Samhälle
På lördag inleder världens största snabbfärja trafiken till Bornholm – en av svenska EQT:s satsningar på att skapa ett stort nordiskt färjerederi

När Bornholmslinjens nya snabbfärja Express 5 tidigt på lördagsmorgonen den 29 april inleder trafiken mellan Ystad och Rønne på Bornholm är det inte bara premiär för världens största snabbfärja utan även ett av flera steg för det Wallenbergkontrollerade svenska riskkapitalbolaget EQT:s satsning på nybildade bolaget Nordic Ferry Infrastructure, NFI. EQT äger genom NFI Danmarks största färjerederi Molslinjen och norska rederiet Torghatten. Molslinjen driver sedan 2018 Bornholmslinjen och köpte förra året rederiet Forsea med trafik mellan Helsingborg och Helsingör. Nu överväger Molslinjen att lämna anbud på den svenska Gotlandstrafiken.
När News Øresund möter Kristian Duurhus på Forseas kontor i Helsingborg i början av april har han utnämnts till vd för hela Molslinjen, men berättar att han fortsätter som vd även för Forsea.
– Rent praktiskt innebär det att jag flyttar min bas från Helsingborg i Sverige till Aarhus i Danmark. Jag kommer att vara på vårt kontor i Aarhus tre dagar i veckan och sedan resa runt, vårt nätverk med färjerutter är ju stort. I Helsingborg kommer jag att vara en gång i veckan och sedan kommer jag att röra mig mellan Bornholm, Als, Langeland, Fanø, Samsø och Köpenhamn. Redan idag tillbringar jag en timme varje dag på en färja som jag använder som mitt flytande kontor, säger Kristian Durhuus.
Han känner Molslinjen väl sedan många år som kund. Tidigare i sin karriär reste han regelbundet med Molslinjens färjor mellan Själland och Jylland och han har färdats på de flesta av rederiets olika rutter. Under intervjun säger Kristian Durhuus att det ännu är för tidigt att tala om hur Forsea kommer att inordnas i Molslinjen och vilka framtidsplaner som finns. Men det dröjer bara en kort tid innan Molslinjens nästa storsatsning blir känd. Den 20 april, i en intervju med Sveriges Radio P4 Gotland, berättar han att Molslinjen överväger att lämna ett anbud på Gotlandstrafiken som inom kort kommer att upphandlas av svenska Trafikverket.
– Gotlandslinjen är en intressant rutt, som passar otroligt bra tillsammans med Molslinjens koncept. Den påminner mycket om Bornholmslinjen såväl när det gäler storlek, geografi och betydelse för samhället, säger Kristian Durhuus till News Øresund nu i veckan.
Att det svenska riskkapitalbolaget nu äger merparten av all färjetrafik inom Danmark ser inte Kristian Durhuus som något kontroversiellt.
– EQT har ägt Molslinjen i Danmark och Torghatten i Norge i två år. Det är en stark solid ägare som nu organiserar ägandet under holdingbolaget Nordic Ferrey Infrastructure i Norge.
FAKTA: Molslinjen ingår i svenska riskkapitalbolaget EQT:s satsning Nordic Ferry Infrastructure
Danmarks största färjerederi Molslinjen ägs sedan 2021 via en infrastrukturfond av det svenska börsnoterade riskkapitalbolaget EQT med familjen Wallenbergs maktbolag Investor som största ägare. EQT har därefter bildat det norska holdingbolaget Nordic Ferry Infrastructure där ägandet i Molslinjen numera finns tillsammans med ägandet i det norska färjerederiet Torghatten.
Molslinjen A/S
Är idag Danmarks största färjerederi med rutter inom Danmark och mellan Danmark och Sverige samt Danmark och Tyskland. Molslinjen är både namnet på bolaget och själva färjetrafiken över Kattegatt.
Molslinjen startades 1966 med färjetrafik över Kattegatt mellan Odden på västra Själland och Ebeltoft strax norr om Aarhus på Jylland. Idag trafikerars Molslinjen Kattegatt med snabbgående katamaraner mellan Odden och Aarhus samt Odden och Ebeltoft.
Danske Færgers verksamt övertogs av Molslinjen sommaren 2018 med Alslinjen, Langelandslinjen, Samsølinjen och Fanølinjen.
Bornholmstrafiken övertogs av Molslinjen den 1 september 2018 med snabbgående katamaraner och färjor mellan Ystad-Rønne, Køge-Rønne samt mellan Rønne-Sassnitz.
Forsea, som driver färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör, köptes av Molslinjen i januari 2023 och månaden därefter meddelades att Forseas vd Kristian Durhuus även blir vd för hela Molslinjen..
Gotlandstrafiken kan bli nästa satsning för Molslinjen. I en intervju med Sveriges Radio P4 Gotland den 20 april uppgav Kristian Durhuus att Molslinjen ”sannolikt” kommer att lämna ett anbud på Gotlandstrafiken när Trafikverket inom kort ska inleda upphandlingen. Det var genom upphandling som Molslinjen för fem år sedan tog över färjetrafiken till Bornholm.
(News Øresund)
-
Danmark10 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Infrastruktur8 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Politik12 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Danmark9 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Norden10 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Infrastruktur12 månader sedan
Sveriges regering vill låta Öresundsbrons vinster stanna i regionen
-
Danmark9 månader sedan
Efter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen