Connect with us

Näringsliv

ForSeas nya vd vill stärka rederiets roll som samhällsbyggare i norra Öresund

Publicerad

den

Kristian Durhuus, vd för rederiet ForSea sedan juni 2020. Foto: News Øresund - Johan Wessman

Rederiet Forseas nya vd tillträdde mitt under coronakrisen. Kristian Durhuus har tvingats hantera minskande trafiksiffror och kontinuerligt nya regler och restriktioner. Nu är trafiken närmare en normalnivå och rederiet tittar framåt mot ett bredare samhällsansvar och mer eldrift.

Färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör blev hårt drabbat av coronakrisen. Enligt Kristian Durhuus, vd för ForSea, förlorade rederiet runt 80 procent av trafikvolymen under våren och det var huvudsakligen fritidstrafiken som minskade medan frakt och pendlartrafik låg närmare normalnivån. Nu ökar trafiken återigen, men fortfarande saknas runt 30 procent av trafikvolymen.

– Det är turisterna vi har förlorat. Turister direkt mellan Sverige och Danmark, men även transittrafik mellan Sverige/Norge och Europa. Men det har börjat se ljusare ut, säger Kristian Durhuus, VD för ForSea till News Øresund.

Kristian Durhuus började som vd för ForSea i juni, mitt under coronakrisen och har fått hantera många utmaningar.

– Vi har lärt oss hur viktigt det är att snabbt anpassa oss. Att anpassa sättet vi driver färjorna på. Att anpassa oss till att det hela tiden kommer nya regler. Vi är i den speciella situationen att vi ska följa både danska och svenska regler. Vi har fått reagera mycket snabbt och implementera nya regler hela tiden, säger Kristian Durhuus.

Krisen har tvingat rederiet att bli mer omställningsparat, anser han. Och framöver ska affärsmodellen vara mer motståndskraftig mot kriser. För det kommer fler, tror Kristian Durhuus.

– Jag har upplevt 11 september, finanskrisen och corona – tre enorma kriser på 20 år, och varje gång har transport varit en av de branscher som blivit hårdast drabbat, säger han.

En av framtidssatsningarna som ForSea redan är igång med är att göra bolaget mer klimatsmart. I slutet på 2017 blev två av färjorna ombyggda till eldrift. Det har dock varit en del problem i början och under 2019 fick eldriften ställas in. Först i somras blev den primära färjan, Aurora, godkänt till eldrift igen. I slutet på 2020 räknar rederiet med att även Tycho Brahe ska tas i eldrift.

– Det betyder att vi har reducerat vårt CO2-footprint på driften av de två färjorna med 97 procent. Jag säger driften eftersom det ibland finns diskussion om huruvida man ska medräkna CO2 som blir använt under bygget av batterierna, säger Kristian Durhuus.

Rederiet Forseas färja Aurora i Helsingborgs hamn där batterierna i containrarna på taket laddas upp. Foto: News Øresund

De resterande tre procent kommer av att färjorna är dieselhybridfärjor som ska operera en viss del med diesel för att säkerställa att dieseldriften fortsatt fungerar. Ses det samlat på hela bolaget är CO2-användningen reducerat med 65 procent.

– Vi är många år framför samhället angående det här. Och vi kommer till att fortsätta resan vidare med att bygga om fler färjor, eller när vi köper nya färjor så kommer de att ha el från början så vi kommer upp på 97 procent för hela organisationen.

– Den stora långsiktiga strategiska uppgiften är att gå vidare med klimatresan, och på alla sätt se till att ForSea bidrar till den gröna korridoren i Öresund genom att man kan transportera sig snabbt och klimatsmart över Öresund, säger Kristian Durhuus.

ForSea är enligt Kristian Durhuus en av de största arbetsgivarna i Helsingborg såväl som i Helsingör, och framöver vill de satsa mer på synlighet i det nordliga Öresund samt att göra mer för samhällsutvecklingen i ett bredare perspektiv. Att vara en ”regional connector” kallar Kristian Durhuus det. Det kan till exempel vara att ta emot praktikanter för att hjälpa till med att fler unga får en utbildning.

– Vi är den första bilden av Sverige för många som kommer härtill från Europa och den danska sidan. Vi är det som håller ihop vår pendlarcommunity och som gör att man kan jobba över gränsen, och vi är en av de största arbetsgivarna i både Helsingör och Helsingborg. Så här har vi också en roll och är förpliktigade till att delta i utvecklingen av samhället, inte enbart på klimatsidan, men på alla sätt och viss, säger Kristian Durhuus.

Han ser även gärna att samarbetet över Öresund blir bredare. Sedan bron öppnade har inte utvecklingen av en gemensam arbetsmarknad och samhandel varit som man förväntat, anser Kristian Durhuus.

– Jag känner att det är en stor utmaning för oss allihop att bygga vidare på Öresundsregionen som en gemensam region, och samordna alla de regler etc. så det blir lättare för folk att pendla och samhandla över sundet.

(News Øresund – Thea Wiborg/Johan Wessman)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.