Connect with us

Infrastruktur

Öresundstågen kan bli ett svenskt trafiksystem med slutstation i Köpenhamn

Publicerad

den

oresundstag_malmoc

Skånetrafiken och danska Transport- och Bygningsministeriet inleder nu en förstudie med utgångspunkt i hur tågtrafiken över sundet ska organiseras framöver. Genom att göra det till ett i grunden svenskt trafiksystem med en operatör skulle driften förenklas. Det menar Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson. Foto: News Øresund

En förstudie inleds nu för att undersöka hur Öresundstågen över bron skulle kunna organiseras som ett i grunden svenskt trafiksystem som går till och från Köpenhamn. Det skulle innebära en operatör för trafiken och förenkla driften, menar Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson. Slutrapporten ska presenteras i mars nästa år och det nuvarande trafikavtalet löper ut 2019.

– Vi har tillsammans med Transport- og Bygningsministeriet startat ett arbete om hur vi lämpligen organiserar trafiken och lägger därmed förutsättningarna för den kommande upphandlingen på svensk sida, säger Magnus Andersson, tågchef på Skånetrafiken till News Øresund.

Utgångspunkten är dels att det rör sig om en liten andel resenärer från Sverige som åker vidare på Kustbanan efter Köpenhamn och motsvarande för trafiken i den andra riktningen och dels handlar det om att göra driften enklare och kvalitetsmässigt bättre. Genom att samordna trafiken och ha en operatör blir ansvarsfrågan enklare, menar Magnus Andersson.
– Som det är nu är det många parter inblandade i Öresundstågstrafiken över bron, det är inte optimalt. Kvalitetsfrågorna och den operativa driften blir komplicerad, frågan är om det kan göras annorlunda. Vi håller nu på att upphandla en förstudie kring det.

Förstudien sätts igång nu och under hösten väntas några delleveranser innan slutrapporten kommer att presenteras i mars nästa år.
– Då kommer det att finnas förslag till hur trafiken ska kunna organiseras och vilka danska och svenska avtalsmodeller som är lämpliga att använda, säger Magnus Andersson.

Från danskt håll anses det rimligt att tågtrafiken över bron blir mer ”svensk” och går till och från Köpenhamn, enligt Magnus Andersson.
– Man är beredda att ge en större tyng åt oss att organisera trafiken. Det finns en förståelse och samsyn kring att det är lämpligt att ta nya tag kring organiseringen av brotrafiken.

Det nuvarande avtalet om den svenska trafiken löper till 2019 och det danska avtalet mellan ministeriet och DSB till 2024, men med möjlighet att förkorta avtalet när det gäller Öresundstågen. Frågan om att skilja tågtrafiken över bron från Kustbanan har funnits som förslag även från den tidigare regeringen i Danmark. Hur och när exakt trafiken kan avskiljas ingår också som en del i förstudien.

För resenärerna skulle en samordnad trafik med en operatör innebära en klar förbättring, menar Magnus Andersson.
– Den stora förändringen är att vi kan få till en bättre kvalitet och service i trafiken.

Idag ligger ansvaret för trafiken med Öresundståg på svensk sida hos sex länstrafikbolag med Skånetrafiken i spetsen. I Danmark sköts Öresundstågstrafiken av statliga DSB på uppdrag av Transport- och Bygningsministeriet. Utredningen handlar om att hela ansvaret för driften kan hamna på svensk sida och tågsträckan i Danmark förkortas genom att tågen går till och från Köpenhamn med Østerport som slutstation och inte till Helsingör som idag. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Samhälle22 september, 2023

Räntehöjningarna slår hårdare mot hushåll med bostadsrättslägenhet i Stockholm än i Göteborg och Malmö

Riksbankens höjningar av styrräntan med följande höjningar av bostadsräntorna slår hårdare mot invånarna i Stockholm än i övriga landet beroende...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Arbetslösheten har nästan halverats för svenskar födda utanför Europa

Sedan flyktingkrisen 2016 har arbetslösheten nästan halverats bland personer i Sverige som är födda utanför Europa rapporterar Dagens Nyheter  som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.