Politik
Martin Geertsen (V): Fler fasta förbindelser och harmonisering av kollektiva transportsystem över Öresund

Martin Geertsen är spetskandidat för Venstre i Region Huvudstaden. Venstre är idag det näst största partiet i Region Huvudstaden med sex mandat. Martin Geertsen har varit medlem av Region Huvudstadens Regionsråd sedan 2014, är styrelseledamot i Greater Copenhagen och sitter i Folketinget. Näst efter Sophie Hæstorp Andersens mer än 60 000 personliga röster fick Martin Geertsen flest personliga röster i förra regionsvalet – närmare 23 800. Här svarar han på tre frågor inför valet den 16 november.
Vad är den viktigaste frågan för dig i valrörelsen?
Der er i øjeblikket kæmpe problemer med lange ventelister i Region Hovedstaden. Det gælder også på forskellige kræftformer, hvor regionen ikke overholder de lovfastsatte krav om hurtig udredning og behandling. Alle sejl skal sættes til for at få nedbragt ventetiderne hurtigst muligt, herunder at gøre brug af privathospitaler, afsætte de nødvendige penge og bruge ny teknologi.
Vad är den största utmaningen för Region Hovedstaden under de kommande åren?
Jeg synes, den største udfordring for sundhedsvæsenet generelt set er, at vi endnu ikke har fået lavet en reform, som fremtidssikrer sundhedsvæsenet. Vi skal have en plan, som skaber bedre og mere sammenhæng for de mange patienter, som falder ned mellem stolene i overgangen mellem praktiserende læge, sygehuse og de kommunale tilbud. Som patient skal man opleve, at der en ensartet høj kvalitet i de kommunale tilbud, hvis man har behov for det, når man udskrives fra hospitalet. Det er der ikke i dag. Hverken på det somatiske eller det psykiatriske område. Det er rent postnummerlotteri.
Hur ser du på samarbetet med Skåne/Sydsverige (Greater Copenhagen) – och hur tror du det kommer att se ut om tio år?
Min vision er for Øresundsområdet er, at vi får en infrastruktur, som hænger sammen på tværs af Øresund og understøtter det fælles arbejdsmarked i Greater Copenhagen. Vi skal blandt andet have flere faste forbindelser mellem Sverige og Danmark, harmonisere vores kollektive transportsystemer samt sikre, at Københavns Lufthavn bevarer og udbygger sin position som en international lufthavn med flyvninger til mange destinationer i verden. Og det er selvfølgelig enormt vigtigt at understrege, at det skal gå hånd i hånd med den grønne omstilling.
(News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse
-
Infrastruktur11 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup