Connect with us

Samhälle

Ingen dömd för svavelutsläpp till havs på fem år

Publicerad

den

Fartyg skorsten webb

Från och med den 1 januari måste fartygen som trafikerar Östersjön bli mera miljövänliga och släppa ut mindre svavel. Foto: News Øresund.

Den 1 januari skärps reglerna för svavelutsläpp i Östersjön kraftigt, men den nya lagen riskerar att bli tandlös. De senaste fem åren har ingen dömts för att ha brutit mot svavelreglerna till havs.

När EU:s svaveldirektiv träder i kraft sänks den tillåtna svavelhalten i marint bränsle från 1 till 0,1 procent för alla fartyg som rör sig i Öresund och Östersjön.

Transportstyrelsens statistik visar att dagens miljöregler inte har lett till en enda fällande dom under de senaste fem åren.
Från 2010 till maj 2014 kontrollerades 200 fartyg årligen i Sverige. Inspektionerna utfördes i hamn genom oljeprover och kontroll av fartygens bränsledokumentation. Under samma period upprättades 31 anmälningar om överträdelser av de gällande svavelreglerna. Inget av fallen ledde till sanktioner.
Enligt Anna Petersson, chef för Transportstyrelsens miljösektion, finns det flera förklaringar till att överträdelserna inte leder till fällande domar.
– Det tar ganska lång tid innan analyserna från oljeproverna är klara och då har utländska fartyg ofta lämnat landet. Vi står i begrepp att införa handhållna instrument för att kunna få svar på proverna direkt på plats, säger Anna Petersson till News Øresund.

Rent juridiskt har det också visat sig problematiskt att miljöbrottet ligger under straffrätten. Det innebär att enskilda individer ställs till svars och att straffet blir dagsböter eller fängelse. Åklagaren måste också kunna bevisa att personen avsiktligt använde drivmedel med för hög svavelhalt.
– Det straffrättsliga sanktionssystemet har inte fungerat så bra. Det är väldigt svårt att visa att någon har haft uppsåt att bryta mot reglerna. Dessutom är böterna låga och risken finns att ansvaret läggs på en enskild befälhavare, säger Anna Petersson.

När EU:s svaveldirektiv träder i kraft den 1 januari ökar kostnaderna rejält för alla rederier som följer reglerna. Det lågsvavliga bränslet är betydligt dyrare än det nuvarande och det är en tung investering att installera reningsanläggningar ombord.
Transportstyrelsen befarar att oseriösa rederier kommer att kalkylera med risken för att åka fast om sanktionerna inte motsvarar en eventuell vinst. Därför har myndigheten förslagit regeringen att systemet görs om, så att det räcker att påvisa en överträdelse för det ska resultera i en straffavgift. Ett liknande sanktionssystem finns idag för oljeutsläpp.

Kan man säga att det nuvarande kontroll- och sanktionssystemet är tandlöst med tanke på att ingen har blivit dömd på nästan fem år?
– Nej, det tycker jag inte. Systemet med dagsböter har en avskräckande effekt. Det är inte betydelselöst att hamna i kriminalregistret. Dessutom har Sverige varit drivande i samarbetet med de andra Östersjöländerna. Det finns en god samverkan om hur informationsutbytet ska fungera framöver, säger Anna Petersson. (News Øresund – Emilia Söelund)

 

FAKTA/Svaveldirektivet
EU:s svaveldirektiv träder i kraft den 1 januari 2015. Direktivet reglerar svavelinnehållet i marint bränsle och bygger på riktlinjer från den internationella sjöfartsorganisation IMO. Svaveldirektivet innebär att fartyg som trafikerar de så kallade SECA-områdena, det vill säga Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, inte får använda bränsle med en svavelhalt på över 0,1 viktprocent. Det är en skärpning från dagens 1 procent. 2020 skärps reglerna globalt. Gränsvärdet utanför skyddszonerna sänks då från dagens 3,5 viktprocent till 0,5 procent.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Life Science27 minuter sedan

Sveriges utrikesråd varnade för konsekvenserna av ett handelskrig när Trump tar över

Sveriges utrikesråd för handelsfrågor, Camilla Mellander, uttryckte vid ett möte med life Science-branschen oro för vad som händer när Donald...

Danmark4 dagar sedan

Bygget av supersjukhus i Köpenhamn drabbat av ”perfekt storm” – försenas med åtta år.

Byggandet av flera supersjukhus i Danmark har pågått sedan 2007 och skjutits upp flera gånger. Utbyggnaden av Bispebjerg Hospital i...

Okategoriserade14 timmar sedan

Köpenhamns dyraste lägenhet såld för 71 miljoner DKK – Malmös för 33,5 miljoner SEK

Nya prisrekord på lägenheter noteras både i Köpenhamn och i Malmö. I Köpenhamn är det en lägenhet på 378 kvadratmeter...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Dansk-svensk framgång mot EU:s minimilöner

EU-domstolens generaladvokat Nicholas Emiliou rekommenderar att EU:s direktiv om minimilöner annulleras i sin helhet, eftersom det enligt honom strider mot...

Infrastruktur5 dagar sedan

Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn 

I sommar kan resenärer ta direkttåg mellan Malmö och Oslo. Det är norska Vy som ligger bakom satsningen som i...

Samhälle4 dagar sedan

Öresundsdebatten vecka 3: Grönland, danskt-svenskt samarbete och en liten revolution i Köpenhamn

Sverige ger Danmark sitt stöd efter Donald Trumps utspel om Grönland och det dansk-svenska samarbetet fortsätter att utvecklas. I den...

Life Science6 dagar sedan

Läkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara

Att den nya tidens läkemedel mot fetma och diabetes har blivit en global storsäljare skapar även nya jobb på den...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.