Connect with us

Infrastruktur

Larmet dröjde men räddningsinsatsen fungerade bra vid beredskapsövning på Öresundsbron

Publicerad

den

oresundsbron-ovning-webb

Larmet tog för lång tid men räddningsinsatsen fungerade bra. Det är den preliminära slutsatsen av onsdagens beredskapsövning på Öresundsförbindelsen med ett brinnande tåg och en seriekrock i biltunneln. Foto: Peter Brinch, Øresundsbron

Under onsdagskvällen utspelades dramatiska scener på Öresundsförbindelsen med ett brinnande tåg och en seriekrock i biltunneln. Det var dansk och svensk räddningstjänst som hade en beredskapsövning med 100 statister och totalt 250 deltagare. Slutsatsen från övningen var att det tog för lång tid innan räddningstjänsterna fick larmet om den stora tågolyckan på Öresundsbron men att själva räddningsinsatsen fungerade bra.

– Övningen har gått helt enligt plan och vi är mycket nöjda. Det vi ska titta närmare på i utvärderingen är alarmeringsprocesserna. Att öva på plats på förbindelsen är värdefullt, eftersom det är intressenter från två länder som ska samarbeta, med sina olika insatskulturer, språkbarriärer, olika lagar och system, säger övningsledaren Jens Jespersen från Københavns Politi i ett pressmeddelande från Öresundsbro Konsortiet.

Beredskapsövningen inleddes med att Öresundsbron stängdes för trafik och att ett Öreundståg som befann sig inne i Öresundstunneln nödbromsar efter att ha kört på en antenn som ett tidigare tåg tappat. Tågpersonalen upptäcker att tågets undersida brinner och passagerare larmar 112 och flyr ut genom nöddörrar och ut i vägtunneln. Där blir flera av de flyende passagerarna påkörda av passerande bilar och det inträffar en seriekrock med många skadade och fastklämda i bilar.

Nu ska övningen utvärderas och resultaten användas i det framtida säkerhetsarbetet. Kraven på säkerhet är höga och är till för att skydda passagerarna som åker med något av de närmare 20 000 motorfordon och nästan 200 tåg som varje dygn passerar Öresundsbron. Vart fjärde år hålls en sådan beredskapsövning som den som genomfördes under onsdagskvällen. Öresundsbro Konsortiet uppger att det finns 15 nödtrappor på vardera sidan av förbindelsen, som leder från tågdäck upp på vägbanan. I tunneln finns också nöddörrar som leder ut från tågbanan, om behov av evakuering skulle uppstå. Det var dessa nöddörrar, som användes under övningen. (News Øresund)

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle3 oktober, 2023

Syrebrist råder i danska vatten – miljöministern lovar förbättring

Syreförbrukningen i den danska havsmiljön ökar och en försämring kan få allvarliga konsekvenser för livet i danska och närliggande vatten....

Arbetsmarknad30 september, 2023

Svenska ministrar: vi är nära ett nytt skatteavtal för Öresund

Sedan ett och ett halvt år pågår förhandlingar om det svensk-danska skatteavtalet, Öresundsavtalet, mellan Danmark och Sverige. Förhandlingarna handlar bland...

Hållbarhet29 september, 2023

Øresundsinstituttet och Sparbanken Skåne släpper ny rapportserie om hållbarhet – kommunernas arbete först ut

Skåne har minskat utsläppen av växthusgaser snabbare än landet som helhet – 41 procent mot 33 procent i genomsnitt, jämfört med...

Samhälle29 september, 2023

Sveriges rikspolischef öppnar för att ta hjälp av militären i kampen mot gängvåldet – men enbart för avlastning och expertråd

September är den dödligaste månaden när det gäller skjutvapenvåld i Sverige sedan december 2019 rapporterar SVT och nu kan det...

Politik29 september, 2023

Danska partier oeniga om abortgräns efter ny rekommendation från det Etiska rådet

Partierna i det danska folketinget är oense om var abortgränsen ska gå. Hittills har den legat i slutet av vecka...

Hållbarhet29 september, 2023

Stockholm satsar på självstyrande eldrivna färjor – fyra 100 meter långa färjor har beställts av Trafikverket

Världens första självstyrande och eldrivna passagerarfärja trafikerade Stockholm i somras, mellan Södermalm och Kungsholmen. Nästa år sjösätts ytterligare två 100...

Hållbarhet29 september, 2023

Malmö stad och den lokala byggbranschen tecknar klimatkontrakt

Malmö stad och LFM30, ett initiativ som samlar drygt 200 företag och organisationer inom bygg- och fastighetsbranschen, tecknar klimatkontrakt för...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.