Connect with us

Infrastruktur

Larmet dröjde men räddningsinsatsen fungerade bra vid beredskapsövning på Öresundsbron

Publicerad

den

oresundsbron-ovning-webb

Larmet tog för lång tid men räddningsinsatsen fungerade bra. Det är den preliminära slutsatsen av onsdagens beredskapsövning på Öresundsförbindelsen med ett brinnande tåg och en seriekrock i biltunneln. Foto: Peter Brinch, Øresundsbron

Under onsdagskvällen utspelades dramatiska scener på Öresundsförbindelsen med ett brinnande tåg och en seriekrock i biltunneln. Det var dansk och svensk räddningstjänst som hade en beredskapsövning med 100 statister och totalt 250 deltagare. Slutsatsen från övningen var att det tog för lång tid innan räddningstjänsterna fick larmet om den stora tågolyckan på Öresundsbron men att själva räddningsinsatsen fungerade bra.

– Övningen har gått helt enligt plan och vi är mycket nöjda. Det vi ska titta närmare på i utvärderingen är alarmeringsprocesserna. Att öva på plats på förbindelsen är värdefullt, eftersom det är intressenter från två länder som ska samarbeta, med sina olika insatskulturer, språkbarriärer, olika lagar och system, säger övningsledaren Jens Jespersen från Københavns Politi i ett pressmeddelande från Öresundsbro Konsortiet.

Beredskapsövningen inleddes med att Öresundsbron stängdes för trafik och att ett Öreundståg som befann sig inne i Öresundstunneln nödbromsar efter att ha kört på en antenn som ett tidigare tåg tappat. Tågpersonalen upptäcker att tågets undersida brinner och passagerare larmar 112 och flyr ut genom nöddörrar och ut i vägtunneln. Där blir flera av de flyende passagerarna påkörda av passerande bilar och det inträffar en seriekrock med många skadade och fastklämda i bilar.

Nu ska övningen utvärderas och resultaten användas i det framtida säkerhetsarbetet. Kraven på säkerhet är höga och är till för att skydda passagerarna som åker med något av de närmare 20 000 motorfordon och nästan 200 tåg som varje dygn passerar Öresundsbron. Vart fjärde år hålls en sådan beredskapsövning som den som genomfördes under onsdagskvällen. Öresundsbro Konsortiet uppger att det finns 15 nödtrappor på vardera sidan av förbindelsen, som leder från tågdäck upp på vägbanan. I tunneln finns också nöddörrar som leder ut från tågbanan, om behov av evakuering skulle uppstå. Det var dessa nöddörrar, som användes under övningen. (News Øresund)

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Rekordstor arbetskraftsbrist i Danmark och historiskt låg arbetslöshet

Efter återöppningen av samhället i Danmark har det funnits ett stort behov av arbetskraft och flera branshcer upplever brist. Danmarks...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Arbetslösheten i Sverige sjunker – arbetskraftsbristen allt tydligare

I slutet av september hade den svenska arbetslösheten sjunkit till 7,5 procent från 9,0 procent samma månad ifjol. I Skåne...

Veckobrev18 oktober, 2021

News Øresunds veckobrev v. 41

Klicka här för att läsa det svenska veckobrevet v. 41 Klicka här för att läsa det danska veckobrevet v. 41...

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Malmös kommunalråd: Återstarten efter pandemin ger kraft till mer Öresundssamarbete

Gränshinder måste lösas och många parter sluta upp för att skapa större möjligheter att arbeta över Öresund. Det var Sedat...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Köpenhamns arbetsmarknadsborgmästare ber danska transportministern om fler Öresundståg

Cecilia Lonning-Skovgaard (V), borgmästare för arbetsmarknad i Köpenhamn, har skickat ett brev till danska transportministern Benny Engelbrecht (S) där hon...

Infrastruktur15 oktober, 2021

Öresundstågen går åter var tionde minut över Öresund under rusningstid från december

Skånetrafiken och DSB inför återigen tiominuterstrafik över Öresundsbron i rusningstid från och med den 11 december, som en följd av...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

3 000 nya arbetstillfällen i Skellefteå ­– skåningar erbjuds jobb

I ett samarbete mellan Malmö stad och EU-projektet Relocate, som drivs av Region Västerbotten tillsammans med Northvolt och Skellefteå kommun,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.