Connect with us

Infrastruktur

Öresundstågen kan bli ett svenskt trafiksystem med slutstation i Köpenhamn

Publicerad

den

oresundstag_malmoc

Skånetrafiken och danska Transport- och Bygningsministeriet inleder nu en förstudie med utgångspunkt i hur tågtrafiken över sundet ska organiseras framöver. Genom att göra det till ett i grunden svenskt trafiksystem med en operatör skulle driften förenklas. Det menar Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson. Foto: News Øresund

En förstudie inleds nu för att undersöka hur Öresundstågen över bron skulle kunna organiseras som ett i grunden svenskt trafiksystem som går till och från Köpenhamn. Det skulle innebära en operatör för trafiken och förenkla driften, menar Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson. Slutrapporten ska presenteras i mars nästa år och det nuvarande trafikavtalet löper ut 2019.

– Vi har tillsammans med Transport- og Bygningsministeriet startat ett arbete om hur vi lämpligen organiserar trafiken och lägger därmed förutsättningarna för den kommande upphandlingen på svensk sida, säger Magnus Andersson, tågchef på Skånetrafiken till News Øresund.

Utgångspunkten är dels att det rör sig om en liten andel resenärer från Sverige som åker vidare på Kustbanan efter Köpenhamn och motsvarande för trafiken i den andra riktningen och dels handlar det om att göra driften enklare och kvalitetsmässigt bättre. Genom att samordna trafiken och ha en operatör blir ansvarsfrågan enklare, menar Magnus Andersson.
– Som det är nu är det många parter inblandade i Öresundstågstrafiken över bron, det är inte optimalt. Kvalitetsfrågorna och den operativa driften blir komplicerad, frågan är om det kan göras annorlunda. Vi håller nu på att upphandla en förstudie kring det.

Förstudien sätts igång nu och under hösten väntas några delleveranser innan slutrapporten kommer att presenteras i mars nästa år.
– Då kommer det att finnas förslag till hur trafiken ska kunna organiseras och vilka danska och svenska avtalsmodeller som är lämpliga att använda, säger Magnus Andersson.

Från danskt håll anses det rimligt att tågtrafiken över bron blir mer ”svensk” och går till och från Köpenhamn, enligt Magnus Andersson.
– Man är beredda att ge en större tyng åt oss att organisera trafiken. Det finns en förståelse och samsyn kring att det är lämpligt att ta nya tag kring organiseringen av brotrafiken.

Det nuvarande avtalet om den svenska trafiken löper till 2019 och det danska avtalet mellan ministeriet och DSB till 2024, men med möjlighet att förkorta avtalet när det gäller Öresundstågen. Frågan om att skilja tågtrafiken över bron från Kustbanan har funnits som förslag även från den tidigare regeringen i Danmark. Hur och när exakt trafiken kan avskiljas ingår också som en del i förstudien.

För resenärerna skulle en samordnad trafik med en operatör innebära en klar förbättring, menar Magnus Andersson.
– Den stora förändringen är att vi kan få till en bättre kvalitet och service i trafiken.

Idag ligger ansvaret för trafiken med Öresundståg på svensk sida hos sex länstrafikbolag med Skånetrafiken i spetsen. I Danmark sköts Öresundstågstrafiken av statliga DSB på uppdrag av Transport- och Bygningsministeriet. Utredningen handlar om att hela ansvaret för driften kan hamna på svensk sida och tågsträckan i Danmark förkortas genom att tågen går till och från Köpenhamn med Østerport som slutstation och inte till Helsingör som idag. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur23 september, 2020

Utredning om en Öresundsmetro skjuts fram ett halvår

Den fjärde fasen i utredningen kring en tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn blir senarelagd på grund av coronapandemin och svårigheten...

Fastighet23 september, 2020

Niam har gjort två nya fastighetsköp i Danmark under september

Svenska investeringsbolaget Niam har nyligen förvärvat 70 radhus i Hillerød som ska stå klara sommaren 2022. I början av månaden...

Politik22 september, 2020

Region Skånes ordförande avråder från onödiga resor mellan Danmark och Sverige

Undvik onödiga resor över Öresund men håll gränsen öppen. Den uppmaningen gick Region Skånes ordförande Carl Johan Sonesson ut med...

Kristian Thulesen Dahl, som varit partiledare för Dansk Folkeparti sedan 2012, säger att han inte har planer på att avgå. Foto: News Øresund
Kristian Thulesen Dahl, som varit partiledare för Dansk Folkeparti sedan 2012, säger att han inte har planer på att avgå. Foto: News Øresund
Politik23 september, 2020

Ny bok väcker frågan om Dansk Folkepartis nästa partiledare

Ny bok om Dansk Folkepartis partiledare Kristian Thulesen Dahl avslöjar interna strider och utmaningar för partiet. Nu går partiets vice...

Infrastruktur23 september, 2020

Avslutande rättsprocess kring Fehmarn Bält-tunneln inledd

Tolv år efter att Danmark och Tyskland skrev under avtalet om att bygga en fast förbindelse mellan Rödbyhamn på Lolland...

Förtroendet för borgerliga Venstres partiledare minskar. Foto: News Øresund
Förtroendet för borgerliga Venstres partiledare minskar. Foto: News Øresund
Politik23 september, 2020

Färre väljare tror på Venstres partiledare som statsministerkandidat

Det borgerliga danska partiet Venstre fick ny partiledare för ett år sedan. Då hade de tappat regeringsmakten och intern kritik...

Samhälle22 september, 2020

Folkhälsomyndigheten diskuterar restriktioner i Stockholm

Den nedåtgående trenden för smittspridningen av covid-19 i Stockholm har minskat. Nu pågår en diskussion med Folkhälsomyndigheten om möjligheten att...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.