Connect with us

Infrastruktur

Öresundstågen kan bli ett svenskt trafiksystem med slutstation i Köpenhamn

Publicerad

den

oresundstag_malmoc

Skånetrafiken och danska Transport- och Bygningsministeriet inleder nu en förstudie med utgångspunkt i hur tågtrafiken över sundet ska organiseras framöver. Genom att göra det till ett i grunden svenskt trafiksystem med en operatör skulle driften förenklas. Det menar Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson. Foto: News Øresund

En förstudie inleds nu för att undersöka hur Öresundstågen över bron skulle kunna organiseras som ett i grunden svenskt trafiksystem som går till och från Köpenhamn. Det skulle innebära en operatör för trafiken och förenkla driften, menar Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson. Slutrapporten ska presenteras i mars nästa år och det nuvarande trafikavtalet löper ut 2019.

– Vi har tillsammans med Transport- og Bygningsministeriet startat ett arbete om hur vi lämpligen organiserar trafiken och lägger därmed förutsättningarna för den kommande upphandlingen på svensk sida, säger Magnus Andersson, tågchef på Skånetrafiken till News Øresund.

Utgångspunkten är dels att det rör sig om en liten andel resenärer från Sverige som åker vidare på Kustbanan efter Köpenhamn och motsvarande för trafiken i den andra riktningen och dels handlar det om att göra driften enklare och kvalitetsmässigt bättre. Genom att samordna trafiken och ha en operatör blir ansvarsfrågan enklare, menar Magnus Andersson.
– Som det är nu är det många parter inblandade i Öresundstågstrafiken över bron, det är inte optimalt. Kvalitetsfrågorna och den operativa driften blir komplicerad, frågan är om det kan göras annorlunda. Vi håller nu på att upphandla en förstudie kring det.

Förstudien sätts igång nu och under hösten väntas några delleveranser innan slutrapporten kommer att presenteras i mars nästa år.
– Då kommer det att finnas förslag till hur trafiken ska kunna organiseras och vilka danska och svenska avtalsmodeller som är lämpliga att använda, säger Magnus Andersson.

Från danskt håll anses det rimligt att tågtrafiken över bron blir mer ”svensk” och går till och från Köpenhamn, enligt Magnus Andersson.
– Man är beredda att ge en större tyng åt oss att organisera trafiken. Det finns en förståelse och samsyn kring att det är lämpligt att ta nya tag kring organiseringen av brotrafiken.

Det nuvarande avtalet om den svenska trafiken löper till 2019 och det danska avtalet mellan ministeriet och DSB till 2024, men med möjlighet att förkorta avtalet när det gäller Öresundstågen. Frågan om att skilja tågtrafiken över bron från Kustbanan har funnits som förslag även från den tidigare regeringen i Danmark. Hur och när exakt trafiken kan avskiljas ingår också som en del i förstudien.

För resenärerna skulle en samordnad trafik med en operatör innebära en klar förbättring, menar Magnus Andersson.
– Den stora förändringen är att vi kan få till en bättre kvalitet och service i trafiken.

Idag ligger ansvaret för trafiken med Öresundståg på svensk sida hos sex länstrafikbolag med Skånetrafiken i spetsen. I Danmark sköts Öresundstågstrafiken av statliga DSB på uppdrag av Transport- och Bygningsministeriet. Utredningen handlar om att hela ansvaret för driften kan hamna på svensk sida och tågsträckan i Danmark förkortas genom att tågen går till och från Köpenhamn med Østerport som slutstation och inte till Helsingör som idag. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle10 augusti, 2022

Konjunkturinstitutet: Sverige på väg in i en lågkonjunktur

Efter ett överraskande ekonomiskt starkt andra kvartal och en en resglad sommar räknar Konjunkturinstitutet, KI, med att hushållen drar ner...

Samhälle10 augusti, 2022

Danmark: inflationen steg till 8,7 procent i juli – högsta nivån sedan 1983

Under juli steg de danska konsumentpriserna med 8,7 procent jämfört med samma månad förra året, vilket är den högsta inflationstakten...

Samhälle10 augusti, 2022

DN: EU-expert menar att de svenska gränskontrollerna är olagliga

När Stefan Salomon, forskare inom EU-rätt vid Amsterdams universitet, härom året testade lagligheten i Österrikes gränskontroller fick han först böter...

Samhälle9 augusti, 2022

Antal danskägda fritidshus i Sverige minskar

Trenden mot att färre svenska fritidshus ägs av danskar fortsatte under 2021 visar ny statistik från SCB. Under 2021 ägdes...

Infrastruktur7 augusti, 2022

SJ ökar investeringarna i nya tåg till 19 miljarder kronor

Under juli beslutade statliga svenska tågföretaget SJ att köpa 25 nya regionaltåg från spanska CAF för cirka tre miljarder svenska...

Cleantech7 augusti, 2022

Danska Ørsted ska bygga världens största havsbaserade vindkraftspark utanför nordöstra England

UK Department for Business, Energy and Industrial Strategi har tilldelat den danska energikoncernen Ørsted ett avtal om att bygga världens...

Cleantech7 augusti, 2022

Eurowind Energy planerar miljardsatsning i fem danska energicentra med vindkraft, solceller, batterilagring och grön bränsleproduktion

Eurowind Energy planerar en miljardinvestering i fem nya danska energicentra med landbaserade vindkraftverk, solcellsanläggningar, batterilagring av el, biogas och produktion...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.