Infrastruktur
Öresundstågen kan bli ett svenskt trafiksystem med slutstation i Köpenhamn
En förstudie inleds nu för att undersöka hur Öresundstågen över bron skulle kunna organiseras som ett i grunden svenskt trafiksystem som går till och från Köpenhamn. Det skulle innebära en operatör för trafiken och förenkla driften, menar Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson. Slutrapporten ska presenteras i mars nästa år och det nuvarande trafikavtalet löper ut 2019.
– Vi har tillsammans med Transport- og Bygningsministeriet startat ett arbete om hur vi lämpligen organiserar trafiken och lägger därmed förutsättningarna för den kommande upphandlingen på svensk sida, säger Magnus Andersson, tågchef på Skånetrafiken till News Øresund.
Utgångspunkten är dels att det rör sig om en liten andel resenärer från Sverige som åker vidare på Kustbanan efter Köpenhamn och motsvarande för trafiken i den andra riktningen och dels handlar det om att göra driften enklare och kvalitetsmässigt bättre. Genom att samordna trafiken och ha en operatör blir ansvarsfrågan enklare, menar Magnus Andersson.
– Som det är nu är det många parter inblandade i Öresundstågstrafiken över bron, det är inte optimalt. Kvalitetsfrågorna och den operativa driften blir komplicerad, frågan är om det kan göras annorlunda. Vi håller nu på att upphandla en förstudie kring det.
Förstudien sätts igång nu och under hösten väntas några delleveranser innan slutrapporten kommer att presenteras i mars nästa år.
– Då kommer det att finnas förslag till hur trafiken ska kunna organiseras och vilka danska och svenska avtalsmodeller som är lämpliga att använda, säger Magnus Andersson.
Från danskt håll anses det rimligt att tågtrafiken över bron blir mer ”svensk” och går till och från Köpenhamn, enligt Magnus Andersson.
– Man är beredda att ge en större tyng åt oss att organisera trafiken. Det finns en förståelse och samsyn kring att det är lämpligt att ta nya tag kring organiseringen av brotrafiken.
Det nuvarande avtalet om den svenska trafiken löper till 2019 och det danska avtalet mellan ministeriet och DSB till 2024, men med möjlighet att förkorta avtalet när det gäller Öresundstågen. Frågan om att skilja tågtrafiken över bron från Kustbanan har funnits som förslag även från den tidigare regeringen i Danmark. Hur och när exakt trafiken kan avskiljas ingår också som en del i förstudien.
För resenärerna skulle en samordnad trafik med en operatör innebära en klar förbättring, menar Magnus Andersson.
– Den stora förändringen är att vi kan få till en bättre kvalitet och service i trafiken.
Idag ligger ansvaret för trafiken med Öresundståg på svensk sida hos sex länstrafikbolag med Skånetrafiken i spetsen. I Danmark sköts Öresundstågstrafiken av statliga DSB på uppdrag av Transport- och Bygningsministeriet. Utredningen handlar om att hela ansvaret för driften kan hamna på svensk sida och tågsträckan i Danmark förkortas genom att tågen går till och från Köpenhamn med Østerport som slutstation och inte till Helsingör som idag. (News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år