Danmark
En majoritet av danskarna nöjda med att landet fått en mittenregering
Att de tidigare politiska motståndarna Socialdemokratiet och Venstre bildat en mittenregeringen tillsammans med nya partiet Moderaterne, SVM-regeringen, får godkänt av danskarna. 56 procent av de som svarat på Kantar Publics gallupmätning anser att det är övervägande bra eller mycket bra för Danmark att det har bildats en mittenregering. Endast 27 proent menar att det är övervägande dåligt eller mycket dåligt rapporterar Berlingske. Undersökningen gjordes den 15-19 december och baseras på webbintervjuer med 1 191 representativt utvalda väljare över 18 år runt om i Danmark. (News Øresund)
Läs mer:
-
Samhälle12 månader sedanSydsvenskan: ”Öresundsbron dyrast i världen att köra över”
-
Samhälle12 månader sedanDe nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad
-
Danmark10 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Infrastruktur12 månader sedanKris för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana – fyra miljarder saknas
-
Samhälle11 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Arbetsmarknad12 månader sedanNytt stort projekt om ungas Öresundspendling får stöd av EU-programmet Interreg ÖKS
-
Okategoriserade12 månader sedanEnhedslistens partiledare vill städa upp i det danska försvaret
