Politik
Helsingborg och Helsingör fördjupar samarbetet


Redan i maj 2014 presenterade Helsingborgs kommunstyrelses ordförande Peter Danielsson (M) och Helsingörs borgmästare Benedikte Kiær (K) planerna på en gemensam planstrategi som sedan beslutades av de båda städerna året därpå under namnet ”En gränslös region”. Foto: News Øresund
Resandet mellan grannstäderna Helsingborg och Helsingör ska återigen öka och städernas samarbete ska fokusera på gemensam turism, arbetsmarknad, stadsbyggnad, högre utbildning och infrastruktur med målet att få tillstånd en fast förbindelse. Det är huvuddragen i den nya strategin ”En sammanbunden stad 2035” som antogs av Helsingborgs stads fullmäktige på tisdagen och av Helsingörs Byråd under måndagen.
Högst på listan över gemensamma målsättningar står att öka resandet mellan städerna under de kommande fyra åren efter en nedgång under 2011-2014 och en utplaning under 2015.
– Faktum är att om vi kan öka antalet resande så bidrar det också till en bättre integration mellan Helsingör och Helsingborg. Vi är porten till Öresundsregionen och förutsättningarna för tillväxt är goda, säger Helsingörs borgmästare Benedikte Kiaer i ett pressmeddelande.
Tillsammans med Helsingborgs kommunstyrelses ordförande Peter Danielsson pekar hon mot behovet av att öka kännedomen om utbudet på andra sidan sundet. Det löper som en röd tråd genom de fem fokusområden som lyfts fram i den nya 2035-strategin. Det nya målinriktade arbetet för att öka resandet mellan städerna är en nyhet jämfört med tidigare samarbetsstrategier.
– Vi har tillsammans låtit beställa en undersökning som i detalj tittar på vem som reser och varför, för att kunna förstå de behov våra invånare har, och därmed också bättre kunna fokusera våra insatser, berättar Benedikte Kiaer och Peter Danielsson.
Det fördjupade samarbetet mellan städerna har fem tydliga fokusområden:
* Turism – öka attraktionskraften som en gemensam destination.
* Arbetsmarknad – öka utbudet av arbetskraft och arbeten.
* Stadsbyggnad – det fysiska mötet mellan städerna ska utvecklas.
* Högre utbildning – locka fler studenter och få dem att stanna så att utbildningsnivån höjs.
* Infrastruktur – fokus mot att få ett beslut om att bygga en fast förbindelse mellan städerna.
Peter Danielsson tycker det är viktigt att samarbetet har en tydlig fokus.
– Redan i dag pågår många värdefulla samarbeten mellan våra städer – också utanför dessa fem områden, till exempel inom skola och kultur. Orsaken till att vi valt dessa områden är för att skapa ett mer målinriktat samarbete över en avgränsad period. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse
-
Infrastruktur11 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup