27 maj 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2B xx

Published on maj 17th, 2018 | by Mandus Orarback

0

220 miljoner dollar i underskott under första kvartalet för Mærsk – omstruktureringen fortsätter

2018-05-17:

Under årets tre första månader gjorde A.P. Møller-Mærsk en förlust på 220 miljoner dollar. Foto: News Øresund

Samtidigt som A.P. Møller-Mærsk redovisar ett förlust på 220 miljoner dollar för den fortsatta verksamheten under första kvartalet 2018 så fortsätter logistikjättens omstrukturering. Koncernen har förändrat sitt redovisningssystem för att spegla sin omvandling till ett renodlat logistikföretag.

Under årets tre första månader gjorde A.P. Møller-Mærsk en förlust på 220 miljoner dollar. Samtidigt ökade omsättningen till drygt nio miljarder dollar. Det är en ökning med 30 procent, jämfört med samma period förra året, och beror till stor del på köpet av det tyska containerrederiet Hamburg Süd, skriver koncernen i ett pressmeddelande.

Søren Skou, vd för A.P. Møller-Mærsk, kommenterar räkenskaperna för första kvartalet i pressmeddelandet. Han menar att resultatet är otillfredsställande på kort sikt, framförallt för den havsrelaterade delen av verksamheten.

­– Som svar på de nuvarande utmanande marknadsförutsättningarna genomför vi ett antal kortsiktiga initiativ så att vi kommer bli lönsamma igen.

A.P. Møller-Mærsk är mitt i andra delen av en omstrukturering. Det började när koncernen i  augusti 2017 sålde sin olje- och gasverksamhet till franska Total för 7,45 miljarder dollar. En månad senare köpte Mærsk-familjens stiftelsekontrollerade ägarbolag A.P. Møller Holding ut tankrederiet Maersk Tanker från det börsnoterade bolaget A.P. Møller – Mærsk. Kvar i det familjekontrollerade börsbolaget finns nu världens största containerrederi, containerterminaler i hamnar samt annan logistikverksamhet.

A.P. Møller-Mærsk har därefter meddelat att de storsatsar på att digitalisera sin verksamhet och att den fortsatta omstruktureringen handlar om att koncernen utöver att vara värdens största containerrederi vill stärka de delar som inte direkt handlar om frakt till sjöss. Koncernen gick även tidigare i år ut med att de ska investera miljonbelopp i små teknikföretag utanför sin kärnverksamhet, för att möta digitaliseringstrenden.

En ny förändring är att deras redovisning inte längre delas upp efter koncernens olika bolag, som till exempel Mærsk Line eller APM Terminals. Från och med i år delas räkenskaperna upp i fyra områden – Ocean, Logistics and services, Terminals and Towage och Manufacturing and others.

Den nya uppdelningen är en del av A.P. Møller – Mærsks strategi för att förnya koncernen, skriver de i pressmeddelandet.

– Det nya formatet återspeglar att vi är ett integrerat globalt containertransport- och logistikföretag fokuserat på våra kunders värdekedja. Det låter oss följa vår utveckling, framförallt inom de delar av verksamheten som inte direkt är havstransporter – de delar av vi behöver växa för att minimera vår verksamhets cykliska natur, kommenterar Søren Skou, i pressmeddelandet. (News Øresund)

Läs mer:

Familjen Mærsk köper ut tankerrederi från börsnoterade A.P. Møller – Mærsk

Mærsk säljer olje- och gasverksamheten till Total för 60 miljarder

Mærsk vill investera i startups inom andra branscher

Mærsk redovisar Danmarks största förlust någonsin

Mærsk och Dong förhandling om att bilda dansk oljejätte

Danmarks största företag Mærsk splittras i två delar – transport och energi


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑