Connect with us

Infrastruktur

Centerpartiet lyfter fram höghastighetståg – flera moderater och liberaler har också uttalat sig positivt den senaste tiden

Publicerad

den

Centerpartiets partiledare Annie Lööf valde att lyfta fram höghastighetståg i sitt inledningstal på partiets stämma i Malmö i veckan. Foto: News Øresund (bilden är tagen i Almedalen i somras)

På Centerpartiets stämma i Malmö i veckan tog partiledare Annie Lööf ställning för höghastighetståg och kallade det ”trist svensk halvmesyr” att bygga under lång tid för lägre hastigheter. Den senaste tiden har även flera företrädare inom Moderaterna och Liberalerna till Dagens Industri uttalat sig positiva till höghastighetståg och även till lånefinansiering för att skynda på investeringen.

Vid valet 2014 var höghastighetståg ett av Alliansens vallöften, men efter valet har flera av partierna backat i frågan. På torsdagens inledning av Centerpartiets stämma i Malmö valde partiledare Annie Lööf att lyfta fram höghastighetstågssatsningen.
– Frågan om höghastighetståg har ställts på sin spets. Trafikverket har kommit med en fullständigt förvånande rekommendation: Lägre hastighet på tågen och de ska vara klara om över sjuttio år. Är det inte väldigt typiskt? Är det inte en trist svensk halvmesyr att sänka farten och låta banorna vara klara någon gång på 2090-talet? Särskilt som det är fullt på spåren redan idag, sa hon på stämman.
Att bygga sträckor i etapper menade hon är att kasta pengarna i sjön, att gammal teknik används och att effekten försvinner.

Flera företrädare för Moderaterna och Liberalerna har den senaste tiden uttalat sig positiva till projektet och även till lånefinansiering. Det rapporterar Dagens Industri. Catharina Elmsäter-Svärd, tidigare infrastrukturminister (M) och tillträdande vd för Sveriges Byggindustrier, är en av dem.
– Behovet av både väg och järnväg i hela landet är mycket större än de medel som finns tillgängliga. Därför måste man särskilja det här som ett eget projekt, med en egen lånefinansiering”, säger hon till Dagens Industri.

För ungefär en månad sedan presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportsystemets utveckling 2018–2029. I förslaget ingår två delsträckor med höghastighetsjärnväg för persontrafik i hastigheter på 250 km/h och inte som tidigare diskuterats på 320 km/h. Enligt Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon är det bästa förslaget om man, som regeringen uttryckt i sitt direktiv, bygger ut höghastighetsbanan i etapper. Om man vill bygga i en snabbare takt krävs det att man tittar på andra finansieringsmöjligheter, menar hon.

Sverigeförhandlingen, som utsetts av regeringen för att möjliggöra etableringen av höghastighetsjärnväg i Sverige, sände i förra veckan in sitt remissvar på Trafikverkets förslag. Där föreslås en lånefinansierad utbyggnad för hastigheten 320 km/h. Utredarnas bedömning är att en utbyggnad inom ramen för den statliga budgeten skulle vara färdig cirka 2095.
– Med lånefinansiering kan höghastighetsjärnvägen bli verklighet till år 2035–2040 och spåren byggas för 320 km/tim. Våra nuvarande överbelastade spår avlastas, fler kan resa med tåg, och gods flyttar över från väg till järnväg. Det ger stora samhällsnyttor med bland annat större arbetsmarknadsregioner och ökat bostadsbyggande. Klimatet, resenärerna och samhället kan helt enkelt inte vänta till nästa sekelskifte på detta, säger HG Wessberg, förhandlare Sverigeförhandlingen, i en kommentar.

I veckan kallade Crister Fritzson, vd på SJ, en etappvis utbyggnad för att elda för kråkorna i en debattartikel i GP. ”Med hastighetssänkningen försvinner en stor del av själva poängen med höghastighetsbanor och därmed blir nyttan av investeringen kraftigt urholkad. En långsam snuttifierad utbyggnad över femtio år med konventionell bana med gammal teknik är dessutom ett mycket dyrt sätt att bygga mer av det vi redan har. Ett järnvägssystem med kroniska kapacitetsproblem och inbyggda svårigheter att hålla tidtabellen.” (News Øresund)

Läs mer: Dubbelspår på hela Västkustbanan och snabbtåg med hastigheter på 250 km/h mellan Lund och Hässleholm
Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Samhälle22 september, 2023

Räntehöjningarna slår hårdare mot hushåll med bostadsrättslägenhet i Stockholm än i Göteborg och Malmö

Riksbankens höjningar av styrräntan med följande höjningar av bostadsräntorna slår hårdare mot invånarna i Stockholm än i övriga landet beroende...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Arbetslösheten har nästan halverats för svenskar födda utanför Europa

Sedan flyktingkrisen 2016 har arbetslösheten nästan halverats bland personer i Sverige som är födda utanför Europa rapporterar Dagens Nyheter  som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.