Connect with us

Näringsliv

ForSeas nya vd vill stärka rederiets roll som samhällsbyggare i norra Öresund

Publicerad

den

Kristian Durhuus, vd för rederiet ForSea sedan juni 2020. Foto: News Øresund - Johan Wessman

Rederiet Forseas nya vd tillträdde mitt under coronakrisen. Kristian Durhuus har tvingats hantera minskande trafiksiffror och kontinuerligt nya regler och restriktioner. Nu är trafiken närmare en normalnivå och rederiet tittar framåt mot ett bredare samhällsansvar och mer eldrift.

Färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör blev hårt drabbat av coronakrisen. Enligt Kristian Durhuus, vd för ForSea, förlorade rederiet runt 80 procent av trafikvolymen under våren och det var huvudsakligen fritidstrafiken som minskade medan frakt och pendlartrafik låg närmare normalnivån. Nu ökar trafiken återigen, men fortfarande saknas runt 30 procent av trafikvolymen.

– Det är turisterna vi har förlorat. Turister direkt mellan Sverige och Danmark, men även transittrafik mellan Sverige/Norge och Europa. Men det har börjat se ljusare ut, säger Kristian Durhuus, VD för ForSea till News Øresund.

Kristian Durhuus började som vd för ForSea i juni, mitt under coronakrisen och har fått hantera många utmaningar.

– Vi har lärt oss hur viktigt det är att snabbt anpassa oss. Att anpassa sättet vi driver färjorna på. Att anpassa oss till att det hela tiden kommer nya regler. Vi är i den speciella situationen att vi ska följa både danska och svenska regler. Vi har fått reagera mycket snabbt och implementera nya regler hela tiden, säger Kristian Durhuus.

Krisen har tvingat rederiet att bli mer omställningsparat, anser han. Och framöver ska affärsmodellen vara mer motståndskraftig mot kriser. För det kommer fler, tror Kristian Durhuus.

– Jag har upplevt 11 september, finanskrisen och corona – tre enorma kriser på 20 år, och varje gång har transport varit en av de branscher som blivit hårdast drabbat, säger han.

En av framtidssatsningarna som ForSea redan är igång med är att göra bolaget mer klimatsmart. I slutet på 2017 blev två av färjorna ombyggda till eldrift. Det har dock varit en del problem i början och under 2019 fick eldriften ställas in. Först i somras blev den primära färjan, Aurora, godkänt till eldrift igen. I slutet på 2020 räknar rederiet med att även Tycho Brahe ska tas i eldrift.

– Det betyder att vi har reducerat vårt CO2-footprint på driften av de två färjorna med 97 procent. Jag säger driften eftersom det ibland finns diskussion om huruvida man ska medräkna CO2 som blir använt under bygget av batterierna, säger Kristian Durhuus.

Rederiet Forseas färja Aurora i Helsingborgs hamn där batterierna i containrarna på taket laddas upp. Foto: News Øresund

De resterande tre procent kommer av att färjorna är dieselhybridfärjor som ska operera en viss del med diesel för att säkerställa att dieseldriften fortsatt fungerar. Ses det samlat på hela bolaget är CO2-användningen reducerat med 65 procent.

– Vi är många år framför samhället angående det här. Och vi kommer till att fortsätta resan vidare med att bygga om fler färjor, eller när vi köper nya färjor så kommer de att ha el från början så vi kommer upp på 97 procent för hela organisationen.

– Den stora långsiktiga strategiska uppgiften är att gå vidare med klimatresan, och på alla sätt se till att ForSea bidrar till den gröna korridoren i Öresund genom att man kan transportera sig snabbt och klimatsmart över Öresund, säger Kristian Durhuus.

ForSea är enligt Kristian Durhuus en av de största arbetsgivarna i Helsingborg såväl som i Helsingör, och framöver vill de satsa mer på synlighet i det nordliga Öresund samt att göra mer för samhällsutvecklingen i ett bredare perspektiv. Att vara en ”regional connector” kallar Kristian Durhuus det. Det kan till exempel vara att ta emot praktikanter för att hjälpa till med att fler unga får en utbildning.

– Vi är den första bilden av Sverige för många som kommer härtill från Europa och den danska sidan. Vi är det som håller ihop vår pendlarcommunity och som gör att man kan jobba över gränsen, och vi är en av de största arbetsgivarna i både Helsingör och Helsingborg. Så här har vi också en roll och är förpliktigade till att delta i utvecklingen av samhället, inte enbart på klimatsidan, men på alla sätt och viss, säger Kristian Durhuus.

Han ser även gärna att samarbetet över Öresund blir bredare. Sedan bron öppnade har inte utvecklingen av en gemensam arbetsmarknad och samhandel varit som man förväntat, anser Kristian Durhuus.

– Jag känner att det är en stor utmaning för oss allihop att bygga vidare på Öresundsregionen som en gemensam region, och samordna alla de regler etc. så det blir lättare för folk att pendla och samhandla över sundet.

(News Øresund – Thea Wiborg/Johan Wessman)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle30 juni, 2021

Försiktig optimism om resandet och turismen över Öresund under sommaren – men långt kvar till nivåerna från 2019

Fortsatt stor osäkerhet men samtidigt en försiktig optimism präglar aktörerna inom trafik och turism i Öresundsregionen. Den senaste tiden har...

Samhälle30 juni, 2021

Svenska och danska coronarestriktioner fasas ut den 1 juli

Från den 1 juli får 50 personer, istället för åtta, samlas inomhus för privata tillställningar i Sverige. Begränsningarna när det...

Okategoriserade2 juli, 2021

News Øresund önskar en glad sommar

News Øresund tar sommaruppehåll och är tillbaka igen i början av augusti med bevakningen av vår dansk-svenska region. Redaktionen önskar...

Samhälle29 juni, 2021

Enklare att resa över Öresund i sommar

Svenskar som vill resa till Danmark i sommar har goda möjligheter till det. Alla som är färdigvaccinerade, och två veckor...

Life Science24 juni, 2021

Danska företag och Dansk Erhverv i kontakt med Mette Frederiksen om dansk-svenskt skatteavtal

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Infrastruktur28 juni, 2021

Danska infrastrukturplanen till år 2035 är beslutad

I början av april presenterade den danska regeringen sitt förslag till ny infrastrukturplan. Nu har regeringen och flera andra folketingspartier...

Innovation20 juni, 2021

Axis medgrundare Martin Gren: “”Om jag skulle starta ett företag idag skulle det vara i Malmö”

Nätverksvideoföretaget Axis Communications, som sedan 2015 ägs av japanska Canon, har inga planer på att lämna Lund. Tvärtom storsatsar Axis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.