Infrastruktur
Ingen ersättning till Öresundspendlare som stämt svenska staten


Id-kontrollerna för tåg-, buss- och färjeresenärer mellan Danmark och Sverige infördes den 4 januari 2016 och upphörde den 3 maj 2017. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Justitiekanslern (JK) ger avslag till de 565 Öresundspendlare som stämt svenska staten för kränkning på grund av problem som orsakats av id-kontrollerna mellan Danmark och Sverige. Enligt JK kan det visserligen ifrågasättas om regeringens förordningar om id-kontroller är förenliga med Schengenregelverket och EU:s regler för fri rörlighet, men överträdelserna är i så fall inte tillräckligt allvarliga.
De 565 Öresundspendlarna, som krävt 30 000 kronor vardera i skadestånd, är personer som exempelvis drabbats av id-kontrollerna genom att deras dagliga restid förlängts med minst 30 minuter, som tvingats säga upp sig eller blivit uppsagda på grund av omständigheter som orsakats av id-kontrollerna, som fått ökade pendlingskostnader med minst 1 000 kronor i månaden och/eller som upplevt oro och stress på grund av kontrollerna. Drygt 100 av dem är danskar.
Den gemensamma skadeståndsansökan lämnades in i oktober 2016. Bakgrunden var ett upprop som skedde på initiativ av Facebookgruppen Öresundsrevolutionen, och därefter bistod Sydsvenska Industri- och handelskammaren med en juridisk analys av läget, som de låtit advokatfirman Vinge genomföra. Pendlarna stämde staten för brott mot Schengenregelverket, EU:s regler om fri rörlighet för unionsmedborgare, fjärde tilläggsprotokollet till Europakonventionen och den svenska regeringsformen.
JK avfärdar i sitt beslut de två sistnämnda punkterna, och även om de resonerar kring de båda förstnämnda anser de alltså inte att en eventuell överträdelse av dem är tillräckligt klar. Det motiverar de bland annat med att det saknas praxis från EU-domstolen vad gäller att tillåta åtgärder som liknar id-kontrollerna, samt att EU inte vidtagit några åtgärder trots att de kände till id-kontrollerna.
Centerpolitikern Niels Paarup-Petersen, en av dem som driver Öresundsrevolutionen, är besviken.
– Det är klart att jag gärna sett att de gett ett annat svar. Resonemanget de för är logiskt osammanhängande: eftersom Europa inte sade ifrån kunde regeringen inte veta vad som gällde, men regeringen frågade medvetet inte EU om lov innan de införde id-kontrollerna. Det är tydligt att JK är statens representant – jag kan sakna en författningsdomstol, säger han.
Än har pendlarna inte fattat något beslut om huruvida de tänker gå vidare i frågan, uppger han.
(News Øresund – Anna Palmehag)
-
Danmark7 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv11 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark10 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Danmark10 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag
-
Politik9 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Norden10 månader sedan
Digitalt gränshinder löst – nu kan svenskar ”Vippsa” pengar till övriga Norden med sina mobiltelefoner
-
Norden8 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder