Infrastruktur
Nytt mobilitetsprojekt ska binda samman städer och byar

”Mobilitet på tværs” är ett nytt interreg-projekt i Greater Copenhagen som ska arbeta för att utveckla nya grönare transportlösningar. 17 danska och svenska kommuner, regioner, universitet, trafikföretag och andra företag är partners i projektet, och ytterligare 17 aktörer har anmält sitt intresse att medverka i det samarbetsforum som startade på torsdagen. Syftet med forumet är att sprida idéer och kunskaper kring mobilitetslösningar inom regionen.
Interreg-projektet, som till hälften stöttas ekonomiskt av Interreg Öresund-Kattegat-Skagerak, startade i april och har till uppgift att skapa en mer geografiskt sammanhängande arbetsmarknad genom att underlätta mobiliteten på landsbygden och samtidigt skapa grönare transporter. Idag är många människor som bor på landet bilberoende och ofta erbjuder kollektivtrafiken bara några få avgångar in till staden varje dag. Inom projektet hoppas man kunna inspirera till nya transportlösningar, som t.ex. samkörning, delbilar, höghastighetscyklar eller olika typer av kombinationsresor.
Vid en kick-off för samarbetsforumet i Hyllie på torsdagen presenterades några idéer som har testats i Danmark och i Sverige. I Skaraborgs kommun i Västergötland driver man ett projekt som kallas KomiLand och som innebär att de boende i tre byar på landsbygden (alla med mindre än ett par tusen invånare), via en digital plattform, kan komma överens om samåkning, hyra en bil eller en buss eller planera sin resa med olika trafikslag. Ett koncept kallat ”grannbilen” innebär att en bilägare kan hyra ut sin bil till en granne när den inte används. ”Byabussen” är en annan satsning, som möjliggör för idrottslag att samåka till en match eller för en grupp vänner att åka på en konsert. Bokningsbara bussar finns på alla de tre orterna. Den digitala plattformen skulle ha lanserats i sin helhet i mars, men vissa av tjänsterna har fått ställas in på grund av coronapandemin och istället finns bara några av tjänsterna tillgängliga just nu, förklarade projektledaren Magnus Fredricsson på torsdagens kick-off.
En annan digital plattform, som framför allt används i södra Jylland, kallas NaboGo och den syftar till att underlätta samkörning mellan människor och att fler personer kan dela på resan. Personer som dagligen reser samma sträcka till jobbet i staden, eller som snabbt behöver skjuts, kan via en app koordinera samåkning med sina grannar. Enligt företaget sitter i genomsnitt 1,05 personer i varje pendlarbil och genom att minska antalet ensamresor tror företaget att de kan åstadkomma en 25-procentig minskning av CO2-utsläppen, men även öka samhörigheten mellan människor i de små orterna. Den första by där appen har lanserats var i Smidstrup, utanför Vejle, och planer finns på ytterligare lansering på orter runt om i Danmark. Bland annat har NaboGo ett samarbete med Region Sjælland kring att lansera appen på Sjælland, och de samarbetar även med Blekingetrafik och NaboGo har lanserats på några orter i Blekinge.
Coronapandemin har hittills satt vissa käppar i hjulen för de båda initiativen, sedan samåkning kan strida mot vissa av myndigheternas rekommendationer. NaboGo uppmanar t.ex. användarna att max tre personer får samåka i en bil för tillfället, men så småningom hoppas de att samåkningen kan återupptas som vanligt igen.
– Det är viktigt att hålla projektet igång och främja samåkning även efter corona, menade Kasper Dam Mikkelsen, medgrundare till NaboGo, på torsdagens möte.
(Erik Ottosson – News Øresund)
Fakta: Mobilitet på tværs
Interreg-projektet Mobilitet på tværs är ett mobilitetsprojekt som ska pågå mellan april 2020 och september 2022. Syftet är att förbättra mobiliteten mellan stad och land och inom Öresundsregionen.
17 partners i projektet: Fredensborg, Frederiksberg, Lejre, Roskilde och Slagelse kommuner i Danmark och Lund, Sjöbo och Tomelillas kommuner i Sverige. Roskilde universitet, DTU Diplom, Movia, Concito, Mobile Heights, 4-Leaf Consulting, Region Hovedstaden, Innovation Skåne och Gate21.
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur12 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden11 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv9 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv9 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028