Connect with us

Infrastruktur

Centerpartiet lyfter fram höghastighetståg – flera moderater och liberaler har också uttalat sig positivt den senaste tiden

Publicerad

den

Centerpartiets partiledare Annie Lööf valde att lyfta fram höghastighetståg i sitt inledningstal på partiets stämma i Malmö i veckan. Foto: News Øresund (bilden är tagen i Almedalen i somras)

På Centerpartiets stämma i Malmö i veckan tog partiledare Annie Lööf ställning för höghastighetståg och kallade det ”trist svensk halvmesyr” att bygga under lång tid för lägre hastigheter. Den senaste tiden har även flera företrädare inom Moderaterna och Liberalerna till Dagens Industri uttalat sig positiva till höghastighetståg och även till lånefinansiering för att skynda på investeringen.

Vid valet 2014 var höghastighetståg ett av Alliansens vallöften, men efter valet har flera av partierna backat i frågan. På torsdagens inledning av Centerpartiets stämma i Malmö valde partiledare Annie Lööf att lyfta fram höghastighetstågssatsningen.
– Frågan om höghastighetståg har ställts på sin spets. Trafikverket har kommit med en fullständigt förvånande rekommendation: Lägre hastighet på tågen och de ska vara klara om över sjuttio år. Är det inte väldigt typiskt? Är det inte en trist svensk halvmesyr att sänka farten och låta banorna vara klara någon gång på 2090-talet? Särskilt som det är fullt på spåren redan idag, sa hon på stämman.
Att bygga sträckor i etapper menade hon är att kasta pengarna i sjön, att gammal teknik används och att effekten försvinner.

Flera företrädare för Moderaterna och Liberalerna har den senaste tiden uttalat sig positiva till projektet och även till lånefinansiering. Det rapporterar Dagens Industri. Catharina Elmsäter-Svärd, tidigare infrastrukturminister (M) och tillträdande vd för Sveriges Byggindustrier, är en av dem.
– Behovet av både väg och järnväg i hela landet är mycket större än de medel som finns tillgängliga. Därför måste man särskilja det här som ett eget projekt, med en egen lånefinansiering”, säger hon till Dagens Industri.

För ungefär en månad sedan presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportsystemets utveckling 2018–2029. I förslaget ingår två delsträckor med höghastighetsjärnväg för persontrafik i hastigheter på 250 km/h och inte som tidigare diskuterats på 320 km/h. Enligt Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon är det bästa förslaget om man, som regeringen uttryckt i sitt direktiv, bygger ut höghastighetsbanan i etapper. Om man vill bygga i en snabbare takt krävs det att man tittar på andra finansieringsmöjligheter, menar hon.

Sverigeförhandlingen, som utsetts av regeringen för att möjliggöra etableringen av höghastighetsjärnväg i Sverige, sände i förra veckan in sitt remissvar på Trafikverkets förslag. Där föreslås en lånefinansierad utbyggnad för hastigheten 320 km/h. Utredarnas bedömning är att en utbyggnad inom ramen för den statliga budgeten skulle vara färdig cirka 2095.
– Med lånefinansiering kan höghastighetsjärnvägen bli verklighet till år 2035–2040 och spåren byggas för 320 km/tim. Våra nuvarande överbelastade spår avlastas, fler kan resa med tåg, och gods flyttar över från väg till järnväg. Det ger stora samhällsnyttor med bland annat större arbetsmarknadsregioner och ökat bostadsbyggande. Klimatet, resenärerna och samhället kan helt enkelt inte vänta till nästa sekelskifte på detta, säger HG Wessberg, förhandlare Sverigeförhandlingen, i en kommentar.

I veckan kallade Crister Fritzson, vd på SJ, en etappvis utbyggnad för att elda för kråkorna i en debattartikel i GP. ”Med hastighetssänkningen försvinner en stor del av själva poängen med höghastighetsbanor och därmed blir nyttan av investeringen kraftigt urholkad. En långsam snuttifierad utbyggnad över femtio år med konventionell bana med gammal teknik är dessutom ett mycket dyrt sätt att bygga mer av det vi redan har. Ett järnvägssystem med kroniska kapacitetsproblem och inbyggda svårigheter att hålla tidtabellen.” (News Øresund)

Läs mer: Dubbelspår på hela Västkustbanan och snabbtåg med hastigheter på 250 km/h mellan Lund och Hässleholm
Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Danmark6 december, 2019

Fackföreningar og branschorganisationer inom life science berömmer den nya statsbudgeten

Lægemiddelindustriforeningen, Pharmadanmark og Dansk Biotek roser regeringens nye finanslov for at prioritere flere midler til sundhedsvæsnet, oprettelsen af en grøn...

Danmark6 december, 2019

Novo Nordisk utser ny landchef för Danmark

Novo Nordisks nya landchef för Danmark och Island heter Kasper Bødker Mejlvang. Det rapporterar MedWatch. Den nya landchefen har rekryterats...

Bostad/fastighet6 december, 2019

11 000 personer i Danmark måste hitta nya hem

15 socialt hårt utsatta områden, på danska benämnda hårda ghettoområden, och cirka 16 500 personer berörs de kommande åren direkt...

Danmark6 december, 2019

Färre utsatta bostadsområden och ghettoområden i Danmark

Listorna över vad som utgör utsatta bostadsområden och ghettoområden i Danmark, har blivit kortare i år jämfört med 2018. Den...

Cleantech6 december, 2019

Skånska aktörer kräver ordentlig miljöprövning av danska vindkraftsparker i Öresund

Länsstyrelsen Skåne och skånska kommuner oroas över att två planerade danska vindkraftsparker i Öresund skulle kunna störa flyttfåglar, bottenlevande organismer...

Lone Wiggers, partner och arkitekt på C.F. Møller Architects har jobbat i Sverige i många år. Foto: News Øresund - Jenny Andersson
Lone Wiggers, partner och arkitekt på C.F. Møller Architects har jobbat i Sverige i många år. Foto: News Øresund - Jenny Andersson
Bostad/fastighet5 december, 2019

Danska C.F. Møller Architects vill öppna kontor i Sydsverige

Den danska arkitekten Lone Wiggers deltog i tävlingen om att rita Öresundsbron. C.F. Møller tog inte hem vinsten, men det...

Bostad/fastighet5 december, 2019

Kontrakt undertecknat för domstolsbyggnad i Malmö – klart för byggstart

Domstolsverket, hyresvärden Castellum och byggentreprenören Peab har undertecknat ett kontrakt som ger grönt ljus för byggstart för Malmös nya domstolsbyggnad....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.