Connect with us

Danmark

220 miljoner dollar i underskott under första kvartalet för Mærsk – omstruktureringen fortsätter

Publicerad

den

Under årets tre första månader gjorde A.P. Møller-Mærsk en förlust på 220 miljoner dollar. Foto: News Øresund

Samtidigt som A.P. Møller-Mærsk redovisar ett förlust på 220 miljoner dollar för den fortsatta verksamheten under första kvartalet 2018 så fortsätter logistikjättens omstrukturering. Koncernen har förändrat sitt redovisningssystem för att spegla sin omvandling till ett renodlat logistikföretag.

Under årets tre första månader gjorde A.P. Møller-Mærsk en förlust på 220 miljoner dollar. Samtidigt ökade omsättningen till drygt nio miljarder dollar. Det är en ökning med 30 procent, jämfört med samma period förra året, och beror till stor del på köpet av det tyska containerrederiet Hamburg Süd, skriver koncernen i ett pressmeddelande.

Søren Skou, vd för A.P. Møller-Mærsk, kommenterar räkenskaperna för första kvartalet i pressmeddelandet. Han menar att resultatet är otillfredsställande på kort sikt, framförallt för den havsrelaterade delen av verksamheten.

­– Som svar på de nuvarande utmanande marknadsförutsättningarna genomför vi ett antal kortsiktiga initiativ så att vi kommer bli lönsamma igen.

A.P. Møller-Mærsk är mitt i andra delen av en omstrukturering. Det började när koncernen i  augusti 2017 sålde sin olje- och gasverksamhet till franska Total för 7,45 miljarder dollar. En månad senare köpte Mærsk-familjens stiftelsekontrollerade ägarbolag A.P. Møller Holding ut tankrederiet Maersk Tanker från det börsnoterade bolaget A.P. Møller – Mærsk. Kvar i det familjekontrollerade börsbolaget finns nu världens största containerrederi, containerterminaler i hamnar samt annan logistikverksamhet.

A.P. Møller-Mærsk har därefter meddelat att de storsatsar på att digitalisera sin verksamhet och att den fortsatta omstruktureringen handlar om att koncernen utöver att vara värdens största containerrederi vill stärka de delar som inte direkt handlar om frakt till sjöss. Koncernen gick även tidigare i år ut med att de ska investera miljonbelopp i små teknikföretag utanför sin kärnverksamhet, för att möta digitaliseringstrenden.

En ny förändring är att deras redovisning inte längre delas upp efter koncernens olika bolag, som till exempel Mærsk Line eller APM Terminals. Från och med i år delas räkenskaperna upp i fyra områden – Ocean, Logistics and services, Terminals and Towage och Manufacturing and others.

Den nya uppdelningen är en del av A.P. Møller – Mærsks strategi för att förnya koncernen, skriver de i pressmeddelandet.

– Det nya formatet återspeglar att vi är ett integrerat globalt containertransport- och logistikföretag fokuserat på våra kunders värdekedja. Det låter oss följa vår utveckling, framförallt inom de delar av verksamheten som inte direkt är havstransporter – de delar av vi behöver växa för att minimera vår verksamhets cykliska natur, kommenterar Søren Skou, i pressmeddelandet. (News Øresund)

Läs mer:

Familjen Mærsk köper ut tankerrederi från börsnoterade A.P. Møller – Mærsk

Mærsk säljer olje- och gasverksamheten till Total för 60 miljarder

Mærsk vill investera i startups inom andra branscher

Mærsk redovisar Danmarks största förlust någonsin

Mærsk och Dong förhandling om att bilda dansk oljejätte

Danmarks största företag Mærsk splittras i två delar – transport och energi

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad12 juni, 2024

Om tre år kommer det att saknas 38 000 yrkesutbildade i Region Hovedstaden

En ny analys från Region Hovedstaden visar att det kommer att saknas upp emot 38 000 fackutbildade personer i regionen...

Arbetsmarknad12 juni, 2024

Tuff kamp över Öresund om ingenjörer – undersökning visar att lönerna är 50 procent högre i Danmark än i Sverige

Kampen om arbetskraften över Öresund är i full gång. På drygt tio år har antalet svenska civilingenjörer som pendlar till...

Samhälle12 juni, 2024

15 procent fler resor med Öresundståg över bron under maj

Trots en trasig växel på Österport under maj noterar Skånetrafiken en fortsatt stark resandeutveckling med Öresundstågen mellan Danmark och Sverige....

Danmark12 juni, 2024

Köpenhamn skapar ett världsledande innovationsdistrikt med fokus mot life science och kvantteknologi

Danmarks regering, Köpenhamns kommun och Köpenhamns universitet meddelade på måndagen att de gått samman om att bilda ett nytt världsledande...

Danmark12 juni, 2024

Novo Nordisk Fonden sponsor till kommande Innovation District Copenhagen

Arbetet med att ta fram en helhetsplan för Köpenhamns nya Innovation District Copenhagen kommer att sponsras med ett ”lille millionbeløb”...

Arbetsmarknad10 juni, 2024

Nya skatteavtalet på plats – skrevs under av ministrar

Glädjande, viktigt och äntligen! Så beskrev Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (M) och Danmarks skatteminister Jeppe Bruus (S) det nya, omförhandlade...

Infrastruktur12 juni, 2024

Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö

En station på befintlig mark i den norra delen av Västra hamnen, Galeonen+, och via en borrad tunnel nås nästa...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.