Connect with us

Politik

Riksdagsledamotens råd för att nå rikspolitikernas öra: gå samman med de andra nordiska gränsregionerna

Publicerad

den

Sven-Otto Littorin, tidigare arbetsmarknadsminister i Sverige och entreprenör, Michael Bremerskov Jensen, ansvarig för internationell handel på Dansk Erhverv, Karsten Längerich, borgmästare i Allerød, Camilla Mårtensen (L), riksdagsledamot och ledamot i arbetsmarknadsutskottet, och Jan Hendeliovitz, ledamot i Region Sjællands regionråd diskuterade arbetsmarknaden i Öresundsregionen med Greater Copenhagens vd Tue David Bak. Foto: News Øresund - Johan Wessman

Knappt 17 000 Öresundspendlare är inte tillräckligt många för att få de nationella politikerna att på allvar försöka lösa gränshinder och underlätta deras situation. Det var det krassa beskedet när politiker och näringslivsrepresentanter diskuterade hur arbetskraften i Öresundsregionen kan stärkas, på Greater Copenhagens toppmöte på fredagen. Ett förslag som lyftes fram var att gå samman med de andra gränsregionerna i Norden för att få mer kraft bakom argumentationen.

– Svensk arbetsmarknad har omkring 4,5 miljoner jobb. Om du tittar på 18 500 pendlare – eller om de skulle vara 30 000 – utgör de en väldigt liten del av arbetsmarknaden, sade Sven-Erik Littorin, tidigare moderat svensk arbetsmarknadsminister som deltog i debatten.

Han lyfte fram att han tillsammans med sin dåvarande danska ministerkollega Claus Hjort Frederiksen (Venstre) löste 3-4 gränshinder under 00-talet, efter att de helt enkelt satte sig ner tillsammans med ett tydligt mål. Samtidigt påpekade han att det inte är så lätt att få politiker att prioritera Öresundspendlarna.

I Greater Copenhagen är frågan om arbetskraft avgörande inför framtiden, menade bland annat Karsten Längerich, borgmästare i Allerød och vice ordförande i kommunsammanslutningen KKR Hovedstaden. Han lyfte det stora behovet av personal som redan finns på den danska sidan sundet och menade att den utmaningen framöver även lär finnas på den svenska sidan sundet.

– Greater Copenhagen är lösningen, så vi är tvungna att få pendlingen och hela arbetskraften att fungera, sade han.

Riksdagsledamoten Camilla Mårtensen (Liberalerna) menade visserligen att politikerna på nationell nivå och regeringen är medvetna om situationen för dem som rör sig över Öresund, men att hindren och utmaningarna som idag håller tillbaka antalet pendlare ofta är svåra att lösa.

– Det är inte lätt, det finns många små problem. Att skapa en lösning för hemarbete är till exempel en lågt hängande frukt tänkte jag först, men det har jag insett att det inte är. Mitt förslag är att ta rygg på de andra gränsregionerna och lyfta frågorna tillsammans, sade hon och fick gehör av Sven-Otto Littorin:

– Vilja är otroligt viktigt och det enda sättet att få politiker att vilja saker är att vifta röster framför dem. Jag gillar din idé om att para ihop sig med de andra gränsregionerna. Då blir det helt plötsligt ganska många människor och större vinster. Ska den här frågan bli viktig i partikanslierna, för att sedan bli viktig i riksdagskanslierna, då ska det löna sig politiskt, sade han.

News Øresund – Anna Palmehag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle19 april, 2024

Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat

Danmark väntas ha en fortsatt högre ekonomisk tillväxt än Sverige under 2024 med BNP-ökningar på över två procent. Sverige går...

Arbetsmarknad18 april, 2024

Miljarder i samhällsekonomiska vinster i Öresundsregionen om gränshindren över Öresund avvecklas, visar ny analys

Öresundsregionens arbetsmarknad är endast integrerad till 17 procent. Men om arbetsmarknaden skulle vara helt integrerad skulle detta leda till en...

Energi19 april, 2024

Danmark och Sverige med i avtal om export av koldioxid för permanent lagring

Att fånga in och lagra koldioxid brukar kallas för CCS och anses av många som ett av många sätt att...

Samhälle19 april, 2024

Svenskarna jobbar längre – den faktiska pensionsåldern har stigit till 66 år

Mellan 2022 och 2023 ökade den genomsnittliga pensionsåldern i Sverige med 1,2 år till 66,0 år skriver Sydsvenskan baserat på...

Energi19 april, 2024

Malmö börjar om med eget energibolag

Malmö stad startar ett eget energibolag för att säkerställa en “tillräcklig, prisvärd och hållbar elförsörjning och samtidigt stärka rådigheten över...

Infrastruktur19 april, 2024

Snälltåget kör fler tåg från Stockholm till Köpenhamn under perioden maj-september

Med start den 16 maj och fram till den 29 september i år utökar Snälltåget linjen Stockholm-Malmö och kör vidare...

Danmark18 april, 2024

400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen

Ena halvan av den renässansbyggnaden Børshuset som ägs av Dansk Erhverv började under tisdagsmorgonen brinna, något flera danska och svenska...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.