Connect with us

Danmark

Regeringen vill samla huvudstadsområdets kollektivtrafik i en organisation

Publicerad

den

Den danska regeringen vill samla den regionala kollektivtrafiken i Köpenhamn och på övriga Själland i ett nytt bolag som ska ägas tillsammans med kommunerna; Hovedstadens Offentlige Transport, HOT. Foto: News Øresund

Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) vill samla bussar, metro, lokaljärnvägar, S-tog och den blivande spårvägen i en organisation – Hovedstadens Offentlige Transport,  HOT. Det framgår av ett pressmeddelande från Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Förslaget är en del av den kommande huvudstadssatsningen och även en följd av den föreslagna vårdreformen som bland annat innebär att de politiskt valda regionerna avskaffas. Lösningen med en samlad organisation har många likheter med Skånetrafikens verksamhet med buss, tåg och snart spårvagnstrafik.

Hovedstadens Offentlige Transport, HOT,  föreslås bli ett samarbete mellan danska staten och de 34 kommunerna i huvudstadsområdet. HOT ska bli den samlande organisationen som i framtiden driver regional kollektivtrafik med bussar, lokaltåg, S-tog, metro och spårvagn. Det innebär att det nuvarande samarbetet mellan DSB, Movia och Metroselskabet i Din Offentlige Transport, DOT, vidareutvecklas till en samlad driftsorganisation med fler aktörer.

Idag ansvarar en rad aktörer för kollektivtrafiken i Köpenhamn och hela huvudstadsområdet:
Metroselskabet driver det växande tunnelbanenätet. Ägs av Köpenhamns kommun, Frederiksbergs kommun och danska staten genom Transport,- Bygnings- og Boligministeriet.
Hovedstadens Letebane har till uppgift att bygga och driva spårvägen längs Ring 3 med trafik som täcker 11 kommuner. Ägs av danska staten, Region Hovedstaden och 11 kommuner kring Köpenhamn.
Movia är Danmarks största trafikbolag med 450 busslinjer och trafik på 10 lokaljärnvägar. Ägs av 45 kommuner på Själland samt av Region Sjælland och Region Hovedstaden.
– S-tog är ett pendeltågsystem i och kring Köpenhamn som körs på egna banor. Ägs av statliga tågföretaget DSB.
– DSB regionaltåg trafikerar främst de områden på Själland som inte S-togen når. Är en del av statliga tågbolaget DSB:s trafik.
– Lokaltog A/S driver nio mindre järnvägar, så kallade privatbaner, på Själland, Lolland och Falster. Ägs av trafikbolaget Movia, 14 kommuner samt privata investerare. (News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle11 timmar sedan

Nytt trafikrekord för 25-årsfirande Öresundsbron

Det första halvåret 2025 blev det bästa i Öresundsbrons historia skriver brokonsortiets vd Linus Eriksson på Linkedin. Under årets första...

Danmark2 veckor sedan

Öresundsbrons livslängd kan fördubblas

Öresundsbrons livslängd kan fördubblas – från 100 till 200 år. Det visar ny forskning från Lunds universitet. 2021 tog Øresundsbro...

Samhälle2 veckor sedan

Skifte på Stockholms bostadsmarknad – från brist till tomma hyreslägenheter utanför innerstaden

Ett dramatiskt skifte. Så skildrar När Dagens Nyheter utvecklingen på Stockholms bostadsmarknad. Tidigare var det mycket svårt att hitta en...

Danmark2 veckor sedan

Danmark tar över EU-ordförandeskapet

Ett stärkt europeiskt försvar och ett mer konkurrenskraftigt Europa står i centrum när Danmark från och med den 1 juli...

Danmark2 veckor sedan

Kunglig glans över Brofirandet

Lernacken/Amager. De svenska och danska kungaparen var på plats under tisdagens 25-årsfirande av Öresundsbron. Både på Lernacken och på Amager...

Danmark2 veckor sedan

Öresundsdeklaration när Bron firade 25 – fokus på försvar, säkerhet och ökad rörlighet

Limhamn. Mobiliteten i Öresundsregionen ska stärkas och ländernas samarbete inom försvar, säkerhet, resiliens och beredskap stärkas. Det underströk statsministrarna från...

Danmark2 veckor sedan

Danmarks ambassadör i Sverige får ny tjänst i London

Vid tisdagens firande av Öresundsbron 25-årsjubileum på Luftkastellet i Limhamn var även den avgående ambassadören för Danmark i Sverige, Kristina...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.