Connect with us

Infrastruktur

Öresundstågen kan bli ett svenskt trafiksystem med slutstation i Köpenhamn

Publicerad

den

oresundstag_malmoc

Skånetrafiken och danska Transport- och Bygningsministeriet inleder nu en förstudie med utgångspunkt i hur tågtrafiken över sundet ska organiseras framöver. Genom att göra det till ett i grunden svenskt trafiksystem med en operatör skulle driften förenklas. Det menar Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson. Foto: News Øresund

En förstudie inleds nu för att undersöka hur Öresundstågen över bron skulle kunna organiseras som ett i grunden svenskt trafiksystem som går till och från Köpenhamn. Det skulle innebära en operatör för trafiken och förenkla driften, menar Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson. Slutrapporten ska presenteras i mars nästa år och det nuvarande trafikavtalet löper ut 2019.

– Vi har tillsammans med Transport- og Bygningsministeriet startat ett arbete om hur vi lämpligen organiserar trafiken och lägger därmed förutsättningarna för den kommande upphandlingen på svensk sida, säger Magnus Andersson, tågchef på Skånetrafiken till News Øresund.

Utgångspunkten är dels att det rör sig om en liten andel resenärer från Sverige som åker vidare på Kustbanan efter Köpenhamn och motsvarande för trafiken i den andra riktningen och dels handlar det om att göra driften enklare och kvalitetsmässigt bättre. Genom att samordna trafiken och ha en operatör blir ansvarsfrågan enklare, menar Magnus Andersson.
– Som det är nu är det många parter inblandade i Öresundstågstrafiken över bron, det är inte optimalt. Kvalitetsfrågorna och den operativa driften blir komplicerad, frågan är om det kan göras annorlunda. Vi håller nu på att upphandla en förstudie kring det.

Förstudien sätts igång nu och under hösten väntas några delleveranser innan slutrapporten kommer att presenteras i mars nästa år.
– Då kommer det att finnas förslag till hur trafiken ska kunna organiseras och vilka danska och svenska avtalsmodeller som är lämpliga att använda, säger Magnus Andersson.

Från danskt håll anses det rimligt att tågtrafiken över bron blir mer ”svensk” och går till och från Köpenhamn, enligt Magnus Andersson.
– Man är beredda att ge en större tyng åt oss att organisera trafiken. Det finns en förståelse och samsyn kring att det är lämpligt att ta nya tag kring organiseringen av brotrafiken.

Det nuvarande avtalet om den svenska trafiken löper till 2019 och det danska avtalet mellan ministeriet och DSB till 2024, men med möjlighet att förkorta avtalet när det gäller Öresundstågen. Frågan om att skilja tågtrafiken över bron från Kustbanan har funnits som förslag även från den tidigare regeringen i Danmark. Hur och när exakt trafiken kan avskiljas ingår också som en del i förstudien.

För resenärerna skulle en samordnad trafik med en operatör innebära en klar förbättring, menar Magnus Andersson.
– Den stora förändringen är att vi kan få till en bättre kvalitet och service i trafiken.

Idag ligger ansvaret för trafiken med Öresundståg på svensk sida hos sex länstrafikbolag med Skånetrafiken i spetsen. I Danmark sköts Öresundstågstrafiken av statliga DSB på uppdrag av Transport- och Bygningsministeriet. Utredningen handlar om att hela ansvaret för driften kan hamna på svensk sida och tågsträckan i Danmark förkortas genom att tågen går till och från Köpenhamn med Østerport som slutstation och inte till Helsingör som idag. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle27 januari, 2021

Sverige inför förbud mot minkavel under 2021

Den svenska regeringen meddelade på onsdagen att det införs ett förbud mot att para minkar fram till den 31 december...

Samhälle27 januari, 2021

Danska statsskulden ökade mindre än hälften så mycket som väntat under coronaåret 2020

Enligt Danmarks Nationalbank ökade den danska statsskulden från 421 miljarder DKK under 2019 till 536 miljarder under coronaåret 2020. Ökningen...

Fastighet27 januari, 2021

Fastighetsägarna: covid-19 och hemarbete ger större arbetsmarknadsregion och mer innovation på mindre orter

Den snabba digitaliseringen med en ökad andel hemarbete, som blivit en följd av covid-19, kommer att påverka framtidens fastighetsmarknad tror...

Life Science27 januari, 2021

Medeon möjliggör mer life science-tillväxt med en ny byggnad – men vissa utmaningar bromsar fortsatt start-ups

Medeon Science Park & Incubator strävar efter att vara en knutpunkt för life science. Inte bara i Malmö, utan i...

Infrastruktur27 januari, 2021

Gråhundbus förväntar inte att återuppta linje 999 mellan Köpenhamn och Malmö efter coronapandemin

Busslinje 999 mellan Köpenhamn och Malmö som drivs av Gråhundbus har varit inställd sedan i mars förra året när coronapandemin...

Samhälle27 januari, 2021

Danska minkuppfödare ersätts med upp till 18,8 miljarder DKK – en hel bransch läggs ner

Det danska covid-19 relaterade beslutet att avliva alla minkar i Danmark och lägga ner hela näringen kommer att kosta staten...

Turism/kultur27 januari, 2021

Stort intresse för Facebook grupp som saknar att tura med Sundsbussarna

En initiativtagare på Facebook har skapat en grupp för de som saknar att tura med Sundsbussarna över Öresund. Gruppen skapades...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.