Connect with us

Näringsliv

Clas Ohlson satsar på digital hub i Malmö – bred IT-kompetens lockade

Publicerad

den

Clas Ohlson öppnar den 8 april sin digitala hub och nya butik i Malmö. Foto: Clas Ohlson

När butikskedjan Clas Ohlson nu realiserar sin framtida strategi genom att öka bolagets digitala förmåga står Malmö i centrum för satsningen genom en digital hub som i april invigs på Gustav Adolfs torg. Tillgången till bred kompetens inom IT-området, konkurrenskraftiga kostnader och rätt mix av människor blev avgörande för valet av plats.

Den 9 april slår detaljhandelskedjan Clas Ohlson upp portarna till sin nya digitala hub när de flyttar in i en tidigare klädbutiks lokaler i hörnet Södertull och Gustav Adolf Torg i centrala Malmö. Startskottet för etableringen i Malmö gick år 2017/2018 då bolaget lade grunden för affärsstrategin de kommande 100 åren, berättar företagets Chief Digital Officer Peder Apelgren, som ansvarar för bolagets digitala utveckling.
– Vi hade då funnits i 99 år och vi har som avsikt att finnas i 100 år till. För att klara av det ska vi inte bara erbjuda relevanta produkter för hemmet, vi ska även komplettera det med guidence och tjänster. Vi insåg då att för att kunna realisera i princip all typ av affärsutveckling så behövde vi förbättra vår digitala förmåga inom bolaget, säger han.

Peder Apelgren, Chief Digital Officer. Foto: Clas Ohlson

Ville vara nära den nordiska marknaden
Clas Ohlsons huvudkontor är beläget i Insjön i Dalarna med en filial i Stockholm. Det var också i Insjön majoriteten av bolagets IT-kompetens fanns, så att den digitala satsningen skulle förläggas i Malmö var därför inte en självklarhet från start.
– Att vi inte satsade på att utvidga den digitala organisationen vi redan har vid huvudkontoret i Insjön beror på att vi ganska snabbt insåg att det skulle bli ett problem att hitta tillräckligt många personer med rätt kompetens där för att vi skulle kunna realisera vår strategi, berättar Peder Apelgren.
Polen, Vitryssland och Indien var förslag i den tidiga processen för att hitta rätt plats för den digitala satsningen, men eftersom bolaget är verksamt i Sverige, Norge och Finland insåg man snabbt att man inte ville komma för långt bort från den nordiska marknaden, och av olika skäl föll valet till slut på Sverige, berättar Peder Apelgren.

Malmös breda it-kompetens lockade
Bolaget sneglade mot flera svenska städer och tillslut valdes Malmö, vilket till stor del berodde på tillgången till både traditionell it-kompetens och digital spetskompetens i staden. Den digitala spetskompetensen finns bland annat inom Malmös växande spelindustri, berättar Peder Apelgren. Han understryker också att en annan viktig aspekt är att företaget ska spegla alla typer av hem och att Malmö erbjuder en attraktiv mix av människor samtidigt som staden erbjöd konkurrenskraftiga kostnader.

Spelade det in i valet att det redan finns många etablerade huvudkontor inom retail och heminredning i Malmö (ex. Ikea, Kjell & Company, Elfa, Thule)?
– Ja men det tycker jag. Alla de här bolagen använder i sin tur konsulter som har erfarenhet av retail, sen är det folk som har jobbat i de här bolagen som blir konsulter eller vill byta bolag – och det ger ju ringar på vattnet. Vi är inte ute efter att hitta kompetens från något specifikt bolag, men det bygger en kompetens inom branschen som skapar en fördel när vi ska jobba med samarbetspartners och rekrytera, säger Peder Apelgren.

Rekryteringen av seniora IT-specialister har gått bättre än väntat
Hittills är runt 10 personer anställda vid den digitala huben, samtliga i seniora it-roller med syftet att leda arbetet framåt. De kommande åren satsar Clas Ohlson på att ha runt 50 anställda, och nästa steg är nu att hitta specialister inom exempelvis design och UX. Peder Apelgren är positiv överraskad över tillgången till rätt kompetens i Malmöområdet.
– Rekryteringen har gått bättre än förväntat. Vi har fått in ovanligt många ansökningar med kvalificerade sökande. Det har visat sig att vi är ett attraktivt varumärke och en attraktiv arbetsgivare även i Skåne – och det är oerhört glädjande, säger han.
Samtidigt har coronapandemin lett till att synen på vad en arbetsplats – och framförallt ett kontor är – fundamentalt har ändrats vilket kan komma att påverka rekryteringen framöver, understryker Peder Apelgren.
– Vi måste vara ödmjuka inför det, samtidigt som vi ser att vi behöver en samlingspunkt. Så ambitionen ligger kvar men vi får se vad som kommer ut av den andra änden av den här pandemin, säger han.

Coronapandemin har lett till ökad e-handel
Coronapandemin har även skapat en osäkerhet på marknaden och i exempelvis Oslo har alla fysiska butiker tvingats stänga ner på grund av coronarestriktionerna. Samtidigt har den digitala försäljningen ökat i snabb takt.
– Vi ser till viss del att besöksantalet i stadskärnorna går ner, men å andra sidan har våra konsumenter mer tid i hemmet och mer tid att konsumera saker till hemmet. Vi ser att våra digitala kanaler och försäljningen i dem accelererar mycket snabbare än vi tidigare hade planerat så det leder till att vi kanske måste snabba på vissa delar ännu mer, berättar Peder Apelgren.
Han understryker att han anser att bolaget har en god utgångspunkt och struktur för att hantera pandemin med flera valmöjligheter framöver.

Ser samarbetspotential i Malmö
Coronapandemin har däremot inte påverkat invigningsdatumet för den digitala huben och den nya butiken i Malmö, även om själva invigningen blir blygsammare än vad som var tänkt. Den 8 april öppnar butiken, som är av Clas Ohlsons minsta format och anpassat för stadskärnor, och dagen efter det digitala kontoret. Butiken och kontoret ligger i samma lokaler på hörnan av Gustav Adolfs torg.
– Vi tror att den kompetens som vi vill attrahera anser att det är viktigt med en inspirerande och kreativ arbetsplats och vi ville ha ett citynära läge. Vi är väldigt glada över våra nya lokaler, säger Peder Apelgren.
Hittills anser han att Clas Ohlson mottagits väl i Malmö av både staden och företagen, och han har redan sett en hel del samarbetspotential som han hoppas kunna ta vidare efter pandemins slut.
– När vi väl kan ses igen tror jag att det kommer att leda till en rad spännande möten och samarbeten här i Malmö, avslutar han. (News Øresund – Sofi Eriksson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle30 juni, 2021

Försiktig optimism om resandet och turismen över Öresund under sommaren – men långt kvar till nivåerna från 2019

Fortsatt stor osäkerhet men samtidigt en försiktig optimism präglar aktörerna inom trafik och turism i Öresundsregionen. Den senaste tiden har...

Samhälle30 juni, 2021

Svenska och danska coronarestriktioner fasas ut den 1 juli

Från den 1 juli får 50 personer, istället för åtta, samlas inomhus för privata tillställningar i Sverige. Begränsningarna när det...

Okategoriserade2 juli, 2021

News Øresund önskar en glad sommar

News Øresund tar sommaruppehåll och är tillbaka igen i början av augusti med bevakningen av vår dansk-svenska region. Redaktionen önskar...

Samhälle29 juni, 2021

Enklare att resa över Öresund i sommar

Svenskar som vill resa till Danmark i sommar har goda möjligheter till det. Alla som är färdigvaccinerade, och två veckor...

Life Science24 juni, 2021

Danska företag och Dansk Erhverv i kontakt med Mette Frederiksen om dansk-svenskt skatteavtal

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Infrastruktur28 juni, 2021

Danska infrastrukturplanen till år 2035 är beslutad

I början av april presenterade den danska regeringen sitt förslag till ny infrastrukturplan. Nu har regeringen och flera andra folketingspartier...

Innovation20 juni, 2021

Axis medgrundare Martin Gren: “”Om jag skulle starta ett företag idag skulle det vara i Malmö”

Nätverksvideoföretaget Axis Communications, som sedan 2015 ägs av japanska Canon, har inga planer på att lämna Lund. Tvärtom storsatsar Axis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.