Connect with us

Infrastruktur

En HH-förbindelse löser många av Trafikverkets krav menar Helsingborgs kommunstyrelses ordförande Christian Orsing

Publicerad

den

Helsingborgs kommunstyrelses ordförande Christian Orsing (M) välkomnar Trafikverkets förslag om att göra en gemensam dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund. Foto: Helsingborgs stad

“En fast HH-förbindelse löser många av de krav som just Trafikverket ställer”, säger Helsingborgs kommunstyrelses ordförande Christian Orsing (M) i en kommentar till Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Han håller med Trafikverket i deras slutsats om att inget av de tre förslagen om en ny fast förbindelse över Öresund löser alla utmaningar på ett effektivt sätt. Orsing menar att det inte bara handlar om att lösa det framtida kapacitetsbehovet efter 2050 utan även om att skapa en bättre redundans över Öresund, skapa en större gränsregional arbetsmarknad och förbättra Sveriges beredskap. Helsingborg arbetar sedan många år för att det ska byggas en fast HH-förbindelse, tunnlar för väg och järnväg mellan Helsingborg och Helsingör.

Vilka är dina reaktioner på slutsatserna i Trafikverkets rapport och kommentaren om att inget av de tre förslag som finns löser alla utmaningar på ett effektivt sätt?
– Jag välkomnar Trafikverkets rapport och dess slutsats om behovet av en gemensam svensk-dansk utredning. Slutsatsen att inget förslag löser alla utmaningar stämmer säkert och visar på vikten av att komma vidare i processen.  Samtidigt vill jag vara tydlig med att en fast förbindelse HH löser många av de önskemål som just Trafikverket ställer d.v.s. en lönsam fast förbindelse med god samhällsekonomisk effekt, en rejält utvidgad arbetsmarknadsregion i norra Öresund med kortare avstånd och kraftigt förbättrade tågtider Oslo-Hamburg samt viktig redundans i det fall Öresundsbron inte kan användas. Och då gäller redundansen för både gods- och persontåg.

Hur ser du på Trafikverkets rekommendation till den svenska regeringen om att arbeta för att tillsätta en dansk-svensk utredning som ska granska de olika alternativen till en kommande andra fast Öresundsförbindelse?
– Som sagt, det är ett välkommet och viktigt besked och jag ser fram emot att svenska regeringen nu skyndsamt tar ett sådant initiativ. Precis som med Fehmarn Bält-förbindelsen behöver Sverige gå före i relation till Danmark. Mina danska kollegor väntar på ledarskap från svenska staten i denna fråga. Den av Trafikverket föreslagna bilaterala utredningen av kapacitet och redundans över Öresund är ett första steg, som behöver kompletteras med samtal om nästa bilaterala steg för fast HH-förbindelse. Projektet är välutrett och möjligheten till alternativ finansiering av projektet är en viktig fördel.

Hur ser du på tidsperspektivet och slutsatsen att det kapacitetsmässigt inte behövs fler förbindelser över Öresund förrän efter 2050?
– Vi har hela tiden varit tydliga med att syftet med att bygga en fast HH-förbindelse i form av en väg- och järnvägstunnel inte handlar om ökad kapacitet utan om de samhällseffekter i form av en större gränsregional arbetsmarknad och andra tillväxteffekter som projektet ger. Dessutom ger HH-förbindelsen redundans, dvs en alternativ transportväg för både väg- och järnvägstrafik. Detta har blivit allt viktigare för att stärka vår beredskap i Europa och kan inte vänta till bortom 2050. Eftersom behovet av redundans dessutom inte är konstant är det svårt att bedöma det samhällsekonomiska värdet av redundans, till skillnad mot kapacitetshöjningar. Jag vill passa på att tipsa om den defence report som STRING megaregion tagit fram som visar på vikten av  redundans och en andra förbindelse nu när omvärlden ser ut som den gör. En borrad tunnel är då att föredra då en bro tyvärr är alltför utsatt.

Hur påverkar Trafikverkets rapport ert arbete med att planera för en HH-förbindelse?
– Den förra bilaterala utredningen (Strategisk analys, 2021) kom fram till att en fast HH-förbindelse är byggbar och ger stora samhällsekonomiska nyttor. Nu har Trafikverket även konstaterat att den kan byggas billigare än tidigare beräknat. Det är ett stort framsteg. Man ska då komma ihåg att strategisk analys inte räknat med den möjlighet till EU-finansiering som finns till ett sådant här projekt på mellan 10-40% av investeringen. Jämfört med andra alternativ till Öresundsförbindelser är HH välutrett och dokumenterat lönsam, vilket ger möjligheter att genomföra projektet genom alternativ finansiering. Vi kommer därför fortsätta arbetet i samarbete med andra aktörer för att skyndsamt komma vidare i processen.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.