Connect with us

Danmark

220 miljoner dollar i underskott under första kvartalet för Mærsk – omstruktureringen fortsätter

Publicerad

den

Under årets tre första månader gjorde A.P. Møller-Mærsk en förlust på 220 miljoner dollar. Foto: News Øresund

Samtidigt som A.P. Møller-Mærsk redovisar ett förlust på 220 miljoner dollar för den fortsatta verksamheten under första kvartalet 2018 så fortsätter logistikjättens omstrukturering. Koncernen har förändrat sitt redovisningssystem för att spegla sin omvandling till ett renodlat logistikföretag.

Under årets tre första månader gjorde A.P. Møller-Mærsk en förlust på 220 miljoner dollar. Samtidigt ökade omsättningen till drygt nio miljarder dollar. Det är en ökning med 30 procent, jämfört med samma period förra året, och beror till stor del på köpet av det tyska containerrederiet Hamburg Süd, skriver koncernen i ett pressmeddelande.

Søren Skou, vd för A.P. Møller-Mærsk, kommenterar räkenskaperna för första kvartalet i pressmeddelandet. Han menar att resultatet är otillfredsställande på kort sikt, framförallt för den havsrelaterade delen av verksamheten.

­– Som svar på de nuvarande utmanande marknadsförutsättningarna genomför vi ett antal kortsiktiga initiativ så att vi kommer bli lönsamma igen.

A.P. Møller-Mærsk är mitt i andra delen av en omstrukturering. Det började när koncernen i  augusti 2017 sålde sin olje- och gasverksamhet till franska Total för 7,45 miljarder dollar. En månad senare köpte Mærsk-familjens stiftelsekontrollerade ägarbolag A.P. Møller Holding ut tankrederiet Maersk Tanker från det börsnoterade bolaget A.P. Møller – Mærsk. Kvar i det familjekontrollerade börsbolaget finns nu världens största containerrederi, containerterminaler i hamnar samt annan logistikverksamhet.

A.P. Møller-Mærsk har därefter meddelat att de storsatsar på att digitalisera sin verksamhet och att den fortsatta omstruktureringen handlar om att koncernen utöver att vara värdens största containerrederi vill stärka de delar som inte direkt handlar om frakt till sjöss. Koncernen gick även tidigare i år ut med att de ska investera miljonbelopp i små teknikföretag utanför sin kärnverksamhet, för att möta digitaliseringstrenden.

En ny förändring är att deras redovisning inte längre delas upp efter koncernens olika bolag, som till exempel Mærsk Line eller APM Terminals. Från och med i år delas räkenskaperna upp i fyra områden – Ocean, Logistics and services, Terminals and Towage och Manufacturing and others.

Den nya uppdelningen är en del av A.P. Møller – Mærsks strategi för att förnya koncernen, skriver de i pressmeddelandet.

– Det nya formatet återspeglar att vi är ett integrerat globalt containertransport- och logistikföretag fokuserat på våra kunders värdekedja. Det låter oss följa vår utveckling, framförallt inom de delar av verksamheten som inte direkt är havstransporter – de delar av vi behöver växa för att minimera vår verksamhets cykliska natur, kommenterar Søren Skou, i pressmeddelandet. (News Øresund)

Läs mer:

Familjen Mærsk köper ut tankerrederi från börsnoterade A.P. Møller – Mærsk

Mærsk säljer olje- och gasverksamheten till Total för 60 miljarder

Mærsk vill investera i startups inom andra branscher

Mærsk redovisar Danmarks största förlust någonsin

Mærsk och Dong förhandling om att bilda dansk oljejätte

Danmarks största företag Mærsk splittras i två delar – transport och energi

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Innovation8 timmar sedan

Europas digitala strategi – nu behövs handling

Visby. På Almedalsveckan debatterade representanter från det svenska näringslivet och myndigheter Europas växande beroende av utländsk teknologi. Samtidigt hördes ett gemensamt...

Politik10 timmar sedan

Antalet förstagångsväljare i Malmö ser ut att slå rekord

Med en växande befolkning blir även antalet förstagångsväljare fler – 14 859 stycken i Malmö stad till valet i höst, enligt...

Infrastruktur15 timmar sedan

Linus Eriksson: Den danska modellen för att säkra kritisk infrastruktur kan med fördel användas i Sverige

Visby. Vid onsdagens paneldiskussion på Gotlands Museum var det stora ämnet hur den kritiska infrastrukturen i Sverige ska stärkas och...

Infrastruktur1 dag sedan

SJ köper höghastighetståg – vill pressa Trafikverket att bygga bättre infrastruktur 

SJ ska köpa in 30 nya tåg som kan gå i upp till 250 kilometer i timmen. Men i Sverige...

Fehmarn1 dag sedan

Skånsk politiker efterlyser svensk vision för Fehmarn Bält-förbindelsen

Visby. Ett nationellt strategibehov för transportnätet i Sverige lyftes under ett panelsamtal om effekterna av den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen. Det var...

Infrastruktur1 vecka sedan

Samverkan mellan Trafikverket, Region Skåne och kommuner ska skynda på järnvägsutbyggnaden mellan Lund och Hässleholm

Utbyggnaden till fyra järnvägsspår mellan Lund och Hässleholm behövs för att klara den ökade trafik som väntas när dansk-tyska Fehmarn...

Samhälle1 vecka sedan

Sverige följer efter Danmark med hamnberedskap – nytt avtal säkrar tågfärjorna från Trelleborg till Tyskland

I måndags tecknade Trafikverket avtal med Stena Line om fortsatt trafik med tågfärjor mellan Trelleborg och Rostock fram till 2031....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.