Infrastruktur
Fehmarn Bält-projektets danska tunnelfabrik kan göras permanent

En politisk majoritet i Folketinget föreslår att tunnelfabriken som ska uppföras vid Rödbyhamn på Lolland, där betongelementen till Fehmarn Bält-förbindelsen ska tillverkas, ska göras permanent. I fabriken ska under de kommande åren 89 betongelement tillverkas som sedan ska sänkas ner i sundet mellan Rödbyhamn och tyska ön Fehmarn. Fehmarn Bält-förbindelsen ska stå färdig 2029. Men tunnelelementfabriken kan utnyttjas för ytterligare danska infrastrukturprojekt, anser den danska regeringen och förslaget får stöd av Venstre, de Konservative och SF.
– Det skulle kunna vara den tredje Limfjordsförbindelsen, en möjlig fast förbindelse över Kattegat eller en östlig hamntunnel i Köpenhamn, säger Kristian Pihl Lorentzen, transportordförande i Venstre, till Danmarks Radio. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060