Connect with us

Näringsliv

ForSeas nya vd vill stärka rederiets roll som samhällsbyggare i norra Öresund

Publicerad

den

Kristian Durhuus, vd för rederiet ForSea sedan juni 2020. Foto: News Øresund - Johan Wessman

Rederiet Forseas nya vd tillträdde mitt under coronakrisen. Kristian Durhuus har tvingats hantera minskande trafiksiffror och kontinuerligt nya regler och restriktioner. Nu är trafiken närmare en normalnivå och rederiet tittar framåt mot ett bredare samhällsansvar och mer eldrift.

Färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör blev hårt drabbat av coronakrisen. Enligt Kristian Durhuus, vd för ForSea, förlorade rederiet runt 80 procent av trafikvolymen under våren och det var huvudsakligen fritidstrafiken som minskade medan frakt och pendlartrafik låg närmare normalnivån. Nu ökar trafiken återigen, men fortfarande saknas runt 30 procent av trafikvolymen.

– Det är turisterna vi har förlorat. Turister direkt mellan Sverige och Danmark, men även transittrafik mellan Sverige/Norge och Europa. Men det har börjat se ljusare ut, säger Kristian Durhuus, VD för ForSea till News Øresund.

Kristian Durhuus började som vd för ForSea i juni, mitt under coronakrisen och har fått hantera många utmaningar.

– Vi har lärt oss hur viktigt det är att snabbt anpassa oss. Att anpassa sättet vi driver färjorna på. Att anpassa oss till att det hela tiden kommer nya regler. Vi är i den speciella situationen att vi ska följa både danska och svenska regler. Vi har fått reagera mycket snabbt och implementera nya regler hela tiden, säger Kristian Durhuus.

Krisen har tvingat rederiet att bli mer omställningsparat, anser han. Och framöver ska affärsmodellen vara mer motståndskraftig mot kriser. För det kommer fler, tror Kristian Durhuus.

– Jag har upplevt 11 september, finanskrisen och corona – tre enorma kriser på 20 år, och varje gång har transport varit en av de branscher som blivit hårdast drabbat, säger han.

En av framtidssatsningarna som ForSea redan är igång med är att göra bolaget mer klimatsmart. I slutet på 2017 blev två av färjorna ombyggda till eldrift. Det har dock varit en del problem i början och under 2019 fick eldriften ställas in. Först i somras blev den primära färjan, Aurora, godkänt till eldrift igen. I slutet på 2020 räknar rederiet med att även Tycho Brahe ska tas i eldrift.

– Det betyder att vi har reducerat vårt CO2-footprint på driften av de två färjorna med 97 procent. Jag säger driften eftersom det ibland finns diskussion om huruvida man ska medräkna CO2 som blir använt under bygget av batterierna, säger Kristian Durhuus.

Rederiet Forseas färja Aurora i Helsingborgs hamn där batterierna i containrarna på taket laddas upp. Foto: News Øresund

De resterande tre procent kommer av att färjorna är dieselhybridfärjor som ska operera en viss del med diesel för att säkerställa att dieseldriften fortsatt fungerar. Ses det samlat på hela bolaget är CO2-användningen reducerat med 65 procent.

– Vi är många år framför samhället angående det här. Och vi kommer till att fortsätta resan vidare med att bygga om fler färjor, eller när vi köper nya färjor så kommer de att ha el från början så vi kommer upp på 97 procent för hela organisationen.

– Den stora långsiktiga strategiska uppgiften är att gå vidare med klimatresan, och på alla sätt se till att ForSea bidrar till den gröna korridoren i Öresund genom att man kan transportera sig snabbt och klimatsmart över Öresund, säger Kristian Durhuus.

ForSea är enligt Kristian Durhuus en av de största arbetsgivarna i Helsingborg såväl som i Helsingör, och framöver vill de satsa mer på synlighet i det nordliga Öresund samt att göra mer för samhällsutvecklingen i ett bredare perspektiv. Att vara en ”regional connector” kallar Kristian Durhuus det. Det kan till exempel vara att ta emot praktikanter för att hjälpa till med att fler unga får en utbildning.

– Vi är den första bilden av Sverige för många som kommer härtill från Europa och den danska sidan. Vi är det som håller ihop vår pendlarcommunity och som gör att man kan jobba över gränsen, och vi är en av de största arbetsgivarna i både Helsingör och Helsingborg. Så här har vi också en roll och är förpliktigade till att delta i utvecklingen av samhället, inte enbart på klimatsidan, men på alla sätt och viss, säger Kristian Durhuus.

Han ser även gärna att samarbetet över Öresund blir bredare. Sedan bron öppnade har inte utvecklingen av en gemensam arbetsmarknad och samhandel varit som man förväntat, anser Kristian Durhuus.

– Jag känner att det är en stor utmaning för oss allihop att bygga vidare på Öresundsregionen som en gemensam region, och samordna alla de regler etc. så det blir lättare för folk att pendla och samhandla över sundet.

(News Øresund – Thea Wiborg/Johan Wessman)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle12 januari, 2021

På gång i Öresundsregionen under 2021

Färdigställande av utredningar om ytterligare fasta förbindelser över Öresund, utformningen av ett nytt Interregprogram och en OECD-rapport med rekommendationer för...

Infrastruktur11 januari, 2021

HH-utredningen kommer att presenteras i slutet av januari

Den dansk-svenska statliga utredningen om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ska publiceras i slutet av januari. Det meddelar...

Näringsliv12 januari, 2021

Svenska First Camp förvärvar campingområde i Danmark

Svenska campingkedjan First Camp har köpt campingområdet Frigård camping på södra Jylland, strax norr om gränsen till Tyskland, med över...

Samhälle9 januari, 2021

Danmark skärper regler för in- och utresor – gränspendlare måste göra covid-19 test varje vecka

UPPDATERAD 20210109. Danmark skärper kraven för inresa i landet från och med den 9 januari kl 17 fram till och...

Samhälle8 januari, 2021

Danmark planerar för vaccinpass för covid-19

Under början av 2021 kommer ett danskt vaccinpass att bli verklighet. Det kommer att gå att skriva ut själv efter...

Samhälle8 januari, 2021

Nya svenska pandemilagen: regeringen begränsar antalet besökare i butiker och gym men avvaktar med nedstängning

På fredagen antog Sveriges riksdag en tillfällig pandemilag som ökar regeringens befogenheter att vidta åtgärder mot verksamheter vid händelse av...

Infrastruktur8 januari, 2021

Bygget av Fehmarn Bält-tunneln har officiellt påbörjats

Den 1 januari 2021 togs det första officiella spadtaget inför vad som kommer att bli en 18 km lång tunnel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.