Connect with us

Infrastruktur

Fler Öresundsresenärer tar X2000 över sundet

Publicerad

den

sj-malmo-foto-johan-wessman

Allt fler resenärer väljer att ta SJ:s snabbtåg X2000 mellan Köpenhamn och Malmö, sedan id-kontrollerna infördes i början av året. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Den som åker med SJ i stället för Öresundståg över sundet får en lugnare och snabbare resa från Köpenhamn till Malmö. Det har fått antalet kortväga resenärer som tar X2000 mellan de båda städerna att öka med 44 procent sedan mars i år, jämfört med i fjol. Men för SJ har det totala antalet passagerare över Öresund trots det minskat med 20-25 procent.

SJ:s X2000 stannar enbart på Huvudbangården och Malmö C och har på grund av id-kontrollerna bara tre avgångar per dygn. Kostnaden är också högre: 144 kronor för en enkel resa, jämfört med 99 kronor med jojokort på Öresundstågen. Men SJ-resenärerna slipper byta tåg vid Kastrup och resan går en halvtimme fortare, vilket alltså har fått fler att välja X2000, vars id-kontroll görs innan avfärd, på Huvudbangården.

SJ:s affärschef Maria Rosendahl ser positivt på ökningen av kortväga resenärer, såvida de inte tränger ut de långväga resenärerna.

– Vårt fokus är på långväga resenärer och där har vi tappat mycket – något som inte på något sätt vägs upp intäktsmässigt av ökningen mellan Köpenhamn och Malmö, säger hon till News Øresund.

I nuläget finns inget månadskort att köpa på SJ för den som enbart vill resa över Öresund, men Maria Rosendahl utesluter inte möjligheten framöver.

– Vi har diskuterat det, men det här året har vi haft färre avgångar och därför har vi inte sett det som attraktivt. Men nästa år får vi förhoppningsvis tillbaka alla våra avgångar. Och för längre resor har vi månadskort, säger hon. (News Øresund – Anna Palmehag)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.