Danmark
Danmark förlänger gränskontrollerna mot Tyskland
Gränskontrollerna mellan Danmark och Tyskland blir kvar till den 23 februari. Det meddelade Danmarks utlännings- och integrationsminister Inger Støjberg (Venstre) på tisdagen, efter ett möte med Sveriges justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S). På torsdag är det en månad sedan de svenska id-kontrollerna infördes för tågresenärer mot Sverige.
Mötet handlade om gränskontrollerna, den aktuella flyktingsituationen och de svenska id-kontrollerna och båda ministrarna beskriver det som konstruktivt, uppger Berlingske.
Enligt Inger Støjberg är det nödvändigt att förlänga gränskontrollerna.
– Det är inte någon hemlighet att då vi införde gränskontrollen var det av nödvändighet och inte för att vi ville. Det var på grund av att man från svensk sida har infört gränskontroll och transportörsansvar. Och vi skulle kunna hamna i en situation där vi skulle få se en mycket stor anhopning av flyktingar och migranter, säger Inger Støjberg enligt Berlingske.
Den danska regeringen har ännu inte beslutat om de kommer att fortsätta med gränskontrollerna efter den 23 februari. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse
-
Infrastruktur11 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup