Connect with us

Danmark

Kommission ska hitta 50 miljarder för att finansiera dansk omställning till gröna bilar

Publicerad

den

I sitt klimatutspel vill den danska regeringen göra trafiken grön och bland annat slopa registreringsavgiften för gröna bilar under 2019-2020 samt förbjuda försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar från 2030. Förslaget innebär samtidigt att staten mister 50 miljarder i skatte- och registreringsavgifter. Pengar som en kommission nu fått i uppdrag att hitta nya sätt att ta in från transportsektorn. Foto: News Øresund

Danska staten kommer att tappa 50 miljarder danska kronor i i skatteintäkter i samband med det egna klimatutspelets mål om att det ska finnas en miljon gröna bilar på vägarna år 2030. Nu ska en kommission under den tidigare Dong-direktören Anders Eldrup finna ett sätt att hitta nya intäkter på lika mycket inom transportområdet. Det uppger Ritzau.

Danmark har en betydligt högre beskattning av personbilar än Sverige och det gör att bilarna i dagläget är betydligt dyrare än på andra sidan Öresund. Men när bilar drivna av el och vätgas ska prioriteras för att nå regeringens nya klimatmål kommer registreringsavgifterna på gröna bilar som kostar mindre än 400 000 danska kronor att tas bort under 2019-2020. Från och med 2020 får inte bussar som släpper ut luftföroreningar eller CO2 köras i danska städer och från 2030 får inte taxibranschen använda bilar som drivs med bensin eller diesel. Samma år ska försäljningen av bensin och dieselbilar upphöra i Danmark.

För att kunna förverkliga klimatplanen har det tillsatts en kommission som ska se hur den ska finansieras.
– I dag får vi in cirka 50 miljarder kronor på bilavgifter säger Anders Eldrup till Ritzau och frågar sig hur klarar vi det i ett samhälle med elbilar och vätgasbilar?

Uppdraget till kommissionen omfattar ett krav på att hitta en annan modell för att få in 50 miljarder kronor i skatt och avgifter från transportområdet samtidigt som Danmark övergår till fossilfria bilar. En första delrapport ska lämnas i slutet av 2019 och ett år senare ska den slutliga rapporten vara klar. (News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Hållbarhet21 september, 2023

Sveriges första supercykelvägar byggs i Landskrona och Lund

I Landskrona invigdes Sveriges första supercykelväg C32 i slutet av augusti och den går ut till Häljarp rapporterar Sydsvenskan. C32...

Infrastruktur21 september, 2023

Ny färjelinje Malmö-Swinoujscie kan öppna i oktober

Rederiet Finnlines vill utöka sina tre linjer som bolaget i dagsläget kör från Malmö till Travemünde i Tyskland med en...

Arbetsmarknad21 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Samhälle21 september, 2023

Region Skåne lägger fram budget med negativt resultat till följd av höjda kostnader

Den höga inflationen innebär att pensionskostnaderna kraftigt höjts för Region Skåne. Därför lägger Region Skånes styrande koalition med Moderaterna, Kristdemokraterna...

Infrastruktur21 september, 2023

Tågstopp mellan Lund och Malmö under 10 dagar

Från den 22 september till den 1 oktober är det helt stopp i tågtrafiken på sträckan Malmö-Lund. Stoppet förlängs till...

Arbetsmarknad21 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Samhälle15 september, 2023

Skåne har fått en samlad effektprognos som underlag för utbyggnad av elförsörjningen

I måndags presenterade Skånes Effektkommission sin nya effektprognos som utgörs av insamlad mätdata, planer och prognoser för kvadratkilometer stora områden...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.