Connect with us

Danmark

Danmark kan sätta in drönare mot svavelfusk

Publicerad

den

Fartyg webb

För att se till så att de nya skärpta reglerna för fartygs svavelutsläpp i Öresund och Östersjön efterlevs ska Danmark börja kontrollera fartygstrafiken från luften – med hjälp av drönare eller flygplan. Foto: News Øresund

I början av 2015 inleder Danmark luftövervakning av sjöfartens avgaser. Med hjälp av flyg eller drönare hoppas man avslöja fartyg som fuskar med svavelutsläppen. Det pågår också förhandlingar om en fast mätare på Öresundsbron.

Vid årsskiftet träder EU:s svaveldirektiv i kraft och därmed skärps reglerna betydligt när det gäller sjöfartens utsläpp. Fartyg som färdas i Öresund och Östersjön får från och med den 1 januari inte längre använda drivmedel med en svavelhalt på över 0,1 procent. Det innebär att rederierna måste byta till ett dyrare lågsvavligt bränsle eller investera i reningsanläggningar ombord.
Danmarks Rederiförening är en av flera aktörer som har krävt att reglerna följs upp med kontroller och sanktioner. Farhågan är att det ska löna sig att fuska, vilket snedvrider konkurrensen för seriösa rederier.

Enligt Carsten Møberg Larsen, avdelningschef på den danska Miljöstyrelsen, vidtar myndigheterna en rad åtgärder när de nya reglerna träder i kraft.
– Vi gör redan idag inspektioner i hamnarna. I första hand kontrollerar vi fartygens papper, men om något verkar misstänkt kan vi ta oljeprover. Nästa år fördubblar vi dessa inspektioner till 150 stycken, säger Carsten Møberg Larsen till News Øresund.

Samtidigt inför landet ett nytt övervakningssystem till havs. Myndigheten har inlett en offentlig upphandling som kommer att avgöra hur övervakningen ser ut i praktiken. Redan i början av 2015 hoppas man kunna läsa av avgaserna till havs med hjälp av flyg, drönare eller helikopter.
Planen är att ”sniffa” i fartygens rök och rapportera misstänkta utsläpp till tillsynsmyndigheten. Nästa gång fartyget lägger till i en europeisk hamn får det besök av en inspektör som kontrollerar fartygets dokument och innehållet i tanken.

För att ytterligare stärka övervakningen kommer Miljöstyrelsen att montera en mätare på Stora Bält-bron som läser av utsläppen från alla passerande fartyg.
Det pågår samtal med svenska myndigheter om en liknande anordning på Öresundsbron:
– Nästan alla transporter till Östersjön passerar Stora Bält eller Öresund och därför är det strategiskt viktigt att just dessa områden övervakas, säger Carsten Møberg Larsen.

I Sverige är det Transportstyrelsen som ansvarar för tillsynen av sjöfartens svavelutsläpp. Myndigheten kommer nästa år att fördubbla antalet inspektioner i hamnarna, men det finns ännu inga planer på att följa Danmark exempel och luftövervaka sjöfarten.
– Det är något vi tittar på, men som vi inte har fått finansiering till. Det finns nya tekniska lösningar som har tagits fram av svenska forskare på Chalmers. Det allra bästa hade varit om man kunde använda Kustbevakningens flygplan som ändå rör sig i området, säger Anna Petersson. (News Øresund – Emilia Söelund)

FAKTA/Svaveldirektivet
EU:s svaveldirektiv träder i kraft den 1 januari 2015. Direktivet reglerar svavelinnehållet i marint bränsle och bygger på riktlinjer från den internationella sjöfartsorganisation IMO. Svaveldirektivet innebär att fartyg som trafikerar de så kallade SECA-områdena, det vill säga Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, inte får använda bränsle med en svavelhalt på över 0,1 viktprocent. Det är en skärpning från dagens 1 procent. 2020 skärps reglerna globalt. Gränsvärdet utanför skyddszonerna sänks då från dagens 3,5 viktprocent till 0,5 procent.

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 juli, 2019

Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

När Metrons cityring invigs i Köpenhamn den 29 september ska det enligt lagen om finansieringen av cityringen införas ett kvalitetstillägg...

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.