj, 2021

Malmö utsedd till årets miljöbästa kommun

Fyra skånska kommuner finns bland de tio främsta, när tidningen Aktuell hållbarhet i veckan har presenterat sin årliga ranking av...

Samhälle12 maj, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten vecka 19

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier som berör utvecklingen i Öresundsregionen. Berlingske...

Fastighet12 maj, 2021

NREP ska förvalta Dades fastighetsportfölj värd 25 miljarder DKK

Den nordiska fastighetsutvecklaren NREP har ingått avtal om att stå för förvaltning och utveckling av det danska fastighetsbolaget Dades fastighetsbestånd....

Fastighet12 maj, 2021

20-årsjubileum för Bo01

I år är det 20 år sedan bomässan Bo01 hölls i Västra hamnen i Malmö. Från den 17 maj till...

Samhälle12 maj, 2021

Svenska myndigheter ser fortsatta miljöproblem med etableringen av Lynetteholmen

Etableringen av den konstgjorda ön Lynetteholmen i Köpenhamn, som ska ge plats åt 35 000 invånare från år 2070 och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.