Infrastruktur
En HH-förbindelse löser många av Trafikverkets krav menar Helsingborgs kommunstyrelses ordförande Christian Orsing
”En fast HH-förbindelse löser många av de krav som just Trafikverket ställer”, säger Helsingborgs kommunstyrelses ordförande Christian Orsing (M) i en kommentar till Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Han håller med Trafikverket i deras slutsats om att inget av de tre förslagen om en ny fast förbindelse över Öresund löser alla utmaningar på ett effektivt sätt. Orsing menar att det inte bara handlar om att lösa det framtida kapacitetsbehovet efter 2050 utan även om att skapa en bättre redundans över Öresund, skapa en större gränsregional arbetsmarknad och förbättra Sveriges beredskap. Helsingborg arbetar sedan många år för att det ska byggas en fast HH-förbindelse, tunnlar för väg och järnväg mellan Helsingborg och Helsingör.
Vilka är dina reaktioner på slutsatserna i Trafikverkets rapport och kommentaren om att inget av de tre förslag som finns löser alla utmaningar på ett effektivt sätt?
– Jag välkomnar Trafikverkets rapport och dess slutsats om behovet av en gemensam svensk-dansk utredning. Slutsatsen att inget förslag löser alla utmaningar stämmer säkert och visar på vikten av att komma vidare i processen. Samtidigt vill jag vara tydlig med att en fast förbindelse HH löser många av de önskemål som just Trafikverket ställer d.v.s. en lönsam fast förbindelse med god samhällsekonomisk effekt, en rejält utvidgad arbetsmarknadsregion i norra Öresund med kortare avstånd och kraftigt förbättrade tågtider Oslo-Hamburg samt viktig redundans i det fall Öresundsbron inte kan användas. Och då gäller redundansen för både gods- och persontåg.
Hur ser du på Trafikverkets rekommendation till den svenska regeringen om att arbeta för att tillsätta en dansk-svensk utredning som ska granska de olika alternativen till en kommande andra fast Öresundsförbindelse?
– Som sagt, det är ett välkommet och viktigt besked och jag ser fram emot att svenska regeringen nu skyndsamt tar ett sådant initiativ. Precis som med Fehmarn Bält-förbindelsen behöver Sverige gå före i relation till Danmark. Mina danska kollegor väntar på ledarskap från svenska staten i denna fråga. Den av Trafikverket föreslagna bilaterala utredningen av kapacitet och redundans över Öresund är ett första steg, som behöver kompletteras med samtal om nästa bilaterala steg för fast HH-förbindelse. Projektet är välutrett och möjligheten till alternativ finansiering av projektet är en viktig fördel.
Hur ser du på tidsperspektivet och slutsatsen att det kapacitetsmässigt inte behövs fler förbindelser över Öresund förrän efter 2050?
– Vi har hela tiden varit tydliga med att syftet med att bygga en fast HH-förbindelse i form av en väg- och järnvägstunnel inte handlar om ökad kapacitet utan om de samhällseffekter i form av en större gränsregional arbetsmarknad och andra tillväxteffekter som projektet ger. Dessutom ger HH-förbindelsen redundans, dvs en alternativ transportväg för både väg- och järnvägstrafik. Detta har blivit allt viktigare för att stärka vår beredskap i Europa och kan inte vänta till bortom 2050. Eftersom behovet av redundans dessutom inte är konstant är det svårt att bedöma det samhällsekonomiska värdet av redundans, till skillnad mot kapacitetshöjningar. Jag vill passa på att tipsa om den defence report som STRING megaregion tagit fram som visar på vikten av redundans och en andra förbindelse nu när omvärlden ser ut som den gör. En borrad tunnel är då att föredra då en bro tyvärr är alltför utsatt.
Hur påverkar Trafikverkets rapport ert arbete med att planera för en HH-förbindelse?
– Den förra bilaterala utredningen (Strategisk analys, 2021) kom fram till att en fast HH-förbindelse är byggbar och ger stora samhällsekonomiska nyttor. Nu har Trafikverket även konstaterat att den kan byggas billigare än tidigare beräknat. Det är ett stort framsteg. Man ska då komma ihåg att strategisk analys inte räknat med den möjlighet till EU-finansiering som finns till ett sådant här projekt på mellan 10-40% av investeringen. Jämfört med andra alternativ till Öresundsförbindelser är HH välutrett och dokumenterat lönsam, vilket ger möjligheter att genomföra projektet genom alternativ finansiering. Vi kommer därför fortsätta arbetet i samarbete med andra aktörer för att skyndsamt komma vidare i processen.
(News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år