Samhälle
Coronakrisen slår mot färjetrafiken – 70 tjänster försvinner hos Forsea när statligt coronastöd upphör

Rederiet Forsea, som driver färjelinjen mellan Helsingborg och Helsingör, har drabbats hårt under coronakrisen med 66 procent färre passagerare och personbilar samt 13 procent färre lastbilar under andra kvartalet jämfört med samma tid i fjor. Under hösten upphör de statliga coronabidragen från Danmark och Sverige. Nu minskar rederiet bemanningen med motsvarande 70 tjänster.
Som mest minskade trafikvolymen på Forseas färjor under coronavåren med 80 procent men under sommaren har det skett en återhämtning sedan smittspridningen minskat och den danska gränsen mot Sverige åter har öppnats.
– Men trafikvolymen är fortfarande omkring 40 procent lägre än normalt, säger Forseas vd Kristian Durhuus till News Øresund.
I slutet av augusti upphör det danska coronastödet till drabbade företag medan det svenska stödet löper ut vid årsskiftet. Det slår mot Forseas ekonomi. Därför har rederiet beslutat minska personalstyrkan med motsvarande 70 tjänster. Neddragningarna kommer att slå mot alla delar av företaget – kontoret, i hamnen och ombord på fartygen. Forsea har idag omkring 500 tillsvidareanställda och 100 extraanställda. De nu meddelade neddragningarna sker bland de tillsvidareanställda medan antalet extraanställda redan tidigare har krympts till vad Kristian Durhuus menar är ett absolut minimum.
– Vi har sänt ut information till vår personal och kommer nu att förhandla med fackföreningarna på båda sidor Öresund, säger Kristian Durhuss som räknar med att ha genomfört personalneddragningarna innan årsskiftet.
Det går inte att göra någon prognos inför 2021 på grund av det osäkra smittläget men han pekar på att till skillnad från finanskrisen är det inte brist på kapital i samhället och att den underliggande ekonomin är sund.
Allt är dock inte dystert för Forsea. Satsningen på att bygga om två färjor till eldrift med batterier som snabbladdas i hamn övergår nu från test och inkörning till permanent drift. Färjan Aurora är nu godkänd av danska och svenska myndigheter och av klassningssällskap och seglar sedan tre veckor helt på el. Till slutet av året räknar Kristian Durhuus med att även färjan Tycho Brahe ska vara godkänd och helt kunna övergå till eldrift. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060