Connect with us

Infrastruktur

Ingen rusning till Skånetrafikens extrabussar över Öresundsbron – tiominuterstrafik som planerat i mitten av december

Publicerad

den

Det finns fortsatt platser kvar på Skånetrafikens extrainsatta bussar över Öresundsbron som sattes in för ungefär en månad sedan för att avlasta tågen när resandet återigen ökat. Bussarna fortsätter gå fram till tidtabellsskiftet den 11 december då Öresundstågen över bron återigen ska börja köra i tiominuterstrafik under rusningstid. Planen för att utöka antalet avgångar kvarstår även om antalet tåg som är på reparation är många just nu. Det meddelar Mikael Espling, affärsområdeschef tåg på Skånetrafiken.

Skånetrafiken ersätter några avgångar till Halmstad och Göteborg med Pågatåg för att frigöra fler Öresundståg till tågtrafiken över Öresund när trafiken utökas till att avgå var tionde minut i december. Foto: Skånetrafiken

Sedan den 18 oktober har Skånetrafiken kört bussar mellan Hyllie och Köpenhamn flygplats i Kastrup under rusningstid för att möta det ökade tågresandet och undvika trängsel. Bakgrunden är att tågen fortsatt avgår var tjugonde minut vilket kan jämföras med innan coronapandemin då tågen gick var tionde minut under rusningstimmarna. Det har inte varit fulla bussar, men initiativet kommer att finnas kvar till den 11 december när tågen återigen kör i tiominuterstrafik.

– I starten var det väldigt lågt resande och vissa avgångar som gick tomma, men sedan är det fler och fler som har hittat dit. Det är inget jättetryck, vi kör inte med fulla bussar utan det finns platser kvar om man vill åka buss. I början hade vi några extra bussar stående om det skulle vara rusning, men de står inte där längre. Det räcker med en buss var tjugonde minut. Vi har behållit samma utbud, men tagit bort reserven om det skulle bli fullt, säger Mikael Espling, affärsområdeschef tåg på Skånetrafiken, till News Øresund.

Hur har tågresandet över sundet utvecklas, är det trängsel på tågen idag?

– Resandet har ökat, framför allt sedan restriktionerna släppte. Det är en klar ökning från vecka 38 och framåt. Det finns avgångar där antalet resenärer blir fler än sittplatserna. Även om tågen är utformade för att ta fler passagerare än antalet sittplatser så kan det blir trångt när en avgång är väldigt populär och vi har ett kort tåg. Vi vet vilka de avgångarna är och de dagar som vi har brist på fordon styr vi de längre tågen till de avgångarna för att få så lite kundpåverkan som möjligt. Samtidigt kör vi i ett stort trafiksystem och det är inte alltid vi kan styra det helt, även om vi skulle vilja. Ibland drabbas de populära avgångarna också. Men statistiken har varit bättre under de senaste par veckorna så det känns som att vi är på rätt väg, säger Mikael Espling.

Vid tidtabellsskiftet den 11 december kommer Skånetrafiken och DSB återigen att kunna köra Öresundstågen i tiominuterstrafik över Öresundsbron under rusningstrafik. Bakgrunden till beslutet är att Danmark har tagit bort den covid-relaterade gränskontrollen sedan den 25 oktober. Samtidigt är antalet tåg som är på reparation i den nya underhållsdepån i Hässleholm många. Eftersom det bara är Öresundstågen som kan köra över bron och hantera strömsystemet i båda länderna har Skånetrafiken omprioriterat så att Pågatåg sätts in på några av Öresundstågens längre sträckorna inom södra Sverige, en ändring som Mikael Espling förväntar kommer att fortsätta fram till sommaren.

– Vi har gjort vissa tilltag för att kunna utöka trafiken. En lösning, eftersom det bara är Öresundstågsfordon som kan köra över bron, är att Pågatåg kommer att ersätta några avgångar på sträckan Halmstad och Göteborg. Där kommer vi alltså att sätta in en annan fordonstyp som avlastar och frigör Öresundstågen som kan köra över bron. Så som det ser ut nu kommer planen för tidtabellskiftet att hålla, säger Mikael Espling, och fortsätter:

– Vi kommer att fortsätta med prognoser för beläggningen i appen och där kan vi hjälpas åt. Om man som resenär kan välja en annan avgång vid hög beläggning och på så sätt planera sin resa. Vissa avgångar är populära och kör vi med maxlängd på tåget kan vi inte öka kapaciteten mer, säger han.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Infrastruktur1 december, 2021

Trafikverket föreslår miljardsatsning på Öresundsbrons svenska landanslutningar

I det förslag som Trafikverket presenterade under tisdagen till ny nationell infrastrukturplan för åren 2022–2033 ingår åtgärder för cirka en...

Intervjuer1 december, 2021

Dansk chef uppskattar den svenska kulturens öppenhet inför att samverka

Två nya utställningar öppnade på Malmö Konstmuseum i juni. Chefen, danska Kirse Junge-Stevnsborg, är mycket nöjd med resultatet. Hon ser...

Fastighet1 december, 2021

Wihlborgs köper kontorsfastighet i danska Herlev

Tre kontorsbyggnader på sammantaget 7 600 kvadratmeter i Herlev, nordväst om Köpenhamn. Så ser det svenska fastighetsbolaget Wihlborgs senaste förvärv i...

Arbetsmarknad1 december, 2021

Ökning i antal svenska gränspendlare

Under september hade 7 510 svenska medborgare ett jobb i Danmark. Det är två procent fler än i samma månad förra...

Infrastruktur1 december, 2021

Norska staten genomför marknadsundersökning om nattåg Oslo-Köpenhamn

Till i maj nästa år ska norska Jernbanedirektoratet ha genomfört en marknadsundersökning om efterfrågan på nattåg på sträckan Oslo-Köpenhamn. Det...

Samhälle1 december, 2021

Øresundsindex som ska mäta regionens utveckling publiceras i vår

Ett årligt Øresundsindex som följer regionens utveckling brett samt kvartalsvisa trafikdata som visar resande och godsflöden över sundet. Så ser...

Infrastruktur30 november, 2021

Tyskt spadtag för Fehmarn Bält-förbindelsen

Under måndagen togs det första spadtaget på tysk mark för Fehmarn Bält-tunneln. Bland annat höll infrastrukturministern i Schleswig-Holstein och infrastrukturministern...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.