Connect with us

Infrastruktur

Centerpartiet lyfter fram höghastighetståg – flera moderater och liberaler har också uttalat sig positivt den senaste tiden

Publicerad

den

Centerpartiets partiledare Annie Lööf valde att lyfta fram höghastighetståg i sitt inledningstal på partiets stämma i Malmö i veckan. Foto: News Øresund (bilden är tagen i Almedalen i somras)

På Centerpartiets stämma i Malmö i veckan tog partiledare Annie Lööf ställning för höghastighetståg och kallade det ”trist svensk halvmesyr” att bygga under lång tid för lägre hastigheter. Den senaste tiden har även flera företrädare inom Moderaterna och Liberalerna till Dagens Industri uttalat sig positiva till höghastighetståg och även till lånefinansiering för att skynda på investeringen.

Vid valet 2014 var höghastighetståg ett av Alliansens vallöften, men efter valet har flera av partierna backat i frågan. På torsdagens inledning av Centerpartiets stämma i Malmö valde partiledare Annie Lööf att lyfta fram höghastighetstågssatsningen.
– Frågan om höghastighetståg har ställts på sin spets. Trafikverket har kommit med en fullständigt förvånande rekommendation: Lägre hastighet på tågen och de ska vara klara om över sjuttio år. Är det inte väldigt typiskt? Är det inte en trist svensk halvmesyr att sänka farten och låta banorna vara klara någon gång på 2090-talet? Särskilt som det är fullt på spåren redan idag, sa hon på stämman.
Att bygga sträckor i etapper menade hon är att kasta pengarna i sjön, att gammal teknik används och att effekten försvinner.

Flera företrädare för Moderaterna och Liberalerna har den senaste tiden uttalat sig positiva till projektet och även till lånefinansiering. Det rapporterar Dagens Industri. Catharina Elmsäter-Svärd, tidigare infrastrukturminister (M) och tillträdande vd för Sveriges Byggindustrier, är en av dem.
– Behovet av både väg och järnväg i hela landet är mycket större än de medel som finns tillgängliga. Därför måste man särskilja det här som ett eget projekt, med en egen lånefinansiering”, säger hon till Dagens Industri.

För ungefär en månad sedan presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportsystemets utveckling 2018–2029. I förslaget ingår två delsträckor med höghastighetsjärnväg för persontrafik i hastigheter på 250 km/h och inte som tidigare diskuterats på 320 km/h. Enligt Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon är det bästa förslaget om man, som regeringen uttryckt i sitt direktiv, bygger ut höghastighetsbanan i etapper. Om man vill bygga i en snabbare takt krävs det att man tittar på andra finansieringsmöjligheter, menar hon.

Sverigeförhandlingen, som utsetts av regeringen för att möjliggöra etableringen av höghastighetsjärnväg i Sverige, sände i förra veckan in sitt remissvar på Trafikverkets förslag. Där föreslås en lånefinansierad utbyggnad för hastigheten 320 km/h. Utredarnas bedömning är att en utbyggnad inom ramen för den statliga budgeten skulle vara färdig cirka 2095.
– Med lånefinansiering kan höghastighetsjärnvägen bli verklighet till år 2035–2040 och spåren byggas för 320 km/tim. Våra nuvarande överbelastade spår avlastas, fler kan resa med tåg, och gods flyttar över från väg till järnväg. Det ger stora samhällsnyttor med bland annat större arbetsmarknadsregioner och ökat bostadsbyggande. Klimatet, resenärerna och samhället kan helt enkelt inte vänta till nästa sekelskifte på detta, säger HG Wessberg, förhandlare Sverigeförhandlingen, i en kommentar.

I veckan kallade Crister Fritzson, vd på SJ, en etappvis utbyggnad för att elda för kråkorna i en debattartikel i GP. ”Med hastighetssänkningen försvinner en stor del av själva poängen med höghastighetsbanor och därmed blir nyttan av investeringen kraftigt urholkad. En långsam snuttifierad utbyggnad över femtio år med konventionell bana med gammal teknik är dessutom ett mycket dyrt sätt att bygga mer av det vi redan har. Ett järnvägssystem med kroniska kapacitetsproblem och inbyggda svårigheter att hålla tidtabellen.” (News Øresund)

Läs mer: Dubbelspår på hela Västkustbanan och snabbtåg med hastigheter på 250 km/h mellan Lund och Hässleholm
Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Näringsliv17 oktober, 2019

Danska tidningskoncernen JP/Politikens Hus blir delägare i HD-Sydsvenskan

JP/Politikens Hus blir delägare i Sydsveriges största medieföretag HD-Sydsvenskan och tar även en plats i bolagets styrelse. Det står klart...

Danmark17 oktober, 2019

Flüggerkoncernen samlar sin skandinaviska produktion i Danmark – stänger i Sverige

Från 2022 kommer den danska färgproducenten Flüggers skandinaviska färgproduktion att samlas på en anläggning i Danmark. Därmed stängs produktionen av...

Bostad/fastighet17 oktober, 2019

Danska arkitektbyråer tvingas säga upp anställda på grund av minskat bostadsbyggande

Arkitektbyråerna i Danmark har börjat märka av en konjunkturavmattning och att fler investerare tvekar inför att bygga nya bostäder. Redan...

Danmark17 oktober, 2019

Danmark stramar åt reglerna för utländska bussbolag

Högst sju dagar i sträck per månad får utländska bussar framöver ta körningar i Danmark, enligt den danska regeringens nya...

Danmark17 oktober, 2019

Skånetrafikens vanligaste biljett till centrala Köpenhamn gäller inte på hela Metrocityringen

Skånetrafikens resenärer som vill åka runt hela metrons nyöppnade Cityring i Köpenhamn måste köpa biljett till ytterligare en zon i...

Turism/kultur17 oktober, 2019

Malmö får sin sjunde danska kulturchef – Maria Frej ny vd för Malmö Live Konserthus

Maria Frej blir ny vd och koncerthuschef för Malmö Live Konserthus. Maria Frej är för närvarande chef och programsättare för...

Bostad/fastighet17 oktober, 2019

Svenska NCC får miljardorder i Köpenhamn – ska omvandla Papirøen till Christiansholm

Det svenska byggföretaget NCC har fått i uppdrag att utveckla Papirøen i Köpenhamn. NCC ska bygga en helt ny stadsdel,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.