Infrastruktur
”Brons viktigaste roll är att öka integrationen”
Att skapa en ännu mer integrerad Öresundsregion för både näringsliv, kultur och turism är brons viktigaste roll. Det menar Linus Eriksson som är Öresundsbrokonsortiets nya vd från och med den 1 november.
– Att få bli ansvarig för en del i den integration och tillväxt det kan ge för hela regionen var egentligen det avgörande argumentet till att jag tackade ja till jobbet.
Efter nästan sex år som trafikdirektör på Skånetrafiken tar Linus Eriksson nu över stafettpinnen som vd för Öresundsbrokonsortiet efter Caroline Ullman-Hammer. Att tacka ja till uppdraget var till en början inte självklart, men brons möjligheter att skapa fortsatt integration i regionen fick honom att tänka om.
– Öresundsbron har haft en fantastisk resa under de här 20 åren, och jag tror många skåningar och själlandsbor är väldigt stolta över bron och allt den har inneburit för regionen. Samtidigt inser jag att det är väldigt mycket kvar att göra och en stor potential kvar, säger Linus Eriksson som under många år som Malmöbo såg hur Öresundsbron påverkade både tillväxten och tilltron i staden.
Linus Eriksson jämför pendlandet över bron, som uppgår till runt 15 000 personer per dag, med att 38 000 personer åker in till Lund för att jobba varje dag.
– Det visar att det finns så mycket mer potential kvar i förbindelsen i att få till integration mellan länderna. Exempelvis genom att svenskar kan få arbete i Danmark och danskarna kan bo i Sverige eller konsumera och utnyttja valutaskillnaden. Att få bli ansvarig för en del i den integration och tillväxt det kan ge för hela regionen var egentligen det avgörande argumentet till att jag tackade ja till jobbet, berättar Linus Eriksson.
Han vill bygga vidare på Öresundsbrons vision om att vara brobyggare genom att skapa ännu starkare band mellan ländernas näringsliv, kultur och turism.
– Det anser jag vara brons viktigaste roll, säger han.
Hållbara transporter i fokus
En annan viktig dimension är hållbara transporter. Idag finns stora ambitioner om att göra hela Norden till ett nav för hållbart samhällsbygge. Även på regional nivå har hållbarhet kommit högt upp på agendan, bland annat genom Greater Copenhagens nya gröna charter. Linus Eriksson understryker hur viktigt det är att även Öresundsbron blir en del av den hållbara utvecklingen och fortsätter jobba för att kunna transportera både pendlare och gods på ett miljövänligt sätt. Men för det krävs fortsatta investeringar i infrastrukturen från både svensk och dansk sida.
– Vi kan inte längre leva på byggandet av Öresundsbron eller Citytunneln, där har vi hämtat hem nyttan och potentialen. För att kunna växa vidare behöver vi fortsätta att bygga bort flaskhalsarna på både svensk och dansk sida. Där är Danmark längre fram än Sverige tycker jag, då de satsat mycket på infrastrukturen på grund av byggandet av Fehmarn Bält-tunneln, säger han.
De svenska satsningarna på exempelvis fyra spår på järnvägen mellan Malmö och Lund anser han vara bra men den räcker inte. Sverige behöver fortsätta bygga ut järnvägen i Skåne för att klara av både regionala och nationella person- och godstransporter, menar han.
– Den insikten har jag med mig från Skånetrafiken, att vi både i Sverige och Danmark behöver se Öresundsregionen som en helhet och inte som två länder och ett uppdelat transportsystem. Skåningarna och själlandsborna rör sig gränslöst och så ska det vara.
Vill se coronakrisen som en möjlighet
Linus Eriksson tar över som vd för Öresundsbron i en minst sagt speciell tid. Både bron och Skånetrafiken har haft ett tufft halvår bakom sig på grund av coronapandemin, och reserestriktioner och tillfälliga gränskontroller präglar nu resandet över bron. Trots det vill Linus Eriksson försöka se coronakrisen som en möjlighet.
– Det är klart detta är en kris som påverkar oss alla, men samtidigt är det en möjlighet. Det kanske finns saker vi borde ha gjort men inte har gjort av olika skäl. Nu har vi möjlighet och vi tvingas se över hur vi jobbar. Så kanske kan corona påskynda processer som annars skulle tagit längre tid. Jag vill se det som något att ta avstamp i för att se hur vi ska jobba framöver, säger han.
Han lyfter samtidigt fram att utvecklingen för bron har naggats i kanten de senaste fem åren, genom bland annat gränskontroller som medfört längre restider. Som högsta chef för Skånetrafiken är han väl medveten om hur det har påverkat vardagen för tusentals pendlare. Därför har han också en förhoppning om att bron ska bli en så naturlig del av regionen att det blir enklare och enklare att resa och inte tvärtom, berättar han.
– Bron har blivit föremål för en del nationella beslut som vi ser påverkar regionen. Som en parallell skulle det vara otänkbart att mellan Stockholm och Uppsala då och då kräva passkontroll eller att man skulle gå av tåget – det finns inte. Nu råkar det vara två länder och då är det möjligt – men i ett tillväxtperspektiv och för integrationen är det viktigt att försöka se till att denna viktiga arbetsmarknadsregion fortsätter att utvecklas.
Från Malmö brandkår till Öresundsbron
Linus Eriksson blev skåning vid 11 års ålder då flytten gick från Skövde till Helsingborg. Där blev Danmark en naturlig del av vardagen, bland annat genom dansk tv och många turer över till Helsingör. Sedan bosatte han sig i Malmö där han också blev utbildad brandingenjör och så småningom började jobba på Malmö brandkår, som idag är Räddningstjänsten Syd. Där fick han även de första erfarenheterna av Öresundssamarbete.
– Jag började jobba på Malmö brandkår 1998, och 1999 lade vi ner ett jättejobb på att samordna räddningstjänsterna i Sverige och Danmark – för att kunna agera om det skulle ske en olycka på bron, berättar han.
Det var också på Malmö brandkår som Linus Erikssons idag 20 år långa karriär som chef tog sin början, då han blev chef för räddningstjänstverksamheten och sedan biträdande brandchef. 2009 gick han över till Banverket, som sedan blev Trafikverket, i rollen som chef för trafikledning och trafikinformation för väg och järnväg i södra Sverige. Därefter tillträdde han som trafikdirektör på Skånetrafiken.
Idag bor Linus Eriksson på en gård i Eslöv i mellersta Skåne tillsammans med Annika och fem barn, varav tre är hans egna och två är bonusbarn. Dessutom har de hästar och katter. Det är på gården han kopplar av efter jobbdagarna, gärna genom att dra på sig arbetsskorna och harva ridbanan.
Blir nu Öresundspendlare
När Linus Eriksson den 1 november blir vd för Öresundsbrokonsortiet innebär det även att hans tidigare pendling från gården i Eslöv till Skånetrafikens huvudkontor i Hässleholm nu byter riktning mot Köpenhamn. Och som Öresundspendlare är han fast besluten om att fortsätta ta tåget till jobbet. Tågresan är en tid på dygnet han värdesätter och använder till att jobba undan och kolla igenom mejlen.
– Jag ser fram emot att bli Öresundspendlare. Hela idén med förbindelsen är ju att det ska bli så enkelt som möjligt att pendla, så det är ju bra att vara en del av det för att se vad som kan göras bättre, säger Linus Eriksson.
– Dessutom vet jag vem jag ska ringa om det är tågproblem, säger han med ett skratt. (News Øresund – Sofi Eriksson)
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle4 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle4 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle4 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen