Politik
Benedikte Kiær (K): Mer samarbete med Helsingborg kring turism, kultur och arbetsmarknad
Benedikte Kiær (K) har varit borgmästare i Helsingör kommun sedan 2013 och är Konservative Folkepartis spetskandidat till kommunvalet den 16 november. Hon ställer även upp till regionvalet i Region Huvudstaden. Vid senaste kommunvalet i 2017 fick hon närmare 6 700 personliga röster vilket var flest i kommunen. Här svarar hon på fyra frågor inför valet och kring samarbetet med Skåne och Helsingborgs stad.
Det er vigtigt, at vi nu og de kommende år sikrer en værdig ældrepleje til dem, der får behov. Vi skal sørge for, at de ældre har tilbud at vælge mellem, – derfor vil jeg gerne have flere friplejehjem. Dertil skal vi også knokle for at sikre medarbejdere nok og at der er et velfungerende nært sundhedsvæsen. Vi skal også fortsat have fuld fart på den grønne omstilling, hvor vi i Helsingør Kommune er helt med i fronten.
Vad är den största utmaningen för Helsingör under de kommande åren?
En af de største udfordring er rekruttering af medarbejdere inden for alle områder. Alle brancher – offentlige som private – mangler arbejdskraft. Derfor er det så afgørende, at alle som kan også har et arbejde. Vi har som samfund ikke råd til, at man er på offentlig forsørgelse selvom man godt kan arbejde. I forlængelse heraf, så skal vi have ledige ikke-vestlige indvandrere og flygtninge i arbejde. Vi er godt på vej, så af de gode resultater som Jobcenteret har opnået de seneste år.
En anden udfordring er Øresund – vi skal passe godt på vores unikke natur i sundet. Derfor skal overløb efter de stigende mængder regnvand bremses ligesom skal samarbejde om yderligere sikring at naturen i Øresund.
Hur ser du på samarbetet med Skåne/Sydsverige (Greater Copenhagen) – och hur tror du det kommer att se ut om tio år?
Det er afgørende, at vi samarbejder tæt på tværs af sundet. Et tæt samarbejde og integreret arbejdsmarkedet er afgørende for, at vi klare os godt i den internationale konkurrence. Corona har slået os lidt tilbage, men hvor der er vilje er der vej. Så jeg er optimistisk, og forventer at vi samarbejder endnu mere om ti år.
På vilka områden ser du störst nytta av samarbetet mellan Helsingör och Helsingborg framöver?
Helsingborg er i en rivende udvikling, og det er fantastisk at opleve den fremdrift. Jeg er sikker på, at det betyder, at Helsingør bliver en endnu mere attraktiv kommune at bo og etablere virksomhed i. Den positive udvikling i Helsingborg smitter af på os. Vi har i dag et tæt samarbejde – og det kan vi gøre endnu stærkere når det gælder turisme, kultur og arbejdsmarkedet. Det venter jeg mig meget af.
(News Øresund)
-
Samhälle12 månader sedanDe nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad
-
Danmark10 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Samhälle12 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Arbetsmarknad12 månader sedanNytt stort projekt om ungas Öresundspendling får stöd av EU-programmet Interreg ÖKS
-
Danmark8 månader sedan”Inte längre realistiskt” att Fehmarn Bält-tunneln kan öppna 2029
-
Danska valet 20264 månader sedanDanmark går till val den 24 mars
-
Samhälle12 månader sedanJacob Wallenberg om Öresundsregionen: ”Europas mest spännande region”
