Connect with us

Infrastruktur

Danska folketingspolitiker vill vänta med fast HH-förbindelse

Publicerad

den

ScandlinesTrafikordföranden i tre danska partier är negativa till onsdagens svenska regeringsförslag om att inleda förhandlingar om att bygga en andra Öresundsförbindelse. De danska rikspolitikerna vill vänta med nya stora infrastrukturprojekt uppger Danmarks Radio.

När Danmarks Radio under onsdagen intervjuade tre danska partiers trafikordförande i Folketinget var reaktionerna på de svenska planerna på en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör negativa. Rikspolitikerna vill vänta med att bygga en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, något som är en mycket känslig fråga i Danmark. Det finns ett organiserat motstånd mot den så kallade Ring 5-lösningen för väg och järnväg ner till Köpenhamn som behövs för att klara den väntade trafikökningen från en fast HH-förbindelse. En betydande del av den danska makteliten bor på sträckan mellan Köpenhamn och Helsingör.

Borgerliga oppositionspartiet Venstres trafikordförande Kristian Pihl Lorentzen anser inte att partiet kan stötta bygget av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör innan 2030.
– Det är ett gigantiskt infrastrukturprojekt som innebär att motorvägsnätet och järnvägen måste byggas ut i tätbefolkade Nordsjälland. Jag utgår från att svenskarna inte vill betala den delen och vi har en rad andra projekt som är viktigare för danska medborgare och företag, säger Kristian Pihl Lorentzen till Danmarks Radio, DR.

Inte heller regeringspartiet Radikale Venstres trafikordförande Andreas Steenberg vill prioritera bygget av en andra Öresundsförbindelse.
– Jag tycker att vi ska bygga klart Fehmarnförbindelsen innan vi kastar oss över nya stora mål. Detta är inget vi prioriterar, säger han till DR.

Det gröna vänsterpartiet Enhedslistens trafikordförande Henning Hyllested menar att partiet inte vill sätta igång fler stora infrastrukturprojekt innan Fehmarnförbindelsen står klar år 2021 och utbyggnaden av det danska järnvägsnätet genom den nybildade tågfonden har genomförts. Därför är han i dagsläget tveksam till att börja bygga en andra Öresundsförbindelse.
Till DR uppger han att Enhedslisten inte kan se att en ny Öresundsförbindelse börjar byggas under de närmaste 10 till 15 åren. Han vill inte medverka till att det byggs en ny vägförbindelse mellan länderna, möjligen en järnvägstunnel. Men först måste det nuvarande danska järnvägsnätet fungera optimalt och då inte minst den hårt ansträngda Kustbanan mellan Helsingör och Köpenhamn. (News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur19 april, 2024

Snälltåget kör fler tåg från Stockholm till Köpenhamn under perioden maj-september

Med start den 16 maj och fram till den 29 september i år utökar Snälltåget linjen Stockholm-Malmö och kör vidare...

Danmark18 april, 2024

400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen

Ena halvan av den renässansbyggnaden Børshuset som ägs av Dansk Erhverv började under tisdagsmorgonen brinna, något flera danska och svenska...

Arbetsmarknad18 april, 2024

Miljarder i samhällsekonomiska vinster i Öresundsregionen om gränshindren över Öresund avvecklas, visar ny analys

Öresundsregionens arbetsmarknad är endast integrerad till 17 procent. Men om arbetsmarknaden skulle vara helt integrerad skulle detta leda till en...

Danmark18 april, 2024

Nordisk rapport: ingen tydlig koppling mellan valutapolitik och svängningar i tillväxten

Trots att de nordiska länderna valt olika valutapolitik, där Finland och Danmark har euro respektive en växelkurs som är bunden...

Danmark18 april, 2024

Innovation blir kärnverksamhet på Rigshospitalet

Efter att det senaste decenniet arbetat med ”innovation” mer och mer ingår det sedan förra året i kärnverksamheten på det...

Hållbarhet17 april, 2024

Naturvårdsverket: Sverige kommer inte att nå varken nationella klimatmål eller EU-målen med nuvarande politiska beslut

Naturvårdsverket analyserar varje år Sveriges förutsättningar för att nå de uppställda klimatmålen. Årets genomgång visar att avståndet till de nationella...

Infrastruktur17 april, 2024

Behov av ökat nordiskt samarbete inom transport och infrastruktur enligt ny rapport

Det behövs radikala förbättringar inom transportsektorn för att nå visionen om att göra Norden till världens mest hållbara och integrerade...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.